Rapport från Ridö-olyckan

Re: Re: Plurr-procent?

tango; sa:
Jag noterade också siffrorna om att det statistiskt plurras på knappt 1 av 7 SSSK-turer (73/497 och få multipel-plurr). Det låter mycket i mina öron om man jämför med mina erfarenheter från Långfärdsskrinnarna i Sydöst (Småland,Blekinge och norra Skåne) som är hemmaplan för mej. Jag har ingen statistik men jag inbillar mig att vi plurrar mer sällan här nere.
Jag har också alltid tyckt att SSSK siffror är väldigt höga. Har funderat på att ta fram motsvarande siffror för LLK, men tiden vill inte riktigt räcka till. Jag tror att underlaget finns hos våra ledaransvariga.
tango; sa:
Att plurra sällan kanske gör det till en större händelse...
Jag tänker på den privatgrupp med tre SSSK-ledare som hade en person som plurrade i Ridösundet dagen innan. Om plurrningar i allmänhet skulle rönt en större uppmärksamhet så borde detta fått fler att tänka på att det var svagt i Ridösundet och kanske hade gruppen då tagit större säkerhetsmarginaler när man letade efter råkpassagen?
 
Apropå procent; är det någon som har koll på antalet olyckor (inte incidenter) bland privata skridskoåkare resp klubbåkare?

Kanske det rentav finns siffror tillgängliga som visar övriga isolyckor (pimpling, promenad, isracing...)?

En jämförelse är antagligen svår, eftersom man inte vet hur många utövare det finns osv.

Egentligen är dock min poäng att även om det finns en hel del att göra beträffande utrustning, attityd, metoder etc bland de som är "engagerade" (dvs aktiva i trådarna här, eller i diskussioner i klubbarna) så kanske de som lever farligast är de som köpt ett par skridskor och sedan åker på egen hand med isdubbar som enda utrustning - ett par gånger vissa säsonger och inget andra säsonger.
Hur får man dessa åkare att ändra beteende?
 
Mezzner; sa:
Apropå procent; är det någon som har koll på antalet olyckor (inte incidenter) bland privata skridskoåkare resp klubbåkare?

Kanske det rentav finns siffror tillgängliga som visar övriga isolyckor (pimpling, promenad, isracing...)?

En jämförelse är antagligen svår, eftersom man inte vet hur många utövare det finns osv.

SLS har bra koll på detta, det enda dom inte gör är skiljer på privatåkare/klubbåkare. Se t ex:

http://www.sls.a.se/upload/334/drunk januari 060203.doc

SCb har säkert material på hur många utövare det är. Annars har respektive förbund/förening det.

-Palle
 
Plurrningsväntesträckan

och plurrningsfrekvensen har visat sig vara relativt konstant i SSSKs olika grupper från säsong till säsong.

Under ganska många år var det större antal plurrningar i grupp 2 än i grupp 1 annars så verkar långsammare grupper ha färre plurrningar.

Vissa ledare plurrar oftare än andra ledare.

Det är önskvärt att minska antalet egna plurr. Jag som oftast leder i grupp 1 har inte plurrat som ledare speciellt ofta men det händer att mina deltagare plurrar när de väljer egna spår. Det kan jag acceptera det rör sig då om pedagogiska och triviala plurr vid t ex råkpassager vid strömställen i sund etc som förhoppningsvis leder till att mina deltagare blir säkrare och försiktigare i sin isbedömning.

I långsammare och större grupper så vill jag ha bättre disciplin bland annat för att det medicinska riskerna med plurrning blir större med äldre åkare.

Med mera fokus på åkdisciplin hålla avstånd etc i grupperna kan sannolikt alla klubbar minska plurrningsfrekvensen. Det är naturligtvis önskvärt. Samtidigt så tycker jag man får acceptera att misstag görs då och då.

Om man ofta åker på orekad is och åker mycket så plurrar man förr eller senare.

Thure
 
Efterarbetet

Citat från http://www.sssk.se

"Rapport från möte med SSSKs styrelse, 2006-03-02
Styrelsen har tagit emot Säkerhetsgruppens rapport "Ridörapporten, Del I, Olyckan och dess orsaker",daterad 2006-02-23. Styrelsen noterar inledningsvis att skridskoåkning på naturis alltid är förenat med risker och att några i egentlig mening säkra naturisar inte förekommer. Styrelsen konstaterar att det samlade intrycket av rapporten är att en rad sammanfallande olyckliga omständigheter lett fram till olyckan och dess fatala konsekvenser. Styrelsen konstaterar också att israpporteringen för den aktuella dagen skett helt i enlighet med Klubbens instruktion för israpportering.

Styrelsen har beslutat utse en beredningsgrupp som skall föreslå och förbereda framåtriktade åtgärder i syfte att ytterligare förbättra säkerheten vid Klubbens turer. Dess förslag skall minst innehålla hur det fortsatta arbetet med att förbättra kunskap, rutiner och utrustning skall bedrivas.

Gruppen skall dessutom - även om inte detta särskilt aktualiserats av händelseförloppet vid Ridö-olyckan - förbereda en ledarträff före sommaren där Klubbens förhållningssätt till säkerhet och risk skall diskuteras.Den kan ta initiativ till samarbete med andra skridskoföreningar och andra lämpliga externa kontakter.

Styrelsen har vidare beslutat se över formerna för hur man blir medlem i SSSK."
 
Re: Re: Plurr-procent?

tango; sa:
BengtS; sa:
pausch; sa:
1145; sa:
Jag noterade på sista sidan att SSSK under säsongen 2004/2005 hade 73 plurrningar på 497 genomförda turer.
Jag hittade en webbsida med utfärder som gjodes av Friluftsfrämjandet i Huddinge samma säsong:
http://www.test-tillvidare.nu.test.levonline.com/huddingeSK/index.asp?sortera=2004/2005
FF Huddinge gjorde den säsongen 73 färder och hade 11 plurrningar. Skalar man upp detta till 497 färder blir det 75 plurrningar, dvs marginellt fler än SSSK hade. (FF Huddinge hade även 43 ytterligare plurrningar - frivilliga plurrningar i plurrningsövningar)
Ovanstående plurrningsfrekvens är kanske "normal" för SSSK och FF i Huddinge. Långfärdsskridsko i Västerås (LiV) hade 19-20 plurrningar på de 274 färdrapporter (både föreningsturer och privata turer) som finns inlagda på hemsidan under säsongen 2004/2005. Säsongen 2003/2004 hade LiV 8 plurrningar på 167 färdrapporter, varav två plurrningar gjordes under privata utfärder.
Utan att ha kollat skulle jag tro att säsongen 2004/2005 var en rekordsäsong för antalet plurrningar i vår förening. Trots detta var antalet plurrningar per utfärd endast ungefär hälften av antalet i SSSK och FF i Huddinge. Vad beror det på?
/Bengt
Jag noterade också siffrorna om att det statistiskt plurras på knappt 1 av 7 SSSK-turer (73/497 och få multipel-plurr). Det låter mycket i mina öron om man jämför med mina erfarenheter från Långfärdsskrinnarna i Sydöst (Småland,Blekinge och norra Skåne) som är hemmaplan för mej. Jag har ingen statistik men jag inbillar mig att vi plurrar mer sällan här nere.

En förklaring kan vara att vi ofta åker på hyggligt kända vatten. SSSKs åkområde verkar långt större än LSSs.

Att plurra sällan kanske gör det till en större händelse medan de som plurrar oftare har mer vana att hantera det (gäller då en person, sannolikt ledaren, plurrar).

Om det är en attitydfråga är nog svårt att svara på, men kanske det finns någon som åkt både med SSSK och LSS. Självklart finns det både "försiktiga generaler" och "tunn-is-åkare" inom LSS.

Kan man jämföra jakten på orörd lössnö vid utförsåkning med jakt på oåkta nylagda isar kanske?
Jag gjorde slag i saken igår och cyklade och hämtade turrapporterna för LLK säsongen 2003/2004. Vi hade 6,6 plurr på 2364 deltagare = 358 plurrvänteturer för person. Jag misstänker att vi denna säsong hade något färre plurrningar än normalt.

Noterade att det finns en statistikfunktion om man loggar in på http://www.sssk.se. Från rapporterna som är inmatade i skridskonätet kunde man utläsa för säsongerna 2003/2004 och 2004/2005:

SSSK 155 plurr på 13122 personer = 84
SSSK ej gr 1&2 96 plurr på 11594 personer = 120
LLK 17 plurr på 3276 personer = 192
LiV 23 plurr på 2934 personer = 127

För LLK:s del vet jag att många grupp 4 och 5-rapporter som har få plurrningar inte är inmatade på skridskonätet, varför jag tror att LLK:s plurrvänteturer för person ligger på c:a 250. Det är möjligt att samma förhållande gäller för SSSK och LiV varför man måste ta siffrorna ovan med en nypa salt.

Man skall också tänka på att vi i LLK saknar verksamhet som motsvarar SSSK:s grupp 1 och 2 med avancerade turer med hög plurrfrekvens. För jämförelsens skull tog jag även bort värdena för grupp 1 och 2 i SSSK.

Notabelt är att när jag gick igenom alla LLK-turerna för 2003/2004 så hade jag själv deltaljkunskap för samtliga plurrningar. Vi har en tradition att när vi har ett plurr så skickar ledare en redogörelse internt på vår ledarlista.

Det ligger något i det som Patrik säger att ju färre plurrningar man har desto större sak blir det. Jag tror att en av de stora svårigheterna som SSSK brottas med om man vill göra förändringar av t.ex. "förhållningssätt till säkerhet och risk" är deras storlek.
 
Mer plurrstatistik

Jag gjorde för några år sedan en analys av plurrningar i SSSK-rapporter under perioden 1998-07-01 till 2004-02-28. Texten nedan är utdrag ur den rapport jag då skrev.

Gruppstorlek
Något som har diskuterats är gruppernas storlek påverkan på plurrisken. Har den någon betydelse? En hypotes kan vara att en grupp har en viss grundrisk att plurra, plus en risk som tilltar med antal deltagare. I en disciplinerad grupp bör enbart ledaren plurra, och risken därför vara oberoende av antalet deltagare. I en mer odisciplinerad grupp bör plurrningsrisken vara starkt korrelerad till antalet deltagare (i extrema fall proportionellt eller t.o.m. progressiv).

Resultat (grupp, total plurrisk per grupp, ökning i procentenheter per deltagare):
I: 25 %, 1,2 %
II: 37 %, 2,0 %
III: 20 %, 0,2 %
IV: 18 %, 0,5 %
V: 12 %, 0,3 %
U39: 10 %, 0,7 %
Lys: 8 %, -0,08 %
Välk: 20 %, 11,3 %
Privat: 8 %, 0,8 %
SSSK totalt: 19 %, 0,3 %

Man ser att grupp 1 och 2 är mest "odisciplinerade", medan grupp 3 och 5 oftast låter ledaren(?) bada ensam. Välkommenturerna har extremt ökad plurrisk i stora grupper och även totalt sett många plurr (!). Lysturerna har få plurr och en negativ korrelation till antalet deltagare; kanske duktiga ledare får större grupper. Grupp Upp till 39 är relativt odisciplinerade, men har totalt sett ganska få bad. Möjligen ökar plurrisken med gruppstorleken, med mer än vad som statistiken här visar. På knepiga isar är förmodligen grupperna mindre.

Färdlängd
Man kan vidare undersöka plurrningar per kilometer. En hypotes är att plurrningar är proportionellt mot åksträckan, dvs. ett konstant plumsande per kilometer. Risken att stöta på en svaghet ökar med färdlängden. En annan hypotes är att plurrningarna inte beror på åksträckan. När man väl har plurrat åker man hem eller tar det extra lugnt.

Enligt statistiken så minkar gruppens plurrningsrisk med 2 procentenheter per mil (snittet är på 20 % och 45 km). Tydligen är plurrväntesträcka inte något relevant mått.

En förklaring kan vara att på kluriga isar åker man inte lika långt. En annan är att ombyten tar tid, som reducerar åksträckan. En tredje är att GPS:en inte tål vatten ;-)

Trender uttagna med minsta kvadratmetoden.


[Ändrat av pby 2006-03-07 kl 09:57]
 
Re: Re: Mer plurrstatistik

hakan_l_borg; sa:
Funderar på om inte plurrväntevärdet är negativt binomialfördelat, i så fall gäller inte antagandena för minsta kvadratmetoden. Tänkte bara nämna det ;)

/"dagens besservisser"

Jag börjar fundera på om inte vi är ett gäng nördar som borde ge oss ut i friska luften i stället.
Fick inte ni dansa på skoldanserna heller?

/ Civ. Ing. Erik Berneflott

PS. "Bessewisser" stavas det DS. ;-)
 
Re: Efterarbetet

Styrelsen har vidare beslutat se över formerna för hur man blir medlem i SSSK."

Var det bara jag som reagerade på den där slutklämmen? Vad har den för relation till Ridöolyckan?

Det är lätt att man får känslan av "nu måste vi täppa till så vi slipper en massa gröngölingar"... men det kan ju lika gärna vara "vi måste ordna mer utbildningar så vi kan minska på köerna".
 
Slutkläm

nermander; sa:
Styrelsen har vidare beslutat se över formerna för hur man blir medlem i SSSK."

Var det bara jag som reagerade på den där slutklämmen? Vad har den för relation till Ridöolyckan?

.... "nu måste vi täppa till så vi slipper en massa gröngölingar"... "vi måste ordna mer utbildningar så vi kan minska på köerna".

Jag blev också fundersam, framtiden får utvisa.

Det kan också vara "vänta - vi måste veta hur vi kan och ska hantera säkerheten bättre innan vi tar emot fler medlemmar".

Aina
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.