Önskas få råd om ryggsäck

Efter att ha varit ute på kortare dagsturer med goda vänner har jag fått smak för friluftslivet och vandring. Där med vill jag införskaffa en bra ryggsäck. Men känner mig lite vilse i detta.

Det jag har tänkt att göra är längre dagsturer, helg med 1-2 övernattningar och gå "stuga till stuga". Vilka ryggsäckar rekommenderas och ca hur många liter bör det vara? Vill hellre ligga lite på plus i storleken. Har funderat på 55-65l, eller är det för lite?

Så nu hoppas jag få goda råd från er med erfarenhet.
 
Det är bara du som vet hur stor säck du behöver eftersom det bara är du som vet hur mycket utrustning du vill ha med. Jag skulle bli mycket förvånad om någon tycker att 60 liter är för liten. Låna av kompisar och provpacka.

HåkanF
 
Majjens inlägg var ett bra svar.

För 20-15 år sedan hade jag använt en 65 liters ryggsäck för 1-2 övernattningar, inte för att jag hade med mig så mycket utrustning men den var ganska skymmande och vägde en del, speciellt vintertid. Allt eftersom har jag samlat på mig lättare och smidigare utrustning så nuförtiden klarar jag mig med en 45 liters ryggsäck oavsett årstid. Mängden utrustning är i stort sätt samma bara lättare och smidigare.
 
För stugövernattning där man inte behöver tält, liggunderlag, tjock sovsäck och kök räcker 35-40 liter bra för några dagar/nätter. För längre turer på stuga där man ev behöver bära med sig mer proviant mm eller kortare turer med tältövernattning är en 55-65 liters säck mer lämplig. En 35 och en 65 liters säck kompletterar varandra ganska bra för olika ändamål;)
 
hejsan och välkommen.
..eller så köper du en lätt rygga med ett skönt bärsystem som rymmer 55-60 liter och drar ihop den när du bara behöver 30-40 liter..
mvh
 
Ta en rymlig låda, ruta insidan med 1dm rutor, provpacka i lådan, passa på att väg din prylar och upprätta ett excelark. Sen vet du exakt vad din packning fyller och vad innehållet väger.

Nu är du rustad att hitta en lagom liten, lätt och välsittande ryggsäck, be butiken packa den med sina viktsäckar i den viktklass som du har på din packning.
go tur
 
Tack för alla svar.

Jag får ge mig i väg till närmaste butik och prova väskor.

Absolut bästa metod att välja ryggsäck:)

Vill du ha en lite större ryggsäck som som inte är för tung och har bra stabilitet även när den är halvfull är ett tips att titta på en säck som har en inbyggd ram, ex Osprey Exos mfl.
 
hejsan
glöm inte att prova med några kilon i säcken..
gärna i närheten av den vikt du tror du tänker packa så att du ser om ryggan orkar utan bli obekväm.
mvh
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.