FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten

Hej!

Kom över en Fjällräven Raven Gyro på Blocket för ett tag sedan och sliter nu mitt hår i vanmakt och förtvivlan över hur själva gyroupphängningsmekanismen (långt ord) är tänkt att fungera.

Jag förmodar att man ska dra i den "långa" remmen som är infästfäst baktill på avbärarbältet för att dra ramen in mot sig och skjuta in den korta för att släppa ut den igen?

Jag har anledning att tro att remmarna inte sitter riktigt som det är tänkt, men har lite svårt att förstå hur det ska vara.

Tänkte att det säkert finns många som har erfarenhet av den här konstruktionen här på Utsidan, det vore jättebra om någon bara kunde förklara hur dom gjort själva, gärna med en pedagogisk bild då jag lite svårt för att begripa annars...

Bifogar en bild jag hittat på en säck som är identisk med min:

http://img4.fotos-hochladen.net/uploads/fjllrvengyro6q2me3rhg7.jpg

Jag har naturligtvis sökt och tittat på de trådar som finns här på Utsidan men den här problematiken har inte kommit upp så vitt jag kan se, har även mailat Fjällräven men de visar inget intresse för att svara.
 
Hej,
jag har ingen som helst aning om hur remmar och stroppar ska sitta, men tänkte bara föreslå dig att ringa Fjällräven istället för att maila? Har du tur träffar du på någon glad och engagerad medhjälpare som hjälper dig komma vidare! Känns ibland som mail till typ "info@förtetagsnamn.xx" har en tendens att ta lång tid innan de slussats vidare till rätt person att svara.
I all välmening! Och lycka till!

(Jag tänkte på alla de jag hört som fått enormt bra hjälp av Lundhags på detta vis, kanske är Fjällräven också hjälpsamma på samma sätt.)
 
Vilka minnen =)
Min sambo lånade en sån där i somras, och det tog ett tag (det ska erkännas att det var dag tre på vandringen) innan vi förstod hur det var tänkt =)

Avbärarbältet sitter ju liksom upphängt i några korta remmar som är fästa med justerbara metallpinnar i ramen.
Den rem (blå) som sitter på avbärarbältet ska du använda för att spänna avbärarbältet runt din kropp. Avbärarbältet ska alltså sitta som ett vanligt byxbälte. Du börjar med att spänna detta hårt.
Nu kommer avbärarbältet sitta bra, men säcken och ramen kommer sitta sladdrigt.


Sen har du ett annat bälte. Vid första anblick får man för sig att dessa är där för att fästa t.ex ett tält längst ner på ramen, men när man försöker märker man att dessa remmar är alldeles för korta för att göra något vettigt alls med =)
Dessa remmar är de som på din bild är fästa på baksidan av avbärarbältet (vita med metallspänne), är och fästa i ramen med samma typ av metallpinnar.

Såsom jag förstått det är dessa stramarna till avbärarbältet. Du ska alltså dra dessa utanpå avbärarbältet och spänna dem ovanpå avbärarbältets spänne. När du spänner dessa drar du ryggsäcken mot din rygg, och helt plötsligt blir säcken väldigt stabil och bekväm.

Jag tyckte detta var en väldigt smart konstruktion när jag väl kom på den =)


EDIT:
Det är så jag har förstått det. Jag är mycket säker på att det är rätt, men det kan ju vara värt att vänta på fler svar =)
 
Höftbältet skall sitta över höftkamarna och vara rejält åtdragit. Säckens öron skall hänga i de korta remmarna med öljetthål i, det skall finnas pinnar och ringar utanpå samt genom hålen i öronen, i öljetthålen som passar.
Därefter justeras axelremmar, extrarem på höftbältet, partner är bra vid genomförandet, liksom helkroppsspegel.
go tur
 
Tack för era svar!

Jo, jag har tänkt ringa FJ och "fråga någon vuxen", ska ta mig samman och göra det!

I ramens vardera öra finns det två genomföringar för sprintar, strax ovanför varandra, ska avbärarbältets infästningsrem -den korta med tre öljetter - och spännremmen fästas i samma sprint (som på min bild) eller ska de sitta i varsin, tex bältet i den undre sprinten och spännremmen i en egen sprint i det övre hålet?

Hur gammal kan en sådan här säck tänkas vara förresten? Min är tydligen tillverkad i Finland.
 
Bifogar en bild med rättmonterad gyro avseende höftbältet och alla 4 bultarna.
 

Bilagor

  • gyro.jpg
    gyro.jpg
    67.9 KB · Visningar: 4,216
Tack för era svar!

Jo, jag har tänkt ringa FJ och "fråga någon vuxen", ska ta mig samman och göra det!

I ramens vardera öra finns det två genomföringar för sprintar, strax ovanför varandra, ska avbärarbältets infästningsrem -den korta med tre öljetter - och spännremmen fästas i samma sprint (som på min bild) eller ska de sitta i varsin, tex bältet i den undre sprinten och spännremmen i en egen sprint i det övre hålet?

Hur gammal kan en sådan här säck tänkas vara förresten? Min är tydligen tillverkad i Finland.

Själv har jag använt min under minst 20 år och använder den fortfarande. Senast förra året
under en 14 dagars fjällvandring.
Helt klart min f a v v o -rygga i den storleken...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.