OXO 70 eller SUMO 75

Hej jag är ny här på Utsidan o vad gäller vandring o uteliv så är jag grön. Jag har varit ute på lite dags turer på Bergslagsleden o även en tre-dagars. Nu tänker jag ta tag i detta o komma ut lite oftare. Tanken är att ryggan ska uppgraderas o då är valet mellan OXO 70 eller SUMO 75. Är det någon som har erfarenhet ang dessa. Läste i någon tråd att spannremmarna på OXO 70 släpper vid tung belastning. Kan detta stämma? Vad kan ni rekommendera! Idéer o tips tas emot med glädje=)
 
Om du menar att remmarna glider och att man måste småjustera regelbundet så stämmer det säkert, min Matrix 60 är sådan och det är ju samma tillverkare.

Har tyvärr ingen erfarenhet av de säckar som du frågar om.
 
Varför vill du ha en så stor, tung och dyr ryggsäck? Tänker du helt plötsligt vara ute flera veckor i vinterfjäll? Är det inte bättre att köpa en billigare och mycket mycket lättare säck istället?

Allt som väger är jobbigt att släpa på och varje gram dödvikt en ryggsäck väger kan med en lättare säck istället användas till något trevligt - som salami, vin, gravad röding, punsch eller whisky. Underskatta inte vikten (!) av en lätt ryggsäck...

http://www.ospreypacks.com/en/group/superlight/exos_series
 
Jag har själv en OXO 75 och är väldigt nöjd med den. Använts under fjällvandring med startvikt på 25kg utan problem. Gillar skarpt att man kan öppna "magen" på den.
Justerar axelremmarna och höftbältet lite då och då under resans gång, men det tror jag är naturligt eftersom packningens vikt och fördelning ändras allt eftersom man packar upp, äter, packar ner, osv.
 
Min tanke med en storre rygga är att köpa en som klarar att vara ute en vecka. Då jag gör kortare turer går det att tajta till med spännrämmarna. Tänker man fel här o kanske ska man gå på en 60 liters istället?
 
Skall du vara ute en vecka inkl tält, sovsäck, liggunderlag, kök, kläder, proviant etc tycker jag att en 60 liters ryggsäck är för liten. Med egen erfarenhet minst 75 liter, proviant och bränsle för en vecka tar mer plats än man tror.

Kan även instämma i de andras synpunkter att en 75 lters ryggsäck på nettovikt drygt 3kg är klumpig och onödigt stor för dags eller helgvandringar....så det brukar oftast bli att man till slut står där med 2 olika stora ryggsäckar;)
 
Tänkte precis skriva det "2 olika" Det lutar åt att det blir en på 60L för att täcka upp mitt behov så som det ser ut i dags läget med 3dagars vandringar. Kommer jag i framtiden att avancera o ta mig upp i fjäll värden så kan man köpa en större rygga då. Tack för tipsen.
 
För bäst kombination rekommenderar jag att du tittar på en lätt säck i 55-60liters storlek. Denna passar bra som komplement till en större och kraftigare säck (för tyngre laster) i framtiden. Osprey Exos 58 har nämnts tidigare i tråden, Bergans Helium 55 är ett annat alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
guhj Ny Haglöfs OXO (?) (Nån som kan tyska?) Transportera 5
Prana444 Arcteryx Altra 65/62 W vs Haglöfs OXO 650 Q Transportera 2
da_flower Lundhags Alpha vs Haglöfs Oxo vs Norröna Nansen Transportera 1
aik_putte Haglöfs OXO Bärsystem Transportera 2
aik_putte Haglöfs OXO 550Q Transportera 6
Emma_W Haglöfs Oxo 55 Transportera 1
Henke_P Haglöfs OXO 650 ? Transportera 0
FuckingMatilda Haglöfs nya OXO 650 Q Transportera 1
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11
aksello Naos 55 eller Naos 70 alternativt Arrakis 65? Transportera 6
anders_b Exos 46 eller 58 Transportera 49
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1
ohlinj Ospray Kestrel 28 vs Talon 33 eller annan ~30L på NK Transportera 13
danisko Dry bags, regnskydd, sopsäckar och liners... inuti eller utanpå? Transportera 13
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
Mattias1981 Droppformad eller toppmatad?? Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.