Rapadalen, snabbaste vägen dit?

Sourvadammen

Skulle förslå att du hoppar av bussen från Gällivare just vid Sourvadammen.

Räkna med minst en dag till Rapadalen?

Turen finns beskriven på min hemsida med bilder över Rapadalen.

"Ankomst Gällivare 08,42. Buss mot Ritsem 09,30. Avstigning i Suorva.
Det spöregnade och vi fick bråttom iväg. En grusväg ledde oss över dammen. Lunch vid rengärde - kycklinggryta och grönsaker. Vi har laddat upp med massor av Blå Band-påsar inför turen, samt lite egoentorkad renskav mm...."

MVH
Jmlove

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Snabbt till Sarek...

Hej i söder!
Kanske e du redan påväg upp eller?

Vägen via Suorva är bra om man vill upp på fjället snabbt. Vill man LÄTT ta sig in i parken skulle jag rekommendera att ta bussen via Jokkmokk till Tjåmotis.
Därifrån kan man åka bil med ... Har tappat namnet men Lennart Läntha vet! Man åker bil till Sitoälvsbron. Går därifrån till Båtlänningen längst cyckelstigen ca 13km. Åker sedan båt med Lennart Läntha till Nammatj.
Det är en lätt väg där man utnyttjar båt.

Ett annat lätt alternativ är att gå från Saltoluokta till Sitojaurestugorna och därifrån ta båten till Rinim. Ring bara till Salto o kolla när deras båt upphör gå för säsongen. Jag tror att den går tom 15/9-2002. kolla detta!

Vill man däremot lätt ta sig upp till en högre topp kan man gå från Kvikkjokk upp mot Pårtemassivet.
Inte heller så långt!

Hoppas att jag hjälpte dig!
Du är välkommen att skicka ett mail till mig om du söker telefonnummer. info@jokkmokkguiderna.com

Hade!
/ Matti

Re: Snabbt till Sarek...

Jokkmokkguiderna; sa:
Hej i söder!
Kanske e du redan påväg upp eller?

Vägen via Suorva är bra om man vill upp på fjället snabbt. Vill man LÄTT ta sig in i parken skulle jag rekommendera att ta bussen via Jokkmokk till Tjåmotis.
Därifrån kan man åka bil med ... Har tappat namnet men Lennart Läntha vet!

--------------------------
Harry Skarin heter han! Och taxin är en grön folkbuss från tidigt 70-tal!

//Tobias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips