Randoneé el. Telemark?

det beror lite på vad man är ute efter med sin åkning. är det inte så brant och pude rså är telisar helt klart att föredra, men blir det lite brantare eller jobbigare terräng så är AT klart lättare att kontrollera. men som sagt i puder och vårslask är telis mkt skönare...
 
Alltså, jag ska ge dig en liten tumregel:
Är det inte telemark så är det skit. Den regeln har hjälpt mig varje gång jag funderat på om tele kanske inte är den optimala lösningen. Funkar jättebra.
Pröva själv ska du se:
"Hmm, brant och isigt... tänk om man skulle ha ett par bindningar med fast häl..."
Här tar man med fördel hjälp av tumregeln och kommer sålledes fram till:
"Vad i all sin dar tänker jag med, klart jag inte ska ha en AT bindning. Jag kör på tele, det är mer hårdrock så..."

Det här kan man vidareutveckla till: Är det inte trepinbindning och läderpjäxa i kombination med en skitsmal sladderskida så är det skit. Den här har jag aldrig vågat prova själv, men enligt norrmännen så är det en ypperlig tumregel och har hjälpt många stackare från tvivlets brant.

Jag hoppas jag har hjälpt dig en bit på vägen i ditt vägval om telens vara eller icke vara i ditt liv. Tag tumregeln till hjälp så blir det jättebra!

Mvh/ Sulan
 
State of the art.....

..är ändå att man inte rekomenderar fångremar just pågrund av att dessa kan ankra upp dig en lavin.

Sedan kan jag ju inte låta bli att undra vilka fantastiska fångremmar du har som uppenbarligen känner skillnad på ett fall och en lavin?

Du måste vara tämligen säker på din sak för att ge denna rekomendation till andra personer. Särskilt när den går stick i stäv med gängsle uppfattningar, vilka man kan läsa vilken seriös bok om fjällsäkerhet som helst.

Off topic? Ja visst. Självklart. Men vem bryr sig?
 
Utan fångrem

StoraBerg; sa:
Sedan kan jag ju inte låta bli att undra vilka fantastiska fångremmar du har som uppenbarligen känner skillnad på ett fall och en lavin?

Fångremmar i lössnö är en bra idé. Det är lätt hänt att bli av med skidan om man ramlar. Går dom av eller inte i en lavin? Frågan är omdiskuterad, men i vilket fall som helst är många köpe-fångremmar aldeles för kraftiga för att man ska kunna rycka av dom. Men det går ju att göra egna, se länk.

Om man inte vill ha fågremmar men ändå ha en chans att hitta skidorna i lössnön kan man köra med lössnö-band uppknölade i byxbenet. Ett 4 m långt tygband kan göra skidletandet bra mycket enklare, men leta får man göra ändå.

Den enda telemarksbindning som går att köra utan fångrem utan att man riskerar att skidorna far iväg när man ramlar är Voilé 3-pin CRB. Den har inte ens fäste för fångrem. Påminner ganska mycket om R8 i åkkänslan, möjligen är den lite mer aktiv. 7tm kan lösa ut mellan pjäxa och bindning, då aktiveras inte skidbromsen. Jag vet för jag har provat. (Ingen kom till skada och jag hittade skidan.)
 
Re: State of the art.....

StoraBerg; sa:
..är ändå att man inte rekomenderar fångremar just pågrund av att dessa kan ankra upp dig en lavin.

Sedan kan jag ju inte låta bli att undra vilka fantastiska fångremmar du har som uppenbarligen känner skillnad på ett fall och en lavin?

Du måste vara tämligen säker på din sak för att ge denna rekomendation till andra personer. Särskilt när den går stick i stäv med gängsle uppfattningar, vilka man kan läsa vilken seriös bok om fjällsäkerhet som helst.

Off topic? Ja visst. Självklart. Men vem bryr sig?

Hmmm... Låt säga så här... du är ute och åker på och på ett stort berg. Du tappar bort en skida pga att du inte hade några fångstremmar, hur ska du nu ta dig ned? Det blir mörk och fjällräddningen måste hämta dig... Om du har tur...

Eller du är ute och åker på en glaciär, tappar en skida. Vad händer om man bara har en skida på en glaciär??? Eller om man tvingas gå på en snötäckt glaciär???

I bland, ganska ofta om man åker som jag gör, vill man har fångstremmar och tycker att det är bättre än att inte ha några... Allt är inte svart eller vitt dock finns det studer vill man inte ha fångstremmar. Jag anser att fördelarna väger upp nackdelarna...


Gus
 
KISS!

