Regnskydd eller inte

Hej,
Efter min något våta Sarekvandring fick jag för mig att göra ett litet experiment.
Jag hade ett gammalt regnskydd med mig som dessvärre inte var helt, utan läckte på några ställen. Dessutom var det ibland, särskilt när det blåste, extra besvärligt att komma åt saker i ryggsäcken. Jag lät regnskyddet ligga i botten på min Berghaus Atlas men tyckte att ryggsäcken blev märkbart tyngre efter en tid i regnväder. Nu har jag fyllt upp säcken med några liggunderlag och låtit säcken stå i duschen 30 min.
Kontrollvägningen visade på en viktökning på 1340 g.
Experimentet kan väl inte betraktas som vetenskapligt, men indikerar i alla fall att min känsla under vandringen, att säcken blev märkbart tyngre i regnväder, var riktig.
Nu börjar jag alltså fundera på att köpa ett nytt regnskydd till nästa år. Regnskyddet täcker ju inte alla delar av säcken. Bärremmar och avbärarbälte blir ju alltid blöta vid regnväder, så en viss viktökning får man nog alltid räkna med. Dessutom får man ju "släpa" på regnskyddet även då det inte regnar.
Suck! Vad är optimalt?
Är det någon som har erfarenhet av Recons regnskydd, eler något annat som är slitstarkt men ändå relativt lätt?
/ Bertil
 
Hur mycket vatten säcken samlar beror ju mycket på vad det är för tyg och hur tjockt.

Det är ju mer intressant att se den procentuella viktökningen. Vad väger säcken torr?

Och om du ställer in den i duschen med regnskyddet på, hur mycket ökar den då?
 

avslutad210712

Gäst
Har inte gjort någon vägning men kan lugnt påstå att mitt tält var betydligt tyngre efter några dagar i regnväder under en av fjolårets vandring. Och min kusins tält ökade troligen ännu mer för det tältet var TUNGT när man höll det i handen.

Regnskydd eller ej. Gissar att ryggsäcken tar upp fukt även om du har på ett regnskydd men kanske inte lika mycket. Frågan är bara vilket som är tyngst - fukt + regnskydd eller en genomvåt ryggsäck. Att det sedan kanske är trevligare med en fuktig istället för genomvåt ryggsäck är en annan sak.
 
Mitt gamla Haglöfs regnskydd, största storleken, väger 178 gram. Räcker alltså med att säcken ska suga åt sig 178 gram vatten utan regnskydd, som den inte sugit upp med regnskydd, för att det viktmässigt ska löna sig med ett regnskydd vid blötväder. Suger säcken upp drygt 1 liter vatten utan regnskydd, som den inte sugit upp med, dvs. ett kilo, så känns det klart lönt att jämnt bära på regnskydet tycker jag. Dessutom är det en fördel med så torr säck som möjligt väl i tältet.

För mig som har liggunderlaget, klassiskt, fastspänt vertikalt baktill på ryggan är också regnskydd bra. Med sidofickor är det inga problem att komma åt grejer man kan vilja komma åt under vandrandet.

Raskesven
 
OBD; sa:
Suck! Vad är optimalt?

Optimalt är naturligtvis en ryggsäck vars tyg inte suger åt sig vatten och dessutom har täta sömmar. Ett tätt och välimpregnerat tyg, alltså.

Ryggsäcksvävar är oftast av polyamid (nylon) och om man inte impregnerar eller belägger dem så kommer de att suga åt sig vatten.

Min Vulcan är ca 10 år gammal, och när jag för några år sen sprättade bort remfästet (plastplattan) på sidan märkte jag att tyget under plattan inte sög åt sig ett dugg, medan tyget omkring sög åt sig ordentligt. Impregneringen hade nötts bort.
Nu har jag impregnerat om hela ryggan, och det ska bli intressant att se vad skillnaden blir.
 
Nordesjö; sa:
.....
Min Vulcan är ca 10 år gammal, och när jag för några år sen sprättade bort remfästet (plastplattan) på sidan märkte jag att tyget under plattan inte sög åt sig ett dugg, medan tyget omkring sög åt sig ordentligt. Impregneringen hade nötts bort.
Nu har jag impregnerat om hela ryggan, och det ska bli intressant att se vad skillnaden blir.
Jag har ju strippat en Vulcanrygga, att användas när tält och inte kåta används. Tätat hålen efter sömmarna inifrån med sömtätningsmedel, och sprayat ryggan med Nikwax-spray. Det ska också bli intressant att se hur bra det blir.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Suger säcken upp drygt 1 liter vatten utan regnskydd, som den inte sugit upp med, dvs. ett kilo, så känns det klart lönt att jämnt bära på regnskydet tycker jag.

Jag tycker man måste kalkylera med tid också. Att bära 1 kg vatten i en dag måste ju vara jämförbart med att bära 100 g regnskydd i 10 dagar?

Sen är ju frågan var man gör av sitt våta tält/sin våta kåta för att inte ryggsäcken skall blötas ner av det?

Men visst är det trevligare med torr rygga, men är den bra impregnerad så torkar den förhållandevis fort.
 
nermander; sa:
Jag tycker man måste kalkylera med tid också. Att bära 1 kg vatten i en dag måste ju vara jämförbart med att bära 100 g regnskydd i 10 dagar?

Tänker man så så borde ju vigselringen få stanna hemma till vardags, den lyfter man ju många gånger varje dag, det blir säkert hundratals kilo under en hel livstid... Tänk bara, att bära på 100 kg guld under en hel dag av sitt liv...
 
Nog tycker jag att regnskyddet har fördelar. Om man bortser från viktökningen när säcken suger upp vatten, så finns det klara komfortvinster med att hålla säcken torr. Det är trevligare att hantera säcken, man blöter inte ned kläderna om säcken kommer i kontakt med dessa, och i tältabsiden är ryggsäcken betydligt trevligare om den är någorlunda torr (då kan man dessutom breda ut kläder för torkning på den).
Sedan tillkommer läckagerisken: Om någon påse/likn går sönder inuti säcken, så är det fantastiskt hur lätt vätan letar sig in i förstärkningsplagg, sovsäck, matförpackningar och annat. Med lite otur får man fruktsoppegegga i delar av säcken.
Tidigare försökte jag vandra utan regnskydd, eftersom jag också tycker att det är bökigt, och att säcken ofta blir halvblöt ändå (avbärarbälte och axelremmar). Den inställningen har dock fått ge vika, och tur var det, för på årets tur regnade det i olika grad sju av tio dagar. Mitt regnskydd väger knappt två hekto, och är från något no-nameföretag. Flickvännen kör McKinleys skydd, som fungerar helt OK (läs gärna min recension av Haglöfs regnskydd).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danisko Dry bags, regnskydd, sopsäckar och liners... inuti eller utanpå? Transportera 13
Scaramanga74 Regnskydd till äldre ramryggsäckar? Transportera 11
FalconBayerskt Regnskydd Norrøna Recon Pack 125L Transportera 4
oj77 Regnskydd Transportera 4
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
lusth Regnskydd Vulcan? Transportera 16
mojmoj Plastsäck som regnskydd Transportera 5
nilsbo STORT regnskydd till ryggsäck sökes! Transportera 1
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11
aksello Naos 55 eller Naos 70 alternativt Arrakis 65? Transportera 6
anders_b Exos 46 eller 58 Transportera 49
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1
ohlinj Ospray Kestrel 28 vs Talon 33 eller annan ~30L på NK Transportera 13
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
Mattias1981 Droppformad eller toppmatad?? Transportera 0
Koiné På eller i ryggsäcken? Transportera 16
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
Maskinisten Ram eller inte i ryggsäck? Transportera 36
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.