Kajka 100 eller Crusader?

Hej!

Jag är mitt uppe i planeringen inför sommarens stora äventyr.

Jag kommer att vara ute totalt ca 14 dagar, och kommer vandra ensam, och behöver därmed lite extra plats i väskan.

Just nu har jag drabbats av galen beslutsångest, och väljer väl egentligen mellan Berghaus Crusander och Fjällräven Kajka 100.

Kajkan har ju extrema fördelen att du kan öppna den längst med, något som tilltalar mig något oerhört. Crusander känns lite "klumpig", men den har jag o andra sidan hittat till lite bättre pris.

Vad säger ni? Någon som har erfarenhet? Är jag "dumsnål" om jag går på det lite billigare alternativet? Är Kajkan så extremt bra som alla verkar tycka? Har även hittat en begagnad Berghaus vulcan till mycket bra pris.

Tack på förhand!
 
Jag tycker inte Kajkan är alls extremt bra. Den har smarta lösningar för packning som jag fann mycket tillfredsställande, men för mig fungerade den inte. Otillräckligt bärsystem var väl det främsta. Fast jag hade modellen på 75 liter..

Berghaus har jag aldrig provat.

Mvh // Johannes
 
Kajka

Hej, använder kajkan och ångrar mig inte alls. Det bästa med den är enligt mig bärsystemet, det bästa jag provat under långa vandringar. Bärsystem är en personlig sak, så ett första intryck med den riktigt inställd och på ryggen ger dig nog en bra bild.

Annars har kajkan allt jag önskat mig på ett enkelt sätt.
 
har själv en crusader som jag köpte för 1800 inklusive frakt från amazon.co,uk. det är väl nästan hälften av kajkans pris. desutom väger crusadern mindre, plus att bärsystemet har funnits och prövats i många år. är ingen större vän av detaljer som att kunna öppna hela fronten osv, så för mig är crusadern helt rätt. har aldrig testat kajka men har sett olika åsikter om den här, inte enbart positiva.
 
Tack för era svar!

Men inte blev jag klokare för det hahaha :cool: Tänk vad enkelt om alla hade tyckt samma sak...

Men nu börjar jag nästan vända och tycka Crusader, pengarna man sparar där kan ju användas till något annat vettigt... Det är ju bara det där med öppningen som jag har snöat in lite på :)
 
Hej!

Jag är mitt uppe i planeringen inför sommarens stora äventyr.

Jag kommer att vara ute totalt ca 14 dagar, och kommer vandra ensam, och behöver därmed lite extra plats i väskan.

Just nu har jag drabbats av galen beslutsångest, och väljer väl egentligen mellan Berghaus Crusander och Fjällräven Kajka 100.

Kajkan har ju extrema fördelen att du kan öppna den längst med, något som tilltalar mig något oerhört. Crusander känns lite "klumpig", men den har jag o andra sidan hittat till lite bättre pris.

Vad säger ni? Någon som har erfarenhet? Är jag "dumsnål" om jag går på det lite billigare alternativet? Är Kajkan så extremt bra som alla verkar tycka? Har även hittat en begagnad Berghaus vulcan till mycket bra pris.

Tack på förhand!

Detta är ju två ryggsäckar som inte alls kan jämställas. Kajkan är en ryggsäck för måttliga fritidsaktiviteter, Crusader är en s.k. CDMA-produkt (Commercially Developed, Military Approved). Den senare är i konstruktion och material avsedd för betydligt hårdare användning än Kajkan och har därmed (på gott och ont) "primitivare" men mer beprövade konstruktionslösningar. Detsamma gäller Vulcan. Jag har själv en Vulcan som jag är mkt nöjd med och använder på ensamvandringar över ett par veckors tid. Om du tittar på recensionssidorna här på Utsidan så ser du att både Vulcan och Crusader gång på gång får allra högsta betyg. Jag ser inget skäl att inte välja Crusadern, eller Vulcan eftersom du fick ett bra pris på den. Kolla bara att du får rätt längd, de finns för olika rygglängder.

Det som gör Crusadern lite, lite bättre än Vulcan skulle kunna vara att den har PALS webbing på framsidan, så du kan montera MOLLE-kompatibla fickor där. Och öppningen till underfacket är kurvat, vilket gör det lite lättare att få ut sovsäcken.

Vet också att Kajkan hade väldigt mkt kvalitetsproblem i början (sök här på Utsidan) men de barnsjukdomarna bör väl vara borta nu, om det nu är så att du skulle välja en sådan.

