fjällräven kajka

Det är "tur" att dom inte döpt den till Kajko för då skulle den nog bli svårsåld, åtminstone i de delar av Sverige där ”kajko” betyder detsamma som kass eller trasig. ;)

Per

Men är inte kajka verbformen av kajko? Det var i alla fall min spontana tanke när jag såg namnet. "Bilen håller på att kajka." osv.

/Ala

Njaeee.... i min bok så...

Cykeln är kajko = cykeln är trasig
Vi kajka runt lite i Asien = vi reste runt lite planlöst i Asien

... men det finns säkert fler åsikter om detta

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Njaeee.... i min bok så...

Cykeln är kajko = cykeln är trasig
Vi kajka runt lite i Asien = vi reste runt lite planlöst i Asien

... men det finns säkert fler åsikter om detta

Håller med om att man kan kajaka i bemärkelsen resa lite planlöst (vilket troligen är tanken med ryggsäckens namn) men vidhåller ändå att kajka också kan betyda "gå sönder/paja", i alla fall i min värld. :)

Min kompis Susanne (som jag paddlat med i helgen) säger att kajaka betyder att något går fullständigt snett eller fullständigt sönder.

/Ala

Joo fast jag sa inte kajaka, utan kajka :)

Haha... felskrivning av mig... för mycket kajak i mitt huvud. Det skulle ha stått:

Håller med om att man kan kajka i bemärkelsen resa lite planlöst (vilket troligen är tanken med ryggsäckens namn) men vidhåller ändå att kajka också kan betyda "gå sönder/paja", i alla fall i min värld.

Min kompis Susanne (som jag paddlat med i helgen) säger att kajka betyder att något går fullständigt snett eller fullständigt sönder.

/Ala

Kajka ur och kajka runt

Jag säger "kajka ur" när nåt håller på att bli kajko. Att bara kajka är att kajka runt.

• förflytta sig på vattnet utan mål: ligga och ~ i en eka
KONSTR.: ~ (ADVL)
HIST.: sedan 1891; via svensk-estniska dial. av estniska kaikuma 'vackla; gunga'

Så kajka (kaikuma) är estniska och kajko är finska (fel, slut, förbi), så det finns kanske ändå nån gemensam rot? Eller är det en tillfällighet?

Senast ändrad:
Martin och jag var över hos Fjällräven nyligen och klämde på lite nya prylar. Jag lade in några bilder på Kajka i mitt album här på Utsidan. Den har en del smarta lösningar men är ju inte direkt fjäderlätt.

Jörgen

När vi ändå håller på att skvallra om nya produkter från Fjällräven så kan jag berätta att Gyroramen kommer tillbaka till våren i 2 versioner en på 60L och 80L.

De kommer även att komma med en packsäck/dagsrygssäck som mer eller mindre är en kopia av den gamla upddragssäcken.

Jag gick igenom bilderna från vårt besök hos Fjällräven (artikel på Fjäderlätt på gång) och hittade det här i bakgrunden:
foto_fjallravensackar2008.jpg

Överst PAK5-säcken (plus en genomskinlig demoversion), sen en gyrosäck och uppdragssäcken?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips