"Monster" - ryggsäcken från filmen Wild

Jag såg filmen Wild på en pressvisning häromdagen (den har premiär 16 januari) och där finns en scen där huvudpersonen, som helt saknar vandringserfarenhet, skall ta på sig sin ryggsäck för första gången och ge sig ut på Pacific Crest Trail. Hon kan bokstavligen inte lyfta den från golvet i motellrummet. Filmen bygger på verkliga händelser och skildrar en vandring gjord för 20 år sedan. I dagens läge vandrar thru-hikers längs PCT med bråkdelen av den vikt som The Monster hade. Men tyvärr upplever man ju fortfarande ofta att man möter "monster" längs svenska vandringsleder. Det finns en sida där man kan se vad som fanns i packningen från filmen: http://www.monsteronmyback.com/
 
Tack för länken Jörgen.

Det är rörande att det fortframt dyker upp nybörjare på Utsidan och hävdar att tungt är tryggt.
Men att erkänna egna felval lär vara bland det svåraste vi gör, efter att bära för mycket och för tungt.

Boken var lättläst och tankeväckande.

go tur
 
Japp, jag gillade också boken. Egentligen handlar både boken och filmen mer om en kvinnas sorgearbete och inre resa än om vandring. Men intresset för långvandring verkar öka hela tiden och det är många som vittnar om att t ex en vandring längs PCT i 5-6 månader förändrar deras liv.

Detsamma gäller en av våra europeiska varianter, El Camino, pilgrimsleden till Santiago de Compostela. Agneta Sjödins största best-seller beskriver hennes vandring där och är inte olik Vild av Cheryl Strayed. Strayed är dock IMHO en mycket bättre författare., men Sjödins bok är också klart läsvärd. Dessutom gick hon ju med betydligt lättare packning, men hon gick också genom en kulturbygd och sov inne varje natt.

Man kan undra om det mest är kvinnor som intresserar sig för det mer meditativa sökandet i vandringslivet, medan vi män mer fokuserar på prylar ;)
 
Det är väl sådana många av oss är, männen går igenom olika prylstadier och kvinnorna genom sina mänskliga roller, där den inre resan är viktig. Sjödins bok gav mig intet, men vi är alla olika. Collin Fletchers vandringsböcker gav mig mycket.
Ser fram mot filmen Wild som ju gick upp i USA i veckan. Vi får väl se hur länge det dröjer till en kopia letar sig ner till Sydkusten.
 
Det är väl sådana många av oss är, männen går igenom olika prylstadier och kvinnorna genom sina mänskliga roller, där den inre resan är viktig. Sjödins bok gav mig intet, men vi är alla olika. Collin Fletchers vandringsböcker gav mig mycket.
Ser fram mot filmen Wild som ju gick upp i USA i veckan. Vi får väl se hur länge det dröjer till en kopia letar sig ner till Sydkusten.

Kan bara instämma om Colin Fletcher. Hans böcker The Thousand Mile Summer och The Man Who Walked Through Time är enligt min mening de bästa vandringsböcker som skrivits. Men en som skriver i samma anda och verkligen är läsvärd är Chris Townsend. Jag föredrar hans äldre böcker, som High Summer, Across Yukon och Crossing Arizona, men han kom nyligen ut med en bok som skildrar hans PCT-vandring i början av 80-talet och som på detta sätt är ett tidsdokument. Rattlesnakes and Bald Eagles är titeln. Jag gillar den, men man kan väl säga att hans scannade Kodachrome 64-bilder inte ges rättvisa i trycket.
Wild har premiär i Sverige 16 januari och kommer enligt vad jag förstått att då gå upp på 15-20 orter i landet. Hur länge den blir kvar hänger förstås bl a på hur många besökare som kommer. Men att den kommer till Lund/Malmö känns nog ganska givet.
 
Tycker det är riktigt intressant att titta på packningen. Den visar på ett väldigt bra och tydligt sätt hur tungt det kan bli, trots att det nog är en ganska genomtänkt packlista och man inte plockat på sig massa saker på måfå.

Hade jag gett mig iväg på långvandring tidigt nittiotal hade det antagligen sett ut ungefär sådär i ryggan.


Vore väldigt kul att ta den bilden och sätta bredvid en bild på en lätt packning som ändå kan ge jämförbar komfort.



Tack för både länk och boktips :)
 
Japp, jag gillade också boken. Egentligen handlar både boken och filmen mer om en kvinnas sorgearbete och inre resa än om vandring. (...)

Jag håller med om det angående handlingen. Vad jag minns är det hälften-hälften av tillbakablickar/sorg/relationer/narkotika och själva vandringen. Blev positivt överraskad av Wild efter att ha utsatt mig för vandringsdagböcker/redogörelser på nätet av typen femton inlägg liknande "Gick 30km. Åt pulvermos.".

Vild/Wild är kanske ett julklappsförslag till någon som ännu inte tagit steget ( ;) ) från promenader till lite längre vandringar. Men mottagaren kan ju få för sig att det är en vink om möjligheten att göra sig i någon mån fri och ge sig av, så en försiktig varning för det alltså. :)
 
Senast ändrad:
Detta ser ju ändå inte ut att vara så illa, kanske någon som läst boken vet totalvikten, eller kanske får vi veta det i filmen, men utifrån innehållet uppskattar jag vikten till under 20 kg, kanske ända ner mot 16 om prylarna är utvalda med viktaspekten i bakhuvudet.
 
Tror inte vikten sägs rakt ut i boken...men hon kan inte fysiskt lyfta upp ryggan, utan för sätta sig ner och ta på ryggan och sedan ställa sig upp via alla 4.

Så över 20kg är det nog...oavsätt hur svag/stark hon var vid det tillfället...för 20kg klarar dom flesta att dra upp och ta på sig.
 
Hon skriver att ryggsäcken väger mer än halva hennes vikt. Så runt 30 kg är nog inte en överdrift. Första delen av leden har hon runt 12-14liter vatten med sig. Just läst klart boken för övrigt och känner ett visst sug efter en långvandring :)
 
Senast ändrad:
Hon skriver att ryggsäcken väger mer än halva hennes vikt. Så runt 30 kg är nog inte en överdrift. Första delen av leden har hon runt 12-14liter vatten med sig. Just läst klart boken för övrigt och känner ett visst sug efter en långvandring :)

Ok, såg bara de två nalgene-flaskorna på bilden, 10-12 liter extra vatten blir ju genast knalltungt.
Är sugen på både bok och film nu.. :)
 
Det är ju halvöken i början på de etapperna hon började på 14 kg vatten är en rätt normal ökendos med 48h mellan vattenhålen. Man knatar på och dricker.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.