/Mats
 
Det är ju bara det där med öppningen som jag har snöat in lite på :)

Jag har nyss bytt säck och öppningsbar front var mer eller mindre ett krav från min sida då det är en funktion jag har saknat. Jag får för mig att funktionen blir ännu mer användbar ju större säcken är eftersom det blir mer saker att plocka med så fort man måste gräva lite på djupet i säcken.

Samtidigt är det ju så att varje extra funktion väger samt kan även vara en potentiell svaghet.
 
Jag har nyss bytt säck och öppningsbar front var mer eller mindre ett krav från min sida då det är en funktion jag har saknat. Jag får för mig att funktionen blir ännu mer användbar ju större säcken är eftersom det blir mer saker att plocka med så fort man måste gräva lite på djupet i säcken.

Samtidigt är det ju så att varje extra funktion väger samt kan även vara en potentiell svaghet.

Jag håller med dig...

Har du en Kajka nu? Eller finns det fler modeller med öppningsbar front?
 
Detta är ju två ryggsäckar som inte alls kan jämställas. Kajkan är en ryggsäck för måttliga fritidsaktiviteter, Crusader är en s.k. CDMA-produkt (Commercially Developed, Military Approved). Den senare är i konstruktion och material avsedd för betydligt hårdare användning än Kajkan och har därmed (på gott och ont) "primitivare" men mer beprövade konstruktionslösningar. Detsamma gäller Vulcan. Jag har själv en Vulcan som jag är mkt nöjd med och använder på ensamvandringar över ett par veckors tid. Om du tittar på recensionssidorna här på Utsidan så ser du att både Vulcan och Crusader gång på gång får allra högsta betyg. Jag ser inget skäl att inte välja Crusadern, eller Vulcan eftersom du fick ett bra pris på den. Kolla bara att du får rätt längd, de finns för olika rygglängder.

Det som gör Crusadern lite, lite bättre än Vulcan skulle kunna vara att den har PALS webbing på framsidan, så du kan montera MOLLE-kompatibla fickor där. Och öppningen till underfacket är kurvat, vilket gör det lite lättare att få ut sovsäcken.

Vet också att Kajkan hade väldigt mkt kvalitetsproblem i början (sök här på Utsidan) men de barnsjukdomarna bör väl vara borta nu, om det nu är så att du skulle välja en sådan.

/Mats

Tack för den faktan Mats.

Det jag oroar mig för lite är att behöva rota ut allt var gång man vill ner en bit i väskan, dvs svårt att hitta i den. Detta är ju en klar fördel med Kajkan. Men fördelarna med Crusandern eller Vulcan kanske övervinner trotts allt...
 
Tack för den faktan Mats.

Det jag oroar mig för lite är att behöva rota ut allt var gång man vill ner en bit i väskan, dvs svårt att hitta i den. Detta är ju en klar fördel med Kajkan. Men fördelarna med Crusandern eller Vulcan kanske övervinner trotts allt...

Det är inget att oroa sig för. Du packar ju säcken efter hur du behöver grejorna under dagen - förstärkningplagg och mat högst upp och kök/bränsle i en sidoficka.

Om du vandrar i ensliga trakter så tänk på säkerheten och använd ditt omdöme. Och gärna en sådan här (det gör jag).

/Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Viktorsodd Byta Kajka 75L mot lättare alternativ Transportera 57
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
pargus Vandringsrygga, öppningsbar fram (motsv. kajka/abisko) under 2kg? Transportera 15
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
Notsoraw Kajka + MC Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
slåttdalsberget Kajka som gnisslar Transportera 0
pelka Fråga ang.Fjällräven Kajka? Transportera 16
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
Skipper_ Alternativ till Kajka 75/85 Transportera 3
avslut1008 Fel på Fjällrävens Kajka Transportera 15
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
såg nån som har testat Bergans finmark 100 Transportera 0
såg de får nog bli en snugpak bergen 100 Transportera 1
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
såg Snugpak bergen 100 Transportera 0
Rocke Norröna Nansen 100 l Transportera 1
thor80 Bask Berg 100, någon som har erfarenhet av den? Transportera 4
josea_84 Tips ang ryggsack ca 100 l Transportera 1
johan5588 -Vandringssäck 80-100 liter, tips ? Transportera 43
da_flower Vattensystem till Lundags motion 100 Transportera 2
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
lassep Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter? Transportera 23
100 kg ryggsäck? Transportera 1
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.