Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning?

Hej käre vänner,

Har någon erfarenhet gällande Kajka 75 liter (eller annan 75 liter-ryggsäck) under vintertid med packning som hammock istället för tält? Förutom hammocken är det tarp (3x3m), underblanket, sovsäck och liggunderlag som skall rymmas... och som klassificieras som de större objekten.
Just underblanketen kan räknas i volym som en extra sovsäck.

Jag tänker mig packning för över en helg, eller ca max 5 dagar vintertid.
Och det blir sträng kyla (-25C) för min del eftersom bor i norr, därför behövs alla ovan nämnda objekt följa med, samt all annan nödvändighet som utbyte av (ull)kläder, Primus kök med bränsle och tillbehör och rätt mkt mat.


Tack på förhand!

Mvh,

Lingonet
 
Senast ändrad:
Det är nog gränsfall, beroende på hur skrymmande sovsäcken och UQ är, och hur mycket förstärkningsplagg du har med dig, etc? Själv har jag svårt att packa en säck på den volymen och få med alla vinter pinaler...

kan du inte försöka låna någons säck i den volymen av någon bekant och provpacka, eller fråga i butiken (om du inte handlar online*) om det går bra att provpacka i butik eller få öppet köp och testa hemma.

*Online butiker har 14 dagars ångerrätt (i Sverige)

Mvh troswe
 
Den tror jag inte på. Min erfarenhet är att det går åt 100 l + för 5 dygn och egen bivak vintertid.
Om du har ett rejält Excelark med din utrustning med både vikt och volym är det ju bara att addera.

Hur mycket väger och fyller dina dygnspåsar med mat?

Med min 85 l ramsäck och en 30 l dagstursäck rymmer min veckopackning på vintern.

Vid en stugtur klarar jag mig med en 50 l ryggsäck och där det finns mat i stugorna behövs än mindre säck.

go tur
 
Bifogad bild visar en Kajka 75L där jag har packat ner min Marmot never summer (dunsäck med comforttemp herr på c:a -17 grader), den ligger i sin packpåse och därefter i en vattentät säck som tömts på luft så den bör inte öka packvolymen nämnvärt. I bottenfacket ligger en 3x3m tarp och ett uppblåsbart Exped synmat 7, ytterligare någon liten sak skulle gå att få ner där men det är ganska fullt.

Hoppas detta ger en bra fingervisning om vilken ryggsäck som behövs för dig. Vintertid är inte 75L speciellt stort, skall man ha med lite förstärkningkläder, kök och mat för ett par dagar blir det fort överfullt.
 

Bilagor

  • 2016-12-02 13.13.36.jpg
    2016-12-02 13.13.36.jpg
    42.2 KB · Visningar: 1,637
Större!!!

Jag håller med föregående om att minst 100 liter för vintertur, jacka, sovsäck mm som blir fuktig blir svårare att packa ner och tar mer plats. Jag skulle satsa på en vanlig ramsäck på 90-100 liter som också kan packa ovan/under på.
 
Tack för alla kloka svar, de fick mig att behöva tänka om.

Jag har nu blivit medveten om att det är 100 liter som gäller vintertid.

Dock kommer jag eventuellt köra på 85 liter istället för 100, och 75 som först var tänkt..och därefter korta ner antal dagar jag ska sova ute, till 1-2 dagar (en helg) vintertid.
För att sedan under sommartid utan problem kunna nyttja denna 85 liter där specifik vinterutrustning inte behöver följa med mig.

Jag skall dock imorgon försöka bege mig till affären för att se storleksskillnaden mellan 85 liter och 100 liter innan jag beställer via internet. ;)
Är det en märkbar skillnad i längd och dylikt? Om inte, då blir det att direkt följa era råd för en 100 liters ryggsäck.

Skall jag vara ärlig är det säkerligen dumdristigt att inte investera i en 100 liters, så som jag känner mig själv och så som jag alltid vill ha med mycket prylar, även sommartid som fiskeutrustning för flugfiske.

