Recensioner av kajaker

Nu har jag kommit till skott och skrivit en recension på Epic 18X Performance.
Upptäckte att det är ganska strukturerat med en förstasida att fylla i med fakta och en recensionssida.
Den som läser recensionerna bör vara medveten om subjektiviteten - ofta har man ju valt en favorit ur en samling av tänkbara objekt och man tenderar antagligen att sätta 'för högt betyg' för man har ju gott omdöme och har köpt rätt pryl.
Men detta sänker inte i mitt tycke värdet och det är kul att försöka omsätta känslor och tyckanden i prosa.

Nu har jag kommit till skott och skrivit en recension på Epic 18X Performance.
Upptäckte att det är ganska strukturerat med en förstasida att fylla i med fakta och en recensionssida.
Den som läser recensionerna bör vara medveten om subjektiviteten - ofta har man ju valt en favorit ur en samling av tänkbara objekt och man tenderar antagligen att sätta 'för högt betyg' för man har ju gott omdöme och har köpt rätt pryl.
Men detta sänker inte i mitt tycke värdet och det är kul att försöka omsätta känslor och tyckanden i prosa.

Halloj!
Såg du uppgav vikten på en Epic 18X Performance till nästan 20kg! Har själv haft en 18X Performance å den vägde bara 16,4kg den är idag utbytt mot en Epic V8:a Performance som väger 16kg! Har oxå en Commander type-S å den vägde exakt 23,15kg från fabrik som jag nu lättat lite med annan sits å tagit bort pump å kompass så nu väger den bara 21kg ;)
Himmla bra kajaker båda två :cool:

/Janne

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej Stuvarn,
Har använt kataloguppgifter både för Epic och Commander.
Viktigt att tillverkarna ger riktiga data i sina broschyrer eftersom man går på det.
Imponerande att du fått ner vikten till 21 kg på Commandern.
Ha en skön dag på sjön.

Hej Gösta! Jo jag såg nu att Epic uppgav 19kg på 18X Performance å jag tror den senaste modellen med fikalucka å uppdaterat roder är lite tyngre än vad min "gammla" 18X vägde!
God paddling på dig själv ;)

Intressant om både Epic och Reval uppger för höga värden på vikten, trodde det var tvärtom dvs glada marknadsföringssiffror i databladen.
Men i de här fallen är det antagligen så att man vägt tidiga exemplar och sedan fintrimmar man produktionsprocessen och kapar några hekton undan för undan.
För mycket onödig plast kostar ju pengar och sänker prestanda.
Ska jaga rätt på en fiskevåg och kolla vikten på Epicen.

Rätt vikt

Nu är Epicen vägd och befunnen hålla sig hyfsat inom angiven vikt: 19,4 kg (uppgiven vikt 19 kg).
Det är fullt sjövärdigt utrustad dvs med luckor, roder, styrning, däcksrigg - vilket naturligtvis känns som en självklarhet att det ska ingå i viktsuppgifterna som tillverkarna ger ut.
Såg förresten att Commanderns vikt i databladet är satt till 24 kg inte 25 kg som jag uppgav i recensionen (rättat nu).
Lite variation i verklig vikt kontra viktsuppgiften måste tolereras men fråga är vad som är acceptabelt: +/- 0,5, 0,8, 1,0 eller mer?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips