Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Skulle förslå att du hoppar av bussen från Gällivare just vid Sourvadammen.
Räkna med minst en dag till Rapadalen?
Turen finns beskriven på min hemsida med bilder över Rapadalen.
"Ankomst Gällivare 08,42. Buss mot Ritsem 09,30. Avstigning i Suorva.
Det spöregnade och vi fick bråttom iväg. En grusväg ledde oss över dammen. Lunch vid rengärde - kycklinggryta och grönsaker. Vi har laddat upp med massor av Blå Band-påsar inför turen, samt lite egoentorkad renskav mm...."
Vägen via Suorva är bra om man vill upp på fjället snabbt. Vill man LÄTT ta sig in i parken skulle jag rekommendera att ta bussen via Jokkmokk till Tjåmotis.
Därifrån kan man åka bil med ... Har tappat namnet men Lennart Läntha vet! Man åker bil till Sitoälvsbron. Går därifrån till Båtlänningen längst cyckelstigen ca 13km. Åker sedan båt med Lennart Läntha till Nammatj.
Det är en lätt väg där man utnyttjar båt.
Ett annat lätt alternativ är att gå från Saltoluokta till Sitojaurestugorna och därifrån ta båten till Rinim. Ring bara till Salto o kolla när deras båt upphör gå för säsongen. Jag tror att den går tom 15/9-2002. kolla detta!
Vill man däremot lätt ta sig upp till en högre topp kan man gå från Kvikkjokk upp mot Pårtemassivet.
Inte heller så långt!
Hoppas att jag hjälpte dig!
Du är välkommen att skicka ett mail till mig om du söker telefonnummer. info@jokkmokkguiderna.com
Med risk att dra igång en gammal uttjatad diskution så måste den snabbaste vägen till Rapadalen (inte Sarek i allmännhet) vara att flyga helikopter från Kvikkjokk till Aktse och därifrån åka båt med Läntha in i Rapadalsdeltat. Kolla på http://www.norrlandsflyg.com/ eller http://www.lapplandsflyg.se/ .
Vägen via Suorva är bra om man vill upp på fjället snabbt. Vill man LÄTT ta sig in i parken skulle jag rekommendera att ta bussen via Jokkmokk till Tjåmotis.
Därifrån kan man åka bil med ... Har tappat namnet men Lennart Läntha vet!
--------------------------
Harry Skarin heter han! Och taxin är en grön folkbuss från tidigt 70-tal!
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...