Hej hej
En medelgod åkare som jag så vill jag alltid göra det så lätt som möjligt för mig här i livet. Telemark är helt enkelt för svårt. Köp dynafit och upplev friheten! Sen har jag sett kanske två riktigt duktiga telisåkare i mitt liv som bemästrat alla underlag. Alla andra gör fina svängar i pisten en solig dag med nyslipade skidor, men så fort det blir is så...ja ni fattar. Sen om man är en grupp åkare så får man ju alltid vänta på den som åker telis! Var upp på Åreskutan idag med sedvanligt pissväder och inge sikt. Förhållandena var minst sagt varierande med is, flaksnö, och vindpiskad blomkål. Kan bara tänka mig hur det hade vart med lös häl.

men man gör ju som man vill!

(KISS! Kepp it simple, stupid!)

Kaj
 
Re: KISS!

kajkalajkan; sa:
Sen om man är en grupp åkare så får man ju alltid vänta på den som åker telis!

Det beror på vem som åker telemark....
1737.jpg

Joonas Karhumaa på telis, bild från Freeride.se

Som sagt, vill man komma fram fort och lätt både upp och ner, köp Dynafit. Vill man fila på tekniken och få en kick vaje gång det funkar så är Telemark ett alternativ, speciellt i backar som är tråkiga med fast häl.

Jag har både Dynafit och telemarksgrejor. Det sämsta med Dynafit är att man inte får så mycket träning, men det finns ju FritshiFreeride-bindning eller Treckers om man vill träna flåset och ändå ha fast häl.
 
jo herr Karhumaa står väl i en klass för sig, lika så Per Jonsson(om det är så han stavar). men som de flesta verkar konstatera det beror på underlag och lutning. är det überjävligt är det nog inte mång aso mnjute rpå ett par telisar, men är det samtidigt någon som gör det på ett par fasta hälar?
för min del har det mer med lutningen att göra, telis är skönt även när det inte lutar på så mkt, för att fast häl ska bli skönt krävs lite mer lutning.
för de som har varit på getryggen o vet hur den lutar på framsidan, så kan jag kortfattat säga att de fåtal telisåk jag gjorde de gånger de hade kommit mkt nysnö var mkt skönare än de otaliga åk med AT bindningar jag gjorde på samma fjäll(förutom fartträningen=))
 
Re: Re: KISS!

Vandrare; sa:
kajkalajkan; sa:
Sen om man är en grupp åkare så får man ju alltid vänta på den som åker telis!

Det beror på vem som åker telemark....
1737.jpg

Joonas Karhumaa på telis, bild från Freeride.se

Som sagt, vill man komma fram fort och lätt både upp och ner, köp Dynafit. Vill man fila på tekniken och få en kick vaje gång det funkar så är Telemark ett alternativ, speciellt i backar som är tråkiga med fast häl.

Jag har både Dynafit och telemarksgrejor. Det sämsta med Dynafit är att man inte får så mycket träning, men det finns ju FritshiFreeride-bindning eller Treckers om man vill träna flåset och ändå ha fast häl.

Precis det som är poängen! Alldeles för få har tillräkligt bra teknik för att kunna njuta av telemark. Varför krångla till det? Jaja, pandoras låda var det...

Kaj
 
Skidglädje

Vandrare; sa:
Det sämsta med Dynafit är att man inte får så mycket träning, men det finns ju FritshiFreeride-bindning eller Treckers om man vill träna flåset och ändå ha fast häl.
He he. Själv ser jag inte på skidalpinism som ett träningssätt, utan mer som ett sätt att njuta av fjällen. Om man nu envisas med att se det som ett träningspass, kan man ju ta sig upp på fler fjälltoppar istället, när man har utrustning som är lättanvänd och inte så tung :)
Vandrare; sa:
Vill man fila på tekniken och få en kick vaje gång det funkar så är Telemark ett alternativ, speciellt i backar som är tråkiga med fast häl.
Håller med. I alla fall när det gäller pistad backe. Men även carvingskidor kan vara kul i tråkiga pister, liksom snowboard.

Även med fast häl kan det vara svårt. Jag var ute med en kompis i spanska berg förra vintern. Han hade snöskor och jag hade randoneeskidor. Han njöt mest av turen. Jag hade problem att ta mig fram i först snårig björkskog, och sedan brant och svåråkt terräng. Den gången var snöskor och stegjärn att föredra framför skidor. Man får väl se sådana turer som träningspass :)

Anders
 
Varför är splittboard uteslutet? Har du provat någon?

Jag har gått på många, många turer med kompisar på splitboard. Det verkar funka bra!
 
Borttappade skidor eller inte. Så vitt jag vet är dödstalen för de som fastnar i en lavin betydligt högre än för de som tappar en skida på berget. Om man kan förbättra sin chans något genom att inte använda fångrem är väl det bara bra?

Eller?

Va, va?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...