reklamation???

nån som har erfarenhet av reklamation av skor?
Köpte ett par Garmont nagevi för ett år sen och dom är för jävligt sköna men dom är nu totalt uppnöt efter ett år, ska inte en sko för över 1000kr hålla längre???
jag va in på intersport och skulle reklamera dom, pratade med sko killen som sa att det inte skulle var nå problem men killen i kassan som tog hand om dom sa att jag använt dom för mycke! så jag inte kunde reklamera dom.
Har mailat sportmarket ang detta utan nåt svar.

Drar jag detta för långt? ska man var nöjd med att en skobara håller ett år???
 

avslutad210712

Gäst
Hade precis samma problem med mina Nagevi. Lämnade in mina till skomakaren i stan sista dagen han hade öppet och fick sulan under klacken utbytt. Visserligen en slät sula men jag har använt skorna utan problem sedan dess.

Köpte ett par Haglöfs Low Trail i maj i fjol som Haglöfs ansåg vara "en låg vandringssko". Mindre än ett år senare var klackarna totalt nernötta och jag har fått pengarna tillbaka av Haglöfs i går.

Om jag jämför Nagevin med Low Trail så hade jag säkert använt Nagevin 5-6 ggr så mycket eftersom Haglöfs mest är använda till och från jobbet pga att sulan är ganska styv och hård och inget man så gärna går till vardags med.

Så nu funderar jag mest på vilka skor jag skall köpa som en lite lägre sko anpassad för skogen. Känns som att slitstyrkan är milsvidd mellan mina Meindl Borneo respektive Lundhags å ena sidan och lättare skor å andra sidan. Meindl och Lundhags märks knappt att de är slitna under och mina Meindl är ändå tio år till hösten. Visst är det hårdare sulor jämfört med "vanliga" lägre skor men Haglöfs skorna hade Vibram-sula som kändes riktigt fötroendeingivande.
 
Skor ska "enligt branschpraxis" hålla två år. Enligt konsumentköplagen tre år, men då ska du kunna visa att det är fel som fanns från början (dålig konstruktion eller tillverkning).

Jag reklamerade ett par skor som var två år gamla eftersom de hade spruckit i ovandelen. Efter lite förhandling fick jag halva summan tillbaka. Det var väl ok eftersom det är så svårt att bevisa att det är tillverkningsfel, och jag hade använt skorna nästan varje dag.
Trevligt nog satt de nya paret bättre :)
 
Jag skulle aldrig få för mig att reklamera ett par välanvända skor på grund av att det "bara" gått ett år och de är utslitna.

Då skulle jag vara tvungen att reklamera typ alla löparskor jag köpt i mina dar.
 

avslutad210712

Gäst
Snubben; sa:
Jag skulle aldrig få för mig att reklamera ett par välanvända skor på grund av att det "bara" gått ett år och de är utslitna.

Då skulle jag vara tvungen att reklamera typ alla löparskor jag köpt i mina dar.

Definiera välanvända.

Att säljaren anser att skorna är "för mycket använda" är inte detsamma som att skorna verkligen är det.
 
har en fråga: har ett par Scarpa Cumbre som jag ær kanon nøjd med men: fordret på hælen ær uppslittet. resten av skon ær i fin form: sulan ær hel med massa mønster och læder på ovan sidan ær lika fint(lite mørkare æn nær den var ny pga in fettning men annars lika fint).

ær detta reklamation? bør jag ta kontakt med butiken(som jag har vældig bra ton med) eller med importøren som jag också kænner væl.

robert
 
What the häl?

Det verkar som fodret blivit väldigt mycket sämre på många märken, plötsligt, de senaste 3-4 åren?

Kollar mitt och mina bekantas skoförråd av "frilufsiga" eller sportskor, alla har mer eller mindre samma problem: sulan och överdelen OK, hälarna har hål på fodret efter 6-12 månaders användning. Garmont, Scarpa, Nike, Keen, ... lika dåliga.

En enorm skillnad mot ett par gamla Nike trekkingskor jag har, tror de är från 2000, skon är helt slut i sulan men hälfodret ser ut som nytt. Sambons Salomon av ungefär samma årsmodell, lika hel inuti.

Otroligt dåligt för skor som kostar i 1000-kronorsklassen och uppåt!
 
Snubben; sa:
Jag skulle aldrig få för mig att reklamera ett par välanvända skor på grund av att det "bara" gått ett år och de är utslitna.

Då skulle jag vara tvungen att reklamera typ alla löparskor jag köpt i mina dar.

Jag har inte använt min skor till löpning.
så om du köper en ny bil för tex 1000 000kr som du pendalar med till jobbet i ett år och så skär motorn eller växellådan rasar vad gör du då? repar du då bilen själv???


måste oxså säga att jag tycker det är konstigt, jag har ett par tränings skor som är över 10år och var 10ggr billigare som håller än
 
gmg; sa:
har en fråga: har ett par Scarpa Cumbre som jag ær kanon nøjd med men: fordret på hælen ær uppslittet. resten av skon ær i fin form: sulan ær hel med massa mønster och læder på ovan sidan ær lika fint(lite mørkare æn nær den var ny pga in fettning men annars lika fint).

ær detta reklamation? bør jag ta kontakt med butiken(som jag har vældig bra ton med) eller med importøren som jag också kænner væl.

robert

Ja, solklart fall av reklamation.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.