Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, men nu är det så att EU-medborgare inte behöver arbetstillstånd. Men återigen så lägger du skuldbördan på de som utnyttjas, vad är det för fel på dig, din människosyn.

Just därför uppstår lätt problem, vilket har vevats i media varje höst.

F.ö. ser jag inget fel på min människosyn. Men din människosyn när det gäller markägare och deras rättigheter på egen mark lämnar mycket att önska.


Ja, vill du att det ska vara så eller vill du inte att det ska vara så. Problemet för dig kan väl ändå inte vara så att om problemet löses så har inget att gnälla över.

Det är ju bara sjukt att försöka få det låta som att eftersom någon eller utnyttjas så som det inte är tänkt så ska det vara ok att fortsätta med det.

Det är inte jag som hävdar att det är ok att markägarna och deras mark utnyttjas hänsynslöst av vare sig bärplockare eller friluftsfolk. Tvärt om. Mina påpekanden om att allemansrätten stadgar att allmänheten ska visa hänsyn till markägaren och dennes egendom, väcker ett stort missnöje från flera håll här på Utsidan.

Skulle plötsligt lägren försvinna, så vore det ju jättebra för drabbade markägare. Men just nu verkar problemet med illegala läger snarare öka, därav det (förvisso ganska tandlösa) förslag som tråden ska handla om.

Jag har inte sagt att den är komplett, men den visar på det som jag då skrev. Dessutom påpekade jag att den var från 2012, listan ser antagligen annorlunda i för i år. Du velade ha en källa och du fick den för det som du frågade efter.

Trots att du på den tiden inte hade kunskap/insikt liksom bärplockarna idag inte har den kunskapen/insikten. Du kunde inte acceptera att utländska bärplockare inte kollat att alla avtal med markägaren är ok med sin arrangör, du anser att du själv inte behöver kolla upp om din fuldyksskola hade ett schysst avtal med markägaren. Det var ditt val, de flesta andra hade accepterat att andra kan göra samma sorts misstag som en själv.

Det är en del av din argumentation för att motivera att avhysning är den enda lösningen.

Självfallet är avhysning den enda acceptabla lösningen, i.o.m. att markägarna inte vill veta av några kåkstads-läger på sin mark, med åtföljande horder av skräp och en massa förstörda och/eller fulavverkade träd.

Varför skulle inte dessa bärplockare och tiggare kunna nyttja befintliga campingplatser istället. De borde de väl ha råd med, efter som de visst var anställda med löner och löneförmåner enligt gällande kollektivavtal? Kanske borde bärplockarfacket rentav kräva att arbetsgivaren helt enkelt får ordna detta?
/Niklas
 
Du slutade fricampa när du ärvde din markplätt? Att fricampa i enlighet med allemansrätten är alltså okej så länge man inte äger en egen markplätt?
 
Du slutade fricampa när du ärvde din markplätt? Att fricampa i enlighet med allemansrätten är alltså okej så länge man inte äger en egen markplätt?

Det gav mig lite andra perspektiv på tillvaron, ja. Dock torde samma regler f.n. gälla för fricamping på andras marker, vare sig man köpt eller ärvt egen mark, eller inte äger någon mark alls. I samtliga fall ska ju markägarens intressen väga klart tyngst. Å det var ju något jag alltid respekterade när jag själv fricampade.

Skulle man däremot fricampa på sin egen mark, har man ju givetvis betydligt större rättigheter än om man fricampar på andras marker. Eventuellt svineri i samband med fricamping på egen mark drabbar ju bara en själv...
/Niklas
 
I samtliga fall ska ju markägarens intressen väga klart tyngst. Å det var ju något jag alltid respekterade när jag själv fricampade.
/Niklas

Hur vet du det? Hur vet du vad varje markägares intressen var? Du sysslade med långfärdscykling. Pratade du med samtliga markägare vad de tyckte och ville?
Eller var det kanske så att du nyttjade allemansrätten på det sätt det var tänkt o med de rättigheter o begränsningar det innebär?
Var det så att du var en friluftsmupp som faktiskt skötte sig såsom det stora flertalet här som vänder sig mot din nu väldigt inskränkta människosyn
 
Hur vet du det? Hur vet du vad varje markägares intressen var? Du sysslade med långfärdscykling. Pratade du med samtliga markägare vad de tyckte och ville?
Eller var det kanske så att du nyttjade allemansrätten på det sätt det var tänkt o med de rättigheter o begränsningar det innebär?
Var det så att du var en friluftsmupp som faktiskt skötte sig såsom det stora flertalet här som vänder sig mot din nu väldigt inskränkta människosyn

När jag knackade på och fyllde på vatten inför kvällen, så frågade jag alltid om och i så fall var det skulle passa att tälta.

