Rengöra Muurikka

Rengör med stålborste och spola av den. Fettet som blir kvar är bara bra. Som en gjutjärnsstekpanna! Eventuellt kan du smörja in den med matolja efter rengöringen.
 
Hej!

Diska med diskborste och diskmedel!
Att inte diska gjutjärnspannor är ur hygiensynpunkt helt föekastligt!
Härsket fett är inte direkt det bästa för magen, och att bli magsjuk medans man är ute på tur önskar man nog inte ens sin värsta ovän!!!
 
123456; sa:
Hej!

Diska med diskborste och diskmedel!
Att inte diska gjutjärnspannor är ur hygiensynpunkt helt föekastligt!
Härsket fett är inte direkt det bästa för magen, och att bli magsjuk medans man är ute på tur önskar man nog inte ens sin värsta ovän!!!

Nja, den stekyta som blir kvar genererar inga magproblem om det nu inte är "mängder", vilket man enkelt kan skrapa bort. De allmänna skötselråden för gjutjärnsstekpannor borde råda och har så gjort för mig utan problem. Bakterietoxiner alstras främst av anaeroba bakterier t.ex. vakumförpackad mat men om man nu vill vara på den säkra sidan så är det ju inte direkt fel att använda diskmedel om än stekytan förstörs. Man kan ju alltid olja in pannan efteråt.

mvh
David
 
Elda den glödhet och släng sedan en hink vatten på den. Det bränner bort härsket fett. Man kan köra med en stålborste efteråt. Olja in med t.ex rapsolja.

/Ulf
 
Att inte diska gjutjärnspannor är ur hygiensynpunkt helt föekastligt!

Diskar man verkligen stekborden i resturangkök med diskmedel? Mig veterligen skrapar man bara av dem? Det borde väl inte vara nån större skillnad mot en muurikka?

Diskar man den med diskmedel måste man ju smörja in den med olja efteråt för att den inte skall rosta (eller är rost nyttigare än härsket fett?) och den oljan lär ju härskna lika fort som det fett man diskat bort?
 
nermander; sa:
Diskar man verkligen stekborden i resturangkök med diskmedel? Mig veterligen skrapar man bara av dem?

SJÄLVKLART diskar man stekborden! Genom att hetta upp stekbordet fullt med vatten å koka bort fett, gärna med lite diskmedel. Salt går också bra vid lite grövre beläggningar.
 
Jag tänker mig att man gör som med sin käraste gjutjärnspanna:

Skrapa längst möjligt, dvs undvik diskning. Ibland kan krävas en upphettning med vatten i, dvs att pannan får koka ur. Då försvinner den mesta smutsen men tyvärr en hel del av fettet också.

Sistahandslösningen är väl att diska med fettlösande diskmedel och sedan olja lätt och gärna värma lite medan oljan är i pannan. Ibland kan man t ex vilja bli av med en smak som satt sig i pannan, och då räcker inte skrapning (när man går från currykyckling till renskav t ex och inte vill att renstackaren ska smaka spiskummin).


Så länge man använder pannan regelbundet hinner inte fettet i den härskna. De bakterier som blir kvar har liten chans när man hettar upp pannan nästa gång, som föregående trådskrivare påpekat.
 
Buda; sa:
nermander; sa:
Diskar man verkligen stekborden i resturangkök med diskmedel? Mig veterligen skrapar man bara av dem?

SJÄLVKLART diskar man stekborden! Genom att hetta upp stekbordet fullt med vatten å koka bort fett, gärna med lite diskmedel.

Att man diskar dem har jag inte tvivlat på, det jag tvivlade på var att man gör det med diskmedel. Jag har lite svårt att koppla logiken bakom att diska bort fettet med diskmedel (för att det inte skall härskna) och sen fetta in med olja (som ju kommer att härskna den med?).

Sen har de stekbord jag sett varit plana, så fylla dem med vatten kan inte fungera så himla bra? Eller är det så att jag bara har sett en massa gamla stekbord? Eller använder jag fel terminologi? Det jag menar är platta svarta bord (med rostfria stänkskydd på tre sidor).
 
Det är många som skrivit om problemet med att den olja man fettar in gjutjärnet med härsknar.

Det slipper man om man använder paraffinolja. Den lukatar inte, smakar inte och härsknar inte. Alltså mycket lämplig för inoljning/fettning av utensilier som ska användas till matlagning.

Funkar utmärkt på skärbrädor, knivskaft, stekpannor, näverarbeten med mera.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.