Kajka 65 L eller 75 L

Tunga ryggsäckar

Ingen av ryggsäckarna är särskilt lätta och väger väl över 3 kg. Hur mycket den väger blöt vågar jag inte ens tänka på. Den höga vikten i kombination med alla onödiga funktioner är oacceptabelt enligt min mening. Dessutom är ryggsäcken utrustad med topplock vilket gör den i princip värdelös ur alla vattentäta aspekter. Ryggsäcken ser inbjudande ut men är totalt värdelös pga den höga vikten.

Satsa på en lättare ryggsäck som med fördel är toppmatad utan lock. Någon tipsade ovan om Exped Lightning. Det är en OK ryggsäck för pengarna. Har själv använt en 45 liters för kortare fjällvandringar upp till 5 dagar.

Skulle jag valt bärsystem idag skulle jag nog titta närmare på Seek Outside eller HMG.

Kajkan väger en del, men har ett helt otroligt bekvämt bärsystem. Nackdelen kan eventuellt vara för knäna, men för ryggen är den en dröm. "Slitvargen" verkade onekligen inte imponerad, och är man absolut emot att ha några extra kilon på ryggen så är det klart att man hellre ska gå mot en UL-rygga. Jag har en kajka 75L som jag har använt för turer på både vinter och sommar på 8-14 dagar, och då fungerar den väldigt bra. För dina ändamål skulle jag därför helt klart tro att 65L räcker gott.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
3 kg ryggor imponerar inte har bytt till en 61 l 1200g säck och det är rätt väg att gå. Se till att ryggsäcken med last i passar på din rygg. Vi är alla olika.
En våt 3 kg säck kan lätt väga 5 kg tom.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips