reparations utrustning

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Det skulle nog bero lite på vad jag hade för utrustning i övrigt. Tält? Hängmatta? Uppblåsbart liggunderlag? Typ av kök?

Skavsårstejp Leukoplast. Nål och tråd. Lite ståltråd eller buntband. Nån meter syntetlina. Sax kniv.

Thure

Nål, tråd, multitång, buntband eller ståltråd och vävtejp – dock inte silvertejp. Både Stockvis och 3M har varianter som är jättemycket bättre i fält, med extra mycket klister. Fäster oerhört mycket bättre på tyg och andra lite porösa material.

Min "lappa & laga"-påse väger totalt 90 g och består av:
- nål, tråd, ett par säkerhetsnålar, en bit tunt bungyrep, tandtråd*, skalpellblad,
- tältlina, reservstånghylsa, laglappar till tältduk, lagningstejp till vattentäta vävar
- liquisole, superlim

* Extremt lätt och stark, används till bl a tvättlina, lagning etc.
Tillkommer "reparationssaker" som primärt används till annat och därför finns på andra ställen:
- Victorinox Classic (minsta modellen med sax, skruvmejsel och pincett, 21 g).
- Ett par smala packremmar, primärt till åtsnörning av regnbyxben vid vad,
- Reserv- drickspip till PET-flaskan (de går sönder förr eller senare...)
- En halv rulle idrottstejp, primärt till "sjukvård" (fästa förband, staga stukningar, förebygga skavsår m m) men även till många sorters nödreparation.

Sen beror det som sagt på VAD det är för grejer man har med sig, t ex vill jag ha med ett extra hålfotsband till gaiters och reserv-snöplattor till stegjärn.
Och jag skulle ju se till att ha med laglappar till ett uppblåsbart sovunderlägg, om jag mot förmodan ville ha ett sådant :)

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.