Kajka 65 L eller 75 L

Tunga ryggsäckar

Ingen av ryggsäckarna är särskilt lätta och väger väl över 3 kg. Hur mycket den väger blöt vågar jag inte ens tänka på. Den höga vikten i kombination med alla onödiga funktioner är oacceptabelt enligt min mening. Dessutom är ryggsäcken utrustad med topplock vilket gör den i princip värdelös ur alla vattentäta aspekter. Ryggsäcken ser inbjudande ut men är totalt värdelös pga den höga vikten.

Satsa på en lättare ryggsäck som med fördel är toppmatad utan lock. Någon tipsade ovan om Exped Lightning. Det är en OK ryggsäck för pengarna. Har själv använt en 45 liters för kortare fjällvandringar upp till 5 dagar.

Skulle jag valt bärsystem idag skulle jag nog titta närmare på Seek Outside eller HMG.

Kajkan väger en del, men har ett helt otroligt bekvämt bärsystem. Nackdelen kan eventuellt vara för knäna, men för ryggen är den en dröm. "Slitvargen" verkade onekligen inte imponerad, och är man absolut emot att ha några extra kilon på ryggen så är det klart att man hellre ska gå mot en UL-rygga. Jag har en kajka 75L som jag har använt för turer på både vinter och sommar på 8-14 dagar, och då fungerar den väldigt bra. För dina ändamål skulle jag därför helt klart tro att 65L räcker gott.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
3 kg ryggor imponerar inte har bytt till en 61 l 1200g säck och det är rätt väg att gå. Se till att ryggsäcken med last i passar på din rygg. Vi är alla olika.
En våt 3 kg säck kan lätt väga 5 kg tom.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips