Renkött ?

HeHe, skärp dig, "Mitt renkött är bättre än ditt renkött" ?. :cool: Det var inte det som var frågan. Själv skulle jag vilja att man kunde köpa till rimliga priser, så att man kunde använda det till proviant på turer. :)
Det var inte meningen att provocera eller ifrågasätta på något sätt. Hoppas att du kan ursäkta mig för mina övertramp.
 
Torka själv.
Stycka renbog i lämpligt stora portionsbitar. Brukar bli ett 20-tal bitar från en bog.
Grovsalta 1 dygn i kylskåp, vänd bitarna efter halva tiden.
Torka av bitarna.
Häng luftigt, sol- och flugfritt utomhus tills bitarna är lagom hårda, helst på våren.
Ett par, tre veckor brukar det ta i mars, april, det är då jag brukar torka.
Frys sen och ta fram när det behövs.
Jag gillar om de tjockare bitarna fortfarande är mjuka i mitten, man får bara passa på dem lite mer mitt i sommaren så de inte härsknar, tex på varma fjällvandringar.
 
Torka själv.
Stycka renbog i lämpligt stora portionsbitar. Brukar bli ett 20-tal bitar från en bog.
Grovsalta 1 dygn i kylskåp, vänd bitarna efter halva tiden.
Torka av bitarna.
Häng luftigt, sol- och flugfritt utomhus tills bitarna är lagom hårda, helst på våren.
Ett par, tre veckor brukar det ta i mars, april, det är då jag brukar torka.
Frys sen och ta fram när det behövs.
Jag gillar om de tjockare bitarna fortfarande är mjuka i mitten, man får bara passa på dem lite mer mitt i sommaren så de inte härsknar, tex på varma fjällvandringar.
Jo går bra och torka själv men då ska man nog inte bo i en stad utan på landet långt från avgaserna.
 
Googlat lite, så nu har jag en plan. I oktober efter slakten kan man beställa & köpa färskt renkött, och sen röka & torka själv. Måste bara prova lite först på andra köttbitar, för att klura ut hur man gör.
 
Så jag tänker köpa lite oxfile & sirloin steak, salta in, och sen hänga upp det i gardinstången i köket eller på balkongen några veckor och se vad som händer --- :cool:
 
Så jag tänker köpa lite oxfile & sirloin steak, salta in, och sen hänga upp det i gardinstången i köket eller på balkongen några veckor och se vad som händer --- :cool:
Har du balkong så häng det där! Salta något dygn först, och låt det hänga ute. Se till att ha nät runt så slipper du fåglar i köttet. I april brukar vi ha köttet hängande ca 21 dygn, beroende på storlek på bitarna, temperatur och väder. Jag skulle inte rekommendera att ha köttet inomhus, risken är stor att det härsknar innan det torkar.
 
Har du balkong så häng det där! Salta något dygn först, och låt det hänga ute. Se till att ha nät runt så slipper du fåglar i köttet. I april brukar vi ha köttet hängande ca 21 dygn, beroende på storlek på bitarna, temperatur och väder. Jag skulle inte rekommendera att ha köttet inomhus, risken är stor att det härsknar innan det torkar.
Och vi bor norr om Kiruna så i april kan vi ha temperatur under nollan dygnet runt.
 
Sametinget har publicerat en artikel om "Samisk mat" - 5matinfo.indd (samer.se) . Där finns mycket information om bland annat torkat renkött. Ett exempel: Under torkningen ska köttet hänga luftigt och i skuggan. Vissa förädlare anser det fördelaktigt att köttet fryser och tinar flera gånger under torkningsprocessen. På det sättet undgår man hårda torkhinnor och köttet får finare ätkonsistens. En dryg månad är lagom torkningstid.
 
Som mång redan skrivit, behandlat kött, typ torkat, rökt osv kostar mer än att köpa färskt.
Köper 20 kg lådor från Renbiten i Grövelsjön. fick hem låda i går faktiskt. 22,4 kg kostade 4704 kr. En hel låda består av en hel kalv, filè, sadel, stekar, revben, bog, köttfärs osv. Mycket pengar på ett bräde men ekologiskt, närproducerat, om man jämför med Brasilien, och en gudomligt gott och mört så man kan skära det med gaffel.
 
Som mång redan skrivit, behandlat kött, typ torkat, rökt osv kostar mer än att köpa färskt.
Köper 20 kg lådor från Renbiten i Grövelsjön. fick hem låda i går faktiskt. 22,4 kg kostade 4704 kr. En hel låda består av en hel kalv, filè, sadel, stekar, revben, bog, köttfärs osv. Mycket pengar på ett bräde men ekologiskt, närproducerat, om man jämför med Brasilien, och en gudomligt gott och mört så man kan skära det med gaffel.
Själv köpte jag 12 kg vildsvin, färdigstyckat och bara att vakuumförpacka och frysa in. Hutlöst dyrt, betalade 240 kr för trikintestat kött. Alltså 20kr/kg. ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Torkat rökt renkött/hjärta? Friluftsmat 8
Overland Renkött Jämtland Friluftsmat 2
JohnnyL Torkat renkött hållbarhet? Friluftsmat 29
tbergman Renkött - Gällivare Friluftsmat 2
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
Slut med torkat renkött Friluftsmat 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...