Fjällräven gyro, vart gömmer dom sig?

Har jagat en 60 liters gyro i grönt med de fyra sidofickorna ett bra tag nu. Kollat blocket, tradera mm dagligen i månader men har antigen inte funnit eller hunnit. Och den i prylmarknaden är såld såklart.

Spenderat flera dagar att flänga runt på loppisar i Stockholm utan resultat, så nu frågar jag publiken.

Har ni en till salu? Känner ni någon som möjligtvis har det? Sett ett exemplar på någon loppis så jag kan följa upp det?

Nästa steg blir att utfästa en hittelön.

Skulle bli ytterst tacksam.
 
Sök även internationellt t ex annonser från större friluftsländer som Tyskland och Norge (begränsa sökning till specifika språk i Google)

Och många som säljer vet nog inte ens om namnet "gyro", utan kan sälja den som Fjällräven ryggsäck eller bara "Ryggsäck"!
 
Den FJ Gyro säck du beskriver med 4 ytterfickor är på 70 liter. Jag är övertygad om att det finns ganska många sådana säckar i förråden, då Fjällräven Raven Gyro (som den heter) tillsammans med Haglöfs Alaska var mycket populära i fjällen för ca 25 år sedan. Vi har 3st kvar (1 grön och 2 blå) med svarta aluramar. Dock inget vi funderat på att sälja...

Har även en FJ 50l (ej gyro), samma säckmodell som Raven fast bara 2 ytterfickor, tror den heter Nepal?.

Imponerande lätta säckar (enligt mina gamla anteckningar väger FJ Raven Gyro 2100g inkl avbärarbälte) med den flexibilitet som en ramryggsäck har att fästa packning på ramen. Har gått många mil i fjällen med dessa säckar, men vid packningsvikter över 15kg föredrar jag idag min Arcteryx Bora 80 då FJ Gyro axelremmar har ganska tunn stoppning.
 
Bra början.

KLAGER: Tackar Kurt, skall pröva även det.

smux: Tack för info, volymvägledningen gör det lättare att pricka rätt. Men om det är en grön raven gyro på 70 litar du besitter, går det inte att hitta rätt pris/muta för dig? Är inte knusslig av mig, kanske kan ge dig ett bud du inte kan motstå rent av!

Vad säger du?
 
Min säck är inte "blekgrön", utan mer mörkgrön med outslitliga läderremmar och metallspännen på ytterfickorna som karakteriserar dessa säckar. Inköpt på Friluftsmagasinet 1984 (ersatte en likadan säck som blev stulen ur källarförrådet på studenthemmet på den tiden). Hel och ren utan lagningar etc.
Jag har som sagt inte tidigare funderat på att sälja den, men använder den alltmer sällan, mest då för längre fisketurer med övernattning då det är lätt att spänna fast spötuber etc på ramen. Nu ligger den i takboxen i garagetaket ihop med skidorna, och då jag i dagarna skall iväg till Norge (Jotunheimen+Rondane) för en tur med min dotter hinner jag inte ta i detta just nu (ger mig också lite betänketid, är själv svag för grönt så hade nog varit lättare att sälja en av de blå). Vi hade egentligen planerat en 12 dagars vandring i Padjelanta+Sarek med start på fredag denna vecka, men då jag fått akuta problem med en fot har vi tvingats avboka den turen. Vi får istället ägna oss åt "basläger" vandring i Norge med bilen som hjälpmedel:(

Är du fortf intresserad, skicka ett PM så kan vi hålla kontakten den vägen.

PS. tror faktiskt att det fanns en 90 (?) liters variant av Raven Gyro också. Samma ram fast större huvudfack på säcken och bara två större ytterfickor.
 
Ser ut att vara i princip samma säck i annan färgställning jmfrt med Raven Gyro, fast med nylonremmar och plastspännen på fickorna. Gissningsvis är Råive tillverkad senare än Raven säckarna.?

Raven säckarna (fanns både med gyro ram och vanlig ram) har snölås i huvudfacket och alla sidofickor. vilket min Nepal 50 liter saknar. Hur det är med Råive vet jag inte?
Snölåsen har klara fördelar även på sommaren, och gör att man kan försluta säcken säkert innan tältet placeras på topp i packningen (jag brukar placera tältet på tvären uppepå huvudfackets snölås och spänna fast det med säckens lock mot ramen).
 
Tack alla hittills!

Råive är tyvärr fel färg, verkar helt klart vara en modernare variant av den äldre gröna gyron som jag letar.

Jakten fortsätter.
 
Magert.

Ja det var då magert på gyro-fronten.

Hittelön till den som finner ett fint välvårdat exemplar till mig! Är inte utan säck men skulle vilja hinna få tag på en till höstens tur nämligen.

Och fortfarande är det den gröna 70-liters varianten med de fyra sidofickorna som gäller.

/P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 14
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
PetriU Fjällräven Gyro Transportera 10
Underlig Hök Fjällräven Gyro Transportera 13
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
Geosongs Hur fästa bältet på Fjällräven Raven Gyro? Transportera 2
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
pandion Fjällräven Island Gyro! Transportera 3
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
Micro553 Fjällräven Abisko Friluft 35 vs Hike 35 Transportera 1
heartmeanseverything Ny ryggsäck i stil med Fjällräven Helags Transportera 6
Pancho08 Fjällräven Skule 40 Transportera 4
100826 Fjällräven vintage 30 L Transportera 2
Aleggs Fjällräven bergen Transportera 3
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
F3l1XB Fjällräven Funäs 45 Transportera 2
Olyckan Fjällräven Helags 50 - Bra allroundrygga? Transportera 7
Grillo Fjällräven - PAK Winter Backpack, erfarenheter? Transportera 5
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
erikhaglund Fjällräven C2C Transportera 0
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1
Hobbe 1 Fjällräven Råstu Transportera 0
LasseJ Fjällräven Fox 80+10 Transportera 7
tanya Fjällräven Fox Transportera 1
qwe1 Fjällräven Fox Transportera 0
Fjällräven ATMOSPHERE II? Transportera 1
jesper Fjällräven Stratosphere I ???? Transportera 1
Fjällräven Trapper?? Transportera 1
hansoq Raven Gyro + 70LK, samt spännesfråga Transportera 39
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
eyck Intressant variant på Fjällrävens Gyro-idé... Transportera 11
K_Eklund Fjällrävens gyro-ram Transportera 15
eyck Avbärarbältets infästning i Gyro-ramen Transportera 15
pelka Vart hittar jag marmot ryggan? Transportera 0
kakapo Vart köpa P30 Transportera 2
Martin Fjäderlätt Vart tog de nya Haglöfssäckarna vägen? Transportera 21
Avslut090305 Vart hittar jag en bra barnbärstol? Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3

Liknande trådar