Där kanske fördelen finns direkt med 100 liter att ett fiskespö möjligen ryms på längden när man delar den i två delar?

Mkt frågor, jag är efter allt ny inom området gällande att slå bivack.
 
Senast ändrad:
Om du kan tänka dig att surra hammocken och tarpen plus liggunderlag utanpå säcken och har en inte allt för stor sovsäck, gärna en dun som går att komprimera mer än en syntetsäck så tror jag 75 liter räcker till en långhelg. Men det beror mycket på hur pass bra man är på att sålla i övrig utrustning och vilken mat man har med sig.
För stor och tung packning på ryggen gör lätt turen jobbig, satsa då hellre på pulka.
 
100 liter bör du använda,, enklare att tighta till en stor säck som är välpackad,,, än använda en som är för liten med utvändig lösa persedlar, underquilten o övrigt är som nån skrev svårt att packa smått efter några dagar i fuktigt o kyla,,
 
En ramsäck på ca 70-80 med plats för packpåse 30 under eller över är en klok investering. Beg och billig och kanske inte så het men ett beprövat koncept som funkar till det mesta.

100 L ca är nog vad som krävs, värt att uppmärksamma är att tillverkarnas litrar är olika rymliga, så 100 där kan motsvara 80 någon annanstans. Klättermusen t ex mäter sina säckar öppna, så 100L mjölner blir automatiskt mindre när den stängs. Min gamla Norröna ramsäck rymmer 125 med ytterfickor, den anatomiska motsvarigheten skulle enligt specen rymma lika mycket men det var uppenbart fel när innehållet i den förra inte rymdes i den senare.

...på veckotur vintertid kan det vara skönt med pulka...

//J
 
Min erfarenhet när det gäller storlek på ryggsäck är att ta den större storleken. Jag började min friluftskarriär med en 75 liters säck, som jag fyllde till bredden med tunga grejer, resultatet blev att det tog evigheter att packa säcken och att bärsystemet inte riktigt fungerade. En större ryggsäck har i regel bättre bärsystem, och säcken går att komprimera om du inte fyller den helt och hållet.

Med det skrivet anfaller väl lättpackarna snart, som klarar sig på en 45 liters säck i tre veckor.. ;)

Men jag är en tungpackare. Främst av bekvämlighetsskäl.
 
Tackar för alla svar och den hjälp jag fick, väldigt nödvändig information och som fick mig att till slut välja en 100 liters ryggsäck (I mitt fall Fjällräven Kajka då Fjällräven är min hemmaplan).

Det känns som ett helt rätt val och kommer kunna nyttja den alla årstider utifrån volymen, speciellt vintertid med hammockutrustning.

Återigen, tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Viktorsodd Byta Kajka 75L mot lättare alternativ Transportera 57
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
pargus Vandringsrygga, öppningsbar fram (motsv. kajka/abisko) under 2kg? Transportera 15
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Notsoraw Kajka + MC Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
slåttdalsberget Kajka som gnisslar Transportera 0
pelka Fråga ang.Fjällräven Kajka? Transportera 16
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
Skipper_ Alternativ till Kajka 75/85 Transportera 3
avslut1008 Fel på Fjällrävens Kajka Transportera 15
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
Matthias87 Vandringsryggsäck 65-75 liter Transportera 39
Tord Hoppe "Ruggad" ryggsäck runt 40 liter? Transportera 23
Glännman Ny ryggsäck 40-50 liter bara fem alternativ kvar :-D Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
osedvanligt Enkel ryggsäck, ca 22-30 liter Transportera 8
KalleNL Ryggsäck ca 80 liter Transportera 4
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
skurken Feedback på dessa säckar? 75+ liter Transportera 4
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
victor_dalarna Asaklitt 65 liter ryggsäck Transportera 14
pellenilsson Takbox 480 liter Transportera 0
Kriga Hur många liter på ryggen? Transportera 69
rungo Lundhags v8 90 liter Transportera 5
Mathias PHS 65 eller 75 liter? Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.