Och ja, även på den tiden jag var friluftsmupp, så såg jag till att sköta mig. Som uppväxt på lantgård, så anser jag mig veta ganska bra vad som är ok och inte ok på andra markägares marker. Jag tror inte alls att jag skulle ha så bra känsla för detta om jag vore en stadsunge. Det finns ju gott om skräckexempel på detta, tex. http://www.lantbruk.com/skog/som-om-kriget-dragit-fram
/Niklas
 
När jag knackade på och fyllde på vatten inför kvällen, så frågade jag alltid om och i så fall var det skulle passa att tälta.

Och ja, även på den tiden jag var friluftsmupp, så såg jag till att sköta mig. Som uppväxt på lantgård, så anser jag mig veta ganska bra vad som är ok och inte ok på andra markägares marker. Jag tror inte alls att jag skulle ha så bra känsla för detta om jag vore en stadsunge. Det finns ju gott om skräckexempel på detta, tex. http://www.lantbruk.com/skog/som-om-kriget-dragit-fram
/Niklas
Så bra, då gjorde du som det stora flertalet gör. Förstår inte varför det var ok för dig men inte är ok när andra följer allemansrätten?
 
När jag knackade på och fyllde på vatten inför kvällen, så frågade jag alltid om och i så fall var det skulle passa att tälta.

Och ja, även på den tiden jag var friluftsmupp, så såg jag till att sköta mig. Som uppväxt på lantgård, så anser jag mig veta ganska bra vad som är ok och inte ok på andra markägares marker. Jag tror inte alls att jag skulle ha så bra känsla för detta om jag vore en stadsunge. Det finns ju gott om skräckexempel på detta, tex. http://www.lantbruk.com/skog/som-om-kriget-dragit-fram
/Niklas
Problemet enligt de drabbade i artikeln är att kunskapen om vad som är tillåtet och inte enligt allemansrätt är väldigt bristfälligt ibland. Inte att det finns allemansrätt.
Det stod för bara några dagar sen att det ska tas fram tydligare information på åtminstone tyska, engelska och holländska. Förstod det som att det ska vara nätbaserat och bla vara ett quiz för att locka folk att göra det.
Med bättre o tydligare information kan förhoppningsvis det som inträffade undvikas i framtiden
 
Detta har kanske mer med trådens ämne att göra:

http://www.sydsvenskan.se/lund/foretag-hotar-med-att-lamna-lund/


OT: Jag tror faktiskt att handfallenheten gentemot tiggarna betyder mer än något annat för att stärka de främlingsfientliga krafterna.

Jag anser f ö som företrädare för olika hjälporganisationer: att ge till tiggare är att sabotera det arbete som dessa organisationer utför på plats. Skänk pengar till ex.vis Hjärta till Hjärta istället. Du är inte mindre god för att det inte syns.
 
Detta har kanske mer med trådens ämne att göra:

http://www.sydsvenskan.se/lund/foretag-hotar-med-att-lamna-lund/


OT: Jag tror faktiskt att handfallenheten gentemot tiggarna betyder mer än något annat för att stärka de främlingsfientliga krafterna.

Jag har full förståelse för atr man som arrendator blir arg, frustrerad, irrterad o till slut skitförbannad när det blir som det beskrivs i artikeln MEN det har inget med allemansrätt att göra
Om den föreslagna lagen gör det lättare att avhysa folk som inte sköter sig så är det ju jättebra men den kommer inte påverka allemansrätten

För övrigt instämmer jag i det beklagliga och beklämmande faktum att främlingsfientligheten ökar och att det just är sådana här exempel som bidrar till det
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
Kirunabo kan bli "Årets äventyrare Allmänt om friluftsliv 1
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.