Regn? Sällan!

Jag sitter som bäst och filar på en text om en av årets vandringar. När jag ser tillbaka på vädret konstaterar jag att det - som vanligt - regnat betydligt mer på nätterna än på dagarna. Och ser jag tillbaka på samtliga fjällvandringar jag gjort så uppskattar jag att minst 80 % av allt regn jag fått över mig har fallit nattetid.
Är det någon meteorologiskt kunnig som kan bekräfta - och förklara - detta fenomen. Eller har jag bara helt fantastisk tur?

HåkanF
 
Jag har konstaterat samma sak. Det regnar betydligt mindre på mig när jag är i fjällen än det statistiskt sett borde. På samma sätt regnar det sällan just när jag cyklar till/från jobbet. Förklaringen är enkel: tur. Vissa människor har mer tur med vädret helt enkelt. :)
 
Jag har konstaterat samma sak. Det regnar betydligt mindre på mig när jag är i fjällen än det statistiskt sett borde. På samma sätt regnar det sällan just när jag cyklar till/från jobbet. Förklaringen är enkel: tur. Vissa människor har mer tur med vädret helt enkelt. :)

Jepp. Ska det regna en dag så sker det när jag cyklar till bussen. Inte innan, inte efter.

Jag har skrivit om mitt regnfacit för mina fjällvandringar tidigare men låt mig bara säga så här: jag är verkligen nöjd med mitt regnställ som hållt mig någorlunda torr alla dessa regniga dagar.

Har man sedan upplevt en tropisk regnperiod (ca 4,5mån) så kan man nästan lite drygt säga att det i jämförelse mera duggar än regnar i Sverige... Förutom då jag vandrar i Helagsfjällen så klart. :)

(Att det regnar mer nattetid här i vårat klimatområde har jag hört bero på uppvärmning av landyta med avdunstning som följd som tillsammans med nattkyla ger regn.)
 
Jag sitter som bäst och filar på en text om en av årets vandringar. När jag ser tillbaka på vädret konstaterar jag att det - som vanligt - regnat betydligt mer på nätterna än på dagarna. Och ser jag tillbaka på samtliga fjällvandringar jag gjort så uppskattar jag att minst 80 % av allt regn jag fått över mig har fallit nattetid.
Är det någon meteorologiskt kunnig som kan bekräfta - och förklara - detta fenomen. Eller har jag bara helt fantastisk tur?

HåkanF
Kan bara uttala mig utifrån egna erfarenheter när det gäller regn på vandringar i svenska fjäll. Min regnigaste vandring var i mitten på 80-talet när jag och en kompis vandrade 14 dagar i vindelfjällen och letade olika växter att fotografera. Då regnade det mer eller mindre någonting varje dag. Allt var blött till slut, även sovsäcken. Omöjligt att torka.
I år har jag varit på 3 olika fjällvandringar, de två första var i juli (Tarfala/JoJo + Ammarnäs) de präglades av mest uppehåll och tidvis massor av sol dygnet runt(medelhavsvärme). Tredje vandringen var i augusti (Sarek) lite omväxlande de två första dagarna, resterande var det grått surväder med många, oftast lätta regnskurar dygnet runt.
Tycker själv att jag oftast haft tur med bra väder under hela 2000-talet, enligt mig så är juli månad torrast.
Nederbörden varierar väl ganska mycket med var man befinner sig också? Enligt hörsägen så sägs det att tex. Abisko ligger i "regnskugga" och ofta är den plats som har flest soltimmar i landet.
Din erfarenhet med ca 80% av nederbörd nattetid kanske är både tur och skicklighet!
 
Jag har också upplevelsen att det sällan regnar när man är ute. Kanske är det helt enkelt så att jag inte bryr mig om regnet om det inte regnar flera dagar i sträck utan torkmöjligheter. I lumpen regnade det ju som av en händelse jättemycket under själva gröntjänsten när jag var ute mycket i fält med bomullskläder och trosspackningen dessutom var urlastad ner i en vattenpöl för att vi skulle lära oss packa vattensäkert.

Vad gäller regnet på natten så kanske det finns en liten faktor som påverkar, och det är att ett duggregn som man knappt noterar på dagen låter som ett betydligt tyngre regn när det smattrar på en tältduk :) Eller så påverkar nattregn ens bild av kommande dag: "Nej, är det en regndag som kommer?" medan man på dagen tar en skur för en skur.

(Men det kan såklart vara så att det faktiskt regnar mer på nätter)
 
Jag kan hålla med om att de tre sista somrarna har varit rätt regnfria så länge jag varit i fjällen, men dessförinnan skulle jag ha sagt det omvända. Slump? Klimatet? Guds Hand?
 
Är det inte så enkelt att temperaturen sjunker på natten, därför kommer man närmare daggpunkten och därför också får regn?

Molnen ligger ju rackarns lågt i fjällen och kanske påverkas så enkelt?

/Peter
 
Alla minns när det regnar på midsommar, därför tror man att det regnar oftare då. Man tenderar att minnas bra väder, samt extremt dåligt. Minne är inget bra att använda när man skall samla data, regnmätare i några år, och sedan statistik på det.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...