På eller i ryggsäcken?

Jag trodde att jag hade bestämt mig för vilken rygga jag skulle köpa inför sommarens strapatser. Har tidigare alltid haft en väska på ca 65 liter och då packat tält och liggunderlag utanpå väskan. Har funkat fint. Men nu fick jag tipset om att köpa en större rygga och då istället packa allt i väskan. Förslaget låg på 125 liter. Jag blev förbryllad och undrar nu om det finns någon som kanske provat båda delarna? Är det bara en smaksak? Någon som kan väga för- mot nackdelar? Borde jag nu när jag ändå måste punga ut för en ny väska köpa större än jag tänkt?

(Den ska användas till vanliga svenska fjällvandringar på 5-10 dagar)

Tack på förhand!
 
Jag förespråkar att ha allt inuti ryggsäcken. Framförallt av den anledningen att ryggsäcken blir mer "stabil". Jag hatar när saker och ting inte sitter fast eller att man skall behöva ta bort ex tälte varje gång man skall öppna ryggsäcken.
Det jag kan tänka mig att ha utanpå skulle vara liggunderlaget för att ha det lättåtkommligt för att sitta på det vid raster m.m. Nu väljer jag dock att ha allt i ryggsäcken ändå.

Som någon undrade i "den andra tråden" så ställer jag mig också frågan till vad du skall ha en så enormt stor ryggsäck till. Det går att packa smartare och investera i bra grejer för att minska på volymerna. Ta som sagt en titt i lättpackningsforumet för att få tips om detta.

För min egen del så får jag plats med ALL min utrustning, för en veckas solotur, i min 60 liters rygga. Men visst! Har du ett enormt stort tält med en enormt stor syntetsovsäck så tar det enormt mycket plats. Dock så har jag en vän som får plats med sitt 4pers Hilleberg Nallo GT, syntetsovsäck och liggunderlag i sin 70l Haglöfs Matrix så en 125liters rygga känns som overkill.

Men oavsett vad så förespråkar jag ALL utrustning inuti ryggsäcken i alla lägen. Trots de nackdelar som detta kan medföra så är fördelarna fler.

//Peter
 
Jag trodde att jag hade bestämt mig för vilken rygga jag skulle köpa inför sommarens strapatser. Har tidigare alltid haft en väska på ca 65 liter och då packat tält och liggunderlag utanpå väskan. Har funkat fint. Men nu fick jag tipset om att köpa en större rygga och då istället packa allt i väskan. Förslaget låg på 125 liter. Jag blev förbryllad och undrar nu om det finns någon som kanske provat båda delarna? Är det bara en smaksak? Någon som kan väga för- mot nackdelar? Borde jag nu när jag ändå måste punga ut för en ny väska köpa större än jag tänkt?

(Den ska användas till vanliga svenska fjällvandringar på 5-10 dagar)

Tack på förhand!

Liggunderlag har jag normalt utanpå (har bara ett liggunderlag) så jag snabbt får fram något att sitta/ligga på vid raster. Jag har provat att ha det i ryggsäcken en tur på 12 dagar och det passar inte mig. Det är så knöligt att få i liggunderlaget i ryggan när man ska vandra vidare. Jag har för övrigt ett Z-rest.

Min grundbult är inget blött inuti ryggsäcken. Yttertältet sitter alltid utanpå. Dels brukar det bli blött (alltid regnar det någon gång), dels får jag snabbt upp det. Himla skönt att kunna ta lunchfika "under tak" när det är riktigt skitväder. Att få upp yttertältet snabbt på kvällen när samma skitväder ligger kvar är också himla skönt tycker jag. Inner tältet blir aldrig blött (hittils i vart fall) och får följdaktligen ligga inuti ryggsäcken.

125 liter är på tok för mycket. Hur man klarar sig med 60 liter är imponerande. Bra gjort. Själv har jag en 90-litare som är knökfull på solo-turer med 12-14 dagars mat i. Och då har jag yttertält, regnkläder, liggunderlag, kamerastativ fastsatta på sidorna.

Lycka till
Peter P.
 
125 liter låter tokfel. Det finns en naturlag om utrymmes fyllande. Större säck ger automatiskt tyngre packning. Så att hålla säckstorleken rimlig till mindre vinner du mest på. Liggunderlaget utanpå betyder att du har rastunderlaget tillgängligt. Det är praktiskt. Du verkar ju ha en rimlig packstorlek från början men läs gärna lätttrådarna och fundera på hur du kan göra din packning mera optimal.
go tur
 
En fördel med lättpackning är ju att man sällan har någon utrustningsdetalj som väger mer än ett kilo. Då behöver man inte packa allt i säcken av balansskäl i alla fall.

Jag tycker att det är skönt med cellplastunderlag på utsidan, och kan även tänka mig att sätta tältet på sidan av ryggan om det är blött. Å andra sidan är tält sällan så blöta att de blöter igenom packpåsar, så det är kanske mest en smaksak var man vill ha tältet.

Min ryggsäck är på 60 liter. Jag har ännu inte använt den på längre turer än 3 dagar, men då var den egentligen inte ens tillräckligt full för att toppstramarna skulle få rätt vinkel. Och jag är ingen ultralättpackare.

Det jag tror gör störst volymskillnad jämfört med min gamla "traditionella" utrustning är att jag inte har 1,5-kilos syntetsovsäck, fleecetröja och 3-kilostält längre. Där kan man ta steget från 80 till 60 liter. Lätta skalplagg gör också stor skillnad när man har tagit av sig dem för att sätta fast på säcken.
 
Jag som har ett Hilleberg Nammatj, och nu också ett Allak, packar alltid tältet i en vattentät kompressionspåse med pysventil, blir ett väldigt kompakt och formbart paket, och har i bottenfacket på ryggsäcken. Jag har stor packning utom på korta turer och vill ha allt inuti. Min största 100-liters får jag oftast in rullat liggunderlag i också. Känns mer fältmässigt och mindre risk att nåt lossnar vid vad eller andra strapatser. Är dock väldigt lätt att packa ned för mycket i en stor säck. Ren vandring borde räcka med 65 liter men jag har oftast/alltid med jakt, fiske eller liknande prylar.
 
Senast ändrad:
Smaksak. Men absolut inget som donglar (inte ens en liten kåsa). Ska det sitta utan på ska det vara fastspänt. Men som alla andra: 125 liter????
 
125 Liter...

Hej!

Jag ser att diskussionen böljar fram och tillbaka angående det positiva med en stor rygga. Jag har vandrat till Kebnes topp två gånger. Båda gångerna har jag använt en miltärrygga på 125 liter. Varför då? Första gången var det för att avlasta sambon så mkt som möjligt för att få med henne på turen. Det funkade bra, vi gick till Tarfalabron där vi slog läger. Sedan utgick vi därifrån på turer med hennes rygga på 55 liter. Att bära 16 eller 24 kilo på "plan" mark är inte så stor skillnad, däremot när det börjar luta gör det en avsevärd skillnad!

Andra gången var det för att prova utrustning inför min expedition till Mont Blanc. Vandrade upp på toppen och provade storskor, stegjärn och isyxa m.m.

När jag sedan gav mig av till Chamonix så räckte det med en 65l rygga.

Min erfarenhet är att man packar med sig allt för mycket i en stor säck. Ska man ut på tur ensam är det bättre att ha en säck på max 60-80l. Är det trångt surrar man tält och liggunderlag utanpå. Se till att regnskyddet täcker dessa. Efter några dagar ökar utrymmet i takt med att du äter. Att optimera sin packning är också viktigt mentalt. Det kommer dagar då axlarna värker mer än vanligt och myggen är extra envisa, då är det skönt att veta att man förberett sig på rätt sätt. Lasta lätt!

//Johan
 
har jag använt en miltärrygga på 125 liter. ... med hennes rygga på 55 liter.

Och det innebar att ni i snitt bar 90 liter var.
Senast jag bar en full 90-litersrygga var det för att avlasta 10 ungdomar i nedre tonåren. Alltså: Du har fortfarande vääldigt mycket packning.

Att bära 16 eller 24 kilo på "plan" mark är inte så stor skillnad, däremot när det börjar luta gör det en avsevärd skillnad!

Nu var det fjällvandring och inte Upplandsleden det handlade om

Andra gången var det för att prova utrustning inför min expedition till Mont Blanc. Vandrade upp på toppen och provade storskor, stegjärn och isyxa m.m.

Då är det mer befogat
 
själv så tycker jag bättre om stl från 35 och 70 liter på ryggen. sen så försöker jag ha så lite utan på ryggan. förutma liggunderlagen och knäppettältet runt liggunderlaget.

ska tästa att bara klara mig på 35 liter detta års vandring
 
Smaksak. Men absolut inget som donglar (inte ens en liten kåsa). Ska det sitta utan på ska det vara fastspänt. Men som alla andra: 125 liter????

Efter era svar så antar jag att anledningen var för att det var den ryggsäcken som fanns i butiken.

Tack hittills!

Jag tänker inte förfasas, det finns flera väldigt bra säckar i den klassen. Enligt min mening är de befogade om man behöver bära speciella bördor som kanoter, packlårar, möbler eller annat otymplig och tung specialutrustning genom skogen.

De är också funkis på långturer (för mig är långtur typ 3veckor) med allt buret.

5-10 dagar, då kommer du att gå med halvtom säck som väger mer än du behöver. Är du oerfaren så finns risk för att du fyller säcken med bra att ha-grejor och då får du en packning som inte är av denna värld ;)...

//Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
ohlinj Ospray Kestrel 28 vs Talon 33 eller annan ~30L på NK Transportera 13
Retrovirus Storleksval på Bergansryggsäck, 110 eller 130? Transportera 6
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Utvandraren Cykel på buss Transportera 5
sofiah Justera ryggen på en Matrix? Transportera 2
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.