Recensera mera

En liten uppmaning till alla här att skriva lite fler recensioner av de kläder, tält mm som man är nöjd/missnöjd med.
Recentionerna är till Stor hjälp när man själv funderar på att köpa en pryl...så Recensera Mera!

//A

Enda störande är att sidorna är lite kaosartade. Rekomenderar Alla att först skriva Märket på plagget, sedan vad det är. T.ex "Fjällräven barents byxa" istället för "Byxa Fjällräven barents" osv!

Anders du verkar vara en ordentlig ordningsman, det är bra. VV och skriv ett PM om ämnen och hur du tycker att en recension skall struktureas. Det verkar behövas.
Själv tycker jag spontant att artikeln, byxa är överordnat fabrikat, så du ser....

Chef Utsidan

Vore jag Chef över sidan så skulle jag styra upp det, men mer än så kan jag inte göra... Bara det blir likriktat så inte samma plagg/grej dyker upp på olika ställen!

Men det är lättare att katalogisera via märken, oftast Vet man vilket plagg/tält/sovsäck/mojjäng man vill läsa om. Snabbare och lättare att hitta om tillverkarens namn är först.

Och Johan, ja jag är vän av Ordning :)!

//A

Anders jag ser det som så att funktionen är viktigast, kommer jag in och jagar ett par byxor skall inte märkesbenämningen styra mig utan funktionen, betyget, vikten, hållbarheten etc men givetvis kan jag ha fel.
Själv gammal ordningsman...

Antingen eller...kaos?

Nåväl, det är ju inte upp till oss hur det ska struktureras. Det om detta...

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Jag driver en site som heter http://www.sportdykare.se (som förresten alla dykare ska surfa in på) som har skapat ett liknande system. Liknande är väl att ta i, men där kategoriseras varje "område" och sedan kommer märke som man kan kolla på och även produktens namn. Sökning möjliggör att man också kan söka på produkten. Omöjligt att missa. Utsidan har nog inte arbetat med sin egen databas på mkt länge och det ligger nog på "att-göra-listan".

Gå gärna in och kika på systemet, det kanske kan ge någon idé om ni ska skicka in förslag till utvecklingsnissen på Utsidan..

// Jocke

Jag instämmer med johankse. Det är bara i det fall jag är ute efter info om en viss känd t.ex byxa som det är bäst med märkesnamnet först. Men är jag i början av en sökprocess efter en byxa är inte märket det intressanta. Då vill jag söka på kategorin "byxor" bland kläder, inte traggla igenom alla olika märken. Men efter "byxor" kan gärna märket komma, så blir det lätt att hitta även för den som endast är ute efter en speciell märkesbyxa. Kategori "kläder", sedan "byxor/Fjällräven....." eller "byxor/Haglöfs....." är bättre än kategori kläder, sedan "Fjällräven/byxor....."..... eller "Haglöfs/byxor....."..... .Min åsikt.

Raskesven

I ett bra system väljer man såklart själv vad som är över- eller underordnat. Varumärke, produktnamn och produktslag finns lika självklart i olika fält.

Det pågår väl ett ombygge av Utsidan, så då kanske det blir bättre framöver?

För många år sen hjälpte jag till med ett utvärderingssystem för komponenter. Det fanns över 40 faktorerar som alla var sorteringsbara och det blev mycket bra när det väl var implementerat. Svagheten i kontakt med levande livet var att försöka inkoporera redan utförda rapporter efter olika standard, efter en viss tövan fick även "gamla" komponenter genomgå en ny utvärdering för att på bästa sätt överensstämma med klassificeringssystemet och så löstes det nästan smidigt.
Att få författarna till gamla recensioner att göra så på en framtida ny utsida tror jag är mindre lätt, men å andra sidan är det inte så många urvalsfaktorer vi är intresserade av heller. Det blir säkert görbra!
Grundtipset har jag redan planterat hos Utsidans eminenta redaktion.
[Ändrat av johankse 2007-03-22 kl 11:17]

En sista..?

Martin Fjaderlatt.se; sa:
I ett bra system väljer man såklart själv vad som är över- eller underordnat. Varumärke, produktnamn och produktslag finns lika självklart i olika fält.

Det pågår väl ett ombygge av Utsidan, så då kanske det blir bättre framöver?

Hade ju lovat mig själv att inte skriva något mer i tråden..men måste nog förtydliga mig lite mer..en sista gång :)!

Inom kategorin "kläder" rymms Allt som systemet är nu, från svärmors lovikavantar till värsta dunparkan.
Precis som Martin skrev ovan så var/är min tanke som sådan: Efter "Kläder" kommer underavdelningar "Byxor", "Jackor", "Underställ", "Sockar-handskar-mössa"
När du väl är inne på "Byxor" står då varumärket och produktens namn.
Så här kan man bryta ner alla recentionsidorna, under "Sovsäckar" kommer "Syntet" och "Dun" osv osv!
Alla sidor på nätet har en liknande uppbyggnad.

Vad man ska göra åt alla gamla recentioner?, är ingen datasnille men det kan väl inte vara så svårt att få in dom i samma system?

//A

Mitt förslag

Det jag skulle tycka att det vore lämpligast om det fanns några obligatoriska fält att fylla i när man gör en ny recension. Man kan dra det olika långt men jag skulle vara nöjd med steg 1 än så länge. Skulle det bli massor av recensioner skulle jag föredra något i stil med steg 2.

Steg 1.
Det enklaste vore att ha obligatoriska fält där man väljer och klickar i märke, kategori och typ.

Steg 2.
Vill man avancera det hela skulle det kunna vara fler obligatoriska fält. Det går säkert att tillämpa i någon form i alla/de flesta kategorier men jag tar tält som exempel. Man skulle kunna rutor där man väljer och klickar i; Säsonger - 1,2,3 el 4, Självstagande - Ja/Nej, Tälttyp - Tunnel, Kupol, Geodesiskt el Ryggås, Vikt - olika intervaller, Märke, Modell, Pris - intervaller och kanske någon mer om det behövs.

Skulle det finnas sådana här obligatoriska "formulär" enligt steg 1 eller steg 2 skulle ordningen bli mycket bättre. Det borde ju som sagt räcka med att de som recenserar en ny produkt gör detta rejält och att alla som sedan recenserar samma prudukt bara gör det på rätt ställe.

Poängen med att ha det så vore att man först och främst skulle få en konsekvent ordning (utifrån hur utsidan.se eller dess medlemmar behagar) och i någon form skulle det bli konsekvent. Jag skulle också vilja föreslå några funktioner.

Funktioner:
1. Kunna ordna upp efter den ordning man själv föredrar med en knapp "sortera efter"
2. Kunna söka som man vill utifrån de olika områdena som är aktuella och därmed valbara.
3. Kunna spara denna inställning på sin användare så att man slapp ändra varje gång man använder recensionsbanken.

Detta är mitt förslag. Jag är inget datasnille men jag skulle bli förvånad om det inte gick att genomföra. På sikt skulle recensionsbanken bli mer ordnad och lättarbetad också.

(Läste några fler inlägg och såg att det här mest blev repetition, men i vilket fall som helst är det så här jag vill ha det ;))
[Ändrat av carl_ 2007-03-22 kl 15:39]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips