Rekommendation av vattentäta skalbyxor?

Hej,

Jag är ute efter att par skalbyxor som bör vara vattentäta och funka så bra som det nu går under varmare förhållanden. Främst ska jag använda dem för cykling men funkar de fint även för vandring är det ju en bonus. Jag har sneglat lite på Vaude Prime Event, Endura Ventri Event och Arc'teryx Alpha SL. Dock har ingen av dessa dragkedja längre än till knäna vilket jag tycker kan vara bra för ventilation?! De två förstnämda hittar jag inte heller någon återförsäljare för i Sverige vilket är en stor nackdel. Någon som har nått tips?

/Johan
 
Hej,

Jag tycker att ett par Tierra Roc Noir pant passar för mina ändamål med vandring, klättring och glaciärer. Dessa har öppning ända upp till höftbenet och har bästa möjliga andning samtidigt som de är vattentäta och lätta.

/Tobbe
 
Kan rekommendera Norröna Flex1 pant till cykling. Se min recension på Utsidan: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3422

De är inte vattentäta och det finns säkert bättre vandringsbyxor, men för ändamålet långfärdscykling är de mkt bra. Med all respekt för dina preferenser skulle jag själv inte våga ge mig ut och cykla i vattentät mundering. Hellre kläder som ventilerar och som torkar snabbt efter korta regnskurar och komplettera med något i stil med rainlegs eller 3/4 regnbyxor för ihållande regn. Ett par helt vanliga regnbyxor, gärna lätta och kompakta, funkar ju också utmärkt. Så länge du håller igång på cykeln torkar ett par "vattenbeständiga" byxor av typen Flex1 snabbt inifrån. Det här har funkat bra för mig, men don efter person :)
 
Har du tittat på långa halvtäta cyckelregnbyxor. Ventilationen är minst lika viktig som regntätheten ovanfrån. Skofodral och regnjacka med luftande rygg. Ett besök i cykelaffären är kanske på sin plats?
 
Naturkompaniet har en modell från Marmot som har hellång dragkedja. Det rekommenderas varmt. Att de har dubbel dragsko ær en førutsættning så att du kan øppna uppifrån och ner. Att kunna øppna vid låren ventilerar mycket bra och ær skønt vid væxlande væder. Mina från Arcteryx ær fortfarande hela och har hållt mycket bra. Rekommenderar att du tejpar knæna med gasbinda nær det ær bløtt før att minska friktionen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.