fjällräven kajka

Jag har fått låna hem en fjällrävensäck på 75 liter som heter Kajka. Har provat den lite idag och gillar den skarpt. Det verkar vara ett demoex och killen i butiken sa att jag fick lägga ett bud på den. Vet någon nåt om den och eventuellt vad den kan vara värd?
Tacksam för svar/Per.
 
Googla...

Exhibitor releases
2007-07-17 - Backpack Kajka - reduced to pure function

Super flexible backpack for men and women: adjustable in height as well as in width, hardwearing shell Vinylon F.

In our continuing efforts to make functional and innovative products, we present Kajka (“Kajka” in Swedish means “roaming around”, a state of mind of letting yourself drift in nature). Kajka is as suitable for a long trek in Swedish national park Sarek as for interrailing around Europe. As fabric, we used proved Vinylon F, which our classical backpack Kånken is made of. Kånken was developed several decades ago to provide a good, hardwearing schoolbag. And imagine a better test group than students – if they don't manage to break this material, no one will. Due to the natural fibre cotton, it swells and fills the airspaces in the weave. This makes it waterproof by its construction and it doesn't need any chemical treatment. It is also very light.
What makes Kajka very flexible is an adjustment system, being variable in height as well as in width. By this, Kajka can easily be adapted to different persons. Several other new and unique features: Compression poles efficiently store the content and stabilize the pack. The Wet & Dry compartment keeps wet stuff separated. The full front can be opened.
Kajka is – due to different anatomical requirements – available in a men's and women's version, both of them in four different volumes (65/75/85/100 (men), 55/65/75/90 (women)).


http://www.european-outdoor.de/html...eleases/exhibitor_releases.php?id=104&lid=376
 
Tack för dom snabba svaren. Tyvärr har jag ingen kamera tillgänglig... Det där med kånken stämmer väldigt bra för den är som en stor och avancerad kånken. Enligt killen i afärren ska den inte böra säljas före våren 2008.
 
Finns i andra färger med

Den finns i andra färger med, bla grön och klassisk fjällräven klarblå. Materialet är som sagt samma som på Kånken men designmässigt påminner den betydligt mer om Råstu än Kånken. Finns i flera storlekar 65L, 75L, 85L och 100L. En fiffig grej är två metallstänger som ligger längs med säckens yttersida som ska göra det lättare och bättre att komprimera den, vilket jag kan behöva eftersom jag själv köpt ett grönt demoex på 100L. I övrigt är det ljus insida, front och toppöppning, två småfickor vid avbärarbältet, avtagbart topplock, ficka och hål för vätskesystem, expanderabara sidfickor. Jag är ingen expert men bärsystemet verkar OK. Ganska ren på utsidan också (på gott och ont). Jag tycker att den verkar bra men har inte varit ute med den än så kan inte rapportera hur den är på tur. Har ingen aning vad priset kommer att vara i butiken när den kommer ut i vår.
 
kajka

Tack för all information. Ska packa den full imorn och gå en sväng för att känna hur den är men den verkar som sagt sitta bra och den känns väldigt stryktålig.
 
Jag har också klämt på Kajka, och en smart grej med den är att man kan vika undan bottenfickans ytterväv så att man får en bottenficka med bara nätväv. Bra för blöta grejer.
Kajka kommer ersätta Råstu i vår.
 
När vi ändå håller på att skvallra om nya produkter från Fjällräven så kan jag berätta att Gyroramen kommer tillbaka till våren i 2 versioner en på 60L och 80L. Båda är väldigt lätta för att vara ramryggsäckar, men det mest spännande är det nya materialet som ska svälla när det bli blött och därmed bli mer vattentätt (som ventile fast i syntet). De kommer även att komma med en packsäck/dagsrygssäck som mer eller mindre är en kopia av den gamla upddragssäcken, borde väl vara lättpackaren dröm då den om jag inte minns fel ligger 260g.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 11
Rian Bilder fjällräven expedition och gyro Transportera 55
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 14
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
PetriU Fjällräven Gyro Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
Underlig Hök Fjällräven Gyro Transportera 13
Micro553 Fjällräven Abisko Friluft 35 vs Hike 35 Transportera 1
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
heartmeanseverything Ny ryggsäck i stil med Fjällräven Helags Transportera 6
Pancho08 Fjällräven Skule 40 Transportera 4
100826 Fjällräven vintage 30 L Transportera 2
Aleggs Fjällräven bergen Transportera 3
blomberger Fjällräven gyro, vart gömmer dom sig? Transportera 122
F3l1XB Fjällräven Funäs 45 Transportera 2
Olyckan Fjällräven Helags 50 - Bra allroundrygga? Transportera 7
Grillo Fjällräven - PAK Winter Backpack, erfarenheter? Transportera 5
Geosongs Hur fästa bältet på Fjällräven Raven Gyro? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
erikhaglund Fjällräven C2C Transportera 0
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1
Hobbe 1 Fjällräven Råstu Transportera 0
LasseJ Fjällräven Fox 80+10 Transportera 7
pandion Fjällräven Island Gyro! Transportera 3
tanya Fjällräven Fox Transportera 1
qwe1 Fjällräven Fox Transportera 0
Fjällräven ATMOSPHERE II? Transportera 1
jesper Fjällräven Stratosphere I ???? Transportera 1
Fjällräven Trapper?? Transportera 1
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Viktorsodd Byta Kajka 75L mot lättare alternativ Transportera 57
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.