Ryggsäck 75 eller 90 liter?

Hej gott folk. Ska vandra/fiska norr om kiruna i 2-3 veckor ensam i sommar. Då jag inte har varit ute på såpass långa turer själv så tänkte jag höra om det är någon här som har erfarenhet om vilka ryggsäckar som lämpar sig bäst. Min fiskeutrustning är ganska minimalistisk men jag är inget gram-freak heller. Har tittat på Lundhags V8 75 + 10 och V8 90 +10. Alltså 85 samt 100 liter i egentlig packvolym. Vad tror ni är lämpligast? Tacksam för alla råd jag kan få.
Mvh / Jonathan
 
Hej

Låter som en härlig tur. När jag är ute på veckolånga vandringar så använder jag en V8 90+10 eller en Norröna recon 125 liter.. Detta pga att jag använder ganska mycket av försvarets utrustning, dvs tillbehör/plagg som tar ganska mycket plats.
Nu vet jag inte hur din garderob ser ut i helhet men om du använder lättvikts plagg/utrustning så kanske en 75+10 kan räcka bra.

Stort lycka till och glöm inte bort att ljuta.
 
Större mer mångsidig

Jag hade tagit den större! Nu vet jag inte vad viktskillnaden är på dessa två, men den är säkert försumbar... Man behöver ju inte packa den full bara för den har stor volym, men du har möjlighet att använda den på längre turer eller om du någon gång vill ha med dig fiske och fotosakerna. Och på vinterturer blir det alltid mera prylar, kläder etc. som skall bäras med...

Men väljer du den med mindre volym blir det genast problem med utrymme, och för eller senare så blir det att köpa större... större går att bära 85 liter också med...

Jag hade valt den större!

Lycka till med ditt val...

P.S.

Om du har möjlighet, prova ryggsäcken i butik med vikt i, så du vet om den passar och sitter som du hade tänkt etc.


Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen. Nej viktskillnaden är bara på futtig 100 gram. Vet någon hur dessa säckar står sig rent kvalitetsmässigt? De är ju inte så farligt dyra och Lundhags andra produkter är jag mer än nöjd med,.
 
Tack för tipsen. Nej viktskillnaden är bara på futtig 100 gram. Vet någon hur dessa säckar står sig rent kvalitetsmässigt? De är ju inte så farligt dyra och Lundhags andra produkter är jag mer än nöjd med,.


Jag är jättenöjd med min. Har haft min i ca 2 år och har använt den MYCKET och har aldrig haft några problem. Mycket skön att bära tungt i.
 
Hej

Låter som en härlig tur. När jag är ute på veckolånga vandringar så använder jag en V8 90+10 eller en Norröna recon 125 liter.. Detta pga att jag använder ganska mycket av försvarets utrustning, dvs tillbehör/plagg som tar ganska mycket plats.
Nu vet jag inte hur din garderob ser ut i helhet men om du använder lättvikts plagg/utrustning så kanske en 75+10 kan räcka bra.

Stort lycka till och glöm inte bort att ljuta.

Min garerob är ganska liten tror jag?

3 par lätta underställ
2 skjortor
1 varm ull-tröja
1 vind-vattentät jacka
3 par kalsonger
5 par tunna strumpor i ull
2 par tjockare ull-strumpor
1 par extra sulor till kängorna

Det är i princip allt. Jag vet inte om det är mycket eller lite? Kanske klarar mig med en mindre ändå?
 
Tack för tipsen. Nej viktskillnaden är bara på futtig 100 gram. Vet någon hur dessa säckar står sig rent kvalitetsmässigt? De är ju inte så farligt dyra och Lundhags andra produkter är jag mer än nöjd med,.

Köpte V8-75+10 i våras och är supernöjd. Bekväm och tålig. Tror att 75 blir i minsta laget för dig.
 
Min garerob är ganska liten tror jag?

3 par lätta underställ
2 skjortor
1 varm ull-tröja
1 vind-vattentät jacka
3 par kalsonger
5 par tunna strumpor i ull
2 par tjockare ull-strumpor
1 par extra sulor till kängorna

Det är i princip allt. Jag vet inte om det är mycket eller lite? Kanske klarar mig med en mindre ändå?

Sen misstänker jag att tält, sovsäck, kök, och mat tillkommer?! Jag hade nog valt den stora. Man kan ju ta bort den lilla 10 liters säcken om man inte behöver den.
 
Valt den större...

I familjens ägo finns 3, nä 2 eftersom en kompis köpte en för någon vecka sedan eftersom han provade min och tyckte den var superskön :). Jag har nu en 75+10 och en dammodell båda är vi helnöjda med. Säcken är tyngre än "lättviktarna" som finns, däremot uppskattar jag kraftigare väv och de olika facken.

Skulle jag göra en 2-3 veckors tur skulle jag självklart valt den större, eftersom viktskillnaden är utan betydelse.

När jag ser din utrustninglista skulle jag minska ner på bl.a. antalet sockar och underställ, borde räcka med max två av varje, kanske bara ett par långkalsonger, en stjorta borde du också klara dig med, behöver du både stjora och vindjacka? Kläder väger och tar för mycket plats. Istället för ombyten skulle jag satsa vikt och volym på mat. Förmodar att du har några utebyxor på dig, det jag däremot saknar är regnställ, mössa, vantar ev. också en keps som håller ev. mygg och sol borta.

Du kommer säkert få en kanontur!
 
Har du lust att dela med dig mer av vad du tänkt att ha med dig för mat och utrustning?
Har själv planer på att sticka iväg ensam 2-3 veckor kring fast lite mer mer åt jokkmokk/kvikkjokk hållet. Måste bara hitta åt nått bra fiskevatten kombinerat med bra vandring först.
 
Har du lust att dela med dig mer av vad du tänkt att ha med dig för mat och utrustning?
Har själv planer på att sticka iväg ensam 2-3 veckor kring fast lite mer mer åt jokkmokk/kvikkjokk hållet. Måste bara hitta åt nått bra fiskevatten kombinerat med bra vandring först.

Absolut. Packlistan är dock inte klar. Men jag lägger upp den så fort jag börjat bli klar. Detta är min första långa tur ensam, så jag är absolut ingen expert utan brainstormar gärna med dig och byter tankar och ideer om det går för sig?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
Maskinisten Ram eller inte i ryggsäck? Transportera 36
anton_karlsson_78_yahoo.se Arcteryx ryggsäck- bra pris eller? Transportera 20
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.