Randoneé el. Telemark?

Snöskor...

Jag har inga problem med att gå på snöskor men jag blir lynchad av mina kamrater... lutar det lite utför så kan de åka skidor medan jag måste gå. Det är sällan värt att montera på sig brädan.
Splitboard är uteslutet!
Jag har alltid varit mest sugen på att testa telisar, det verkar roligt, det är ganska fult å sen så tror jag att det skulle funka bättre, vet inte varför. Sen är det ju norskt...
 
Ja detta var ju onekligen en intressant diskusion.
Jag har erfarenhet från alla tre åkstilar och måste säga att det handlar inte så mycket om det är svårt att lära sig eller inte,(du lär dig båda delarna ganska fort) utan vad man vill uppnå och vilket syfte. Jag väljer åkdorn efter tur och måste säga att det är mina telisar som oftast byts ut! Men då är jag en ihärdig topptursfantast och om det är toppturer i sarek eller fjellet run hörnet så föredrar jag telisar... Mitt tipps blir telisar
 
Kolla på http://www.bdel.com kolla bilden till höger, klicka på denna och kolla på trailern för powder whore 06 sedan behöver du inte ngn mer förklaring till varför man åker telemark...

Själv åker jag telemark, men önskar i bland att jag åkte randonée, framför allt i varierande snöförhållanden, t ex hårt till puder, eller pist till pucklar etc... Eller efter 2 dagars intensiv pist åkning på raken, men det beror på att jag inte är stark nog.


Gustaf - som vill ha båda...
 
IX: Men detta är en verklighet som väldigt få upplever varje åk ;). Tror nog den gemene personen kan räkna dem på sina händer?

Dock så tycker jag filmen - AT Anonymous Video: A Telemark to AT Adventure - återspeglar telemarkarnas vardag betydligt bättre. Hittar inte någon länk men videon finns någonstans i cybervärlden.

- Christian

Edit: En lank http://www.feedthehabit.com/videos/ski/AT_Anonymous.html
 
Vilken film....

chrtur; sa:
IX: Men detta är en verklighet som väldigt få upplever varje åk ;). Tror nog den gemene personen kan räkna dem på sina händer?

Dock så tycker jag filmen - AT Anonymous Video: A Telemark to AT Adventure - återspeglar telemarkarnas vardag betydligt bättre. Hittar inte någon länk men videon finns någonstans i cybervärlden.

- Christian

Edit: En lank http://www.feedthehabit.com/videos/ski/AT_Anonymous.html

Vilken skön film! Jag kan bara hålla med även om jag alltid har lös häl på vägen upp och låsthäl på vägen ner!

Micke
 
För tunnisar

Jag åkte randoné i vintras, men är inget vidare på slalom. jag kommer nog att fortsätta med både Telemark och Randoné (AT). Den stora fördelen med AT är att det går lättare att ta sig fram, speciellt att spåra i tjock snö, och att man kan åka med behållning när man bär en tung (typ över 10 kg) ryggsäck. Telemark tycker jag är roligare, kanske på grund av att jag behärskar det bättre, men det kräver övning och benstyrka så med tiden kanske det blir som för alla andra tunnisar, att jag går över till AT. Som rent transportmedel är det överlägset.

Vissa påstår att Telemark är bättre på plattmark. Jag håller inte med. Ja om man jämför 10 år gamla telemarksgrejor med Diamirbidningar eller andra bindningar där gångjärnet sitter framför foten. Men inte om man jämför kombinationen T1 och R8 med Dynafitbindning, då är AT klart snabbare även på platten. Men vem har bråttom...
 
En film med ett budskap

tycker jag är bättre än bara en massa staplade effekter som t ex unparallelledfilmerna tenderar att vara.

Gillade verkligen omdömet om breakable crust "It would make Donald Rumsfeld cry".

Men min känsla i telemark är häftigare än den jag upplever i parallellsväng med slalombindingar och skor och jag är inte ensam. Min fru har t ex gjort sig av med sina AT-skidor för att satsa på telemark.

Vad beträffar åkning på platten som Björn skrev om i förra inlägget så menar jag att det är pjäxan och bindningen som ger förutsättningarna. Jag har relativt smidiga plastpjäxor Garmont Libero som tillåter hyfsad diagonalteknik. Jag har inte haft några AT-pjäxor som varit lika smidiga men jag har inte åkt i de senste generationerna av AT-pjäxor.

Men som filmen så bra förklarar det är känslan och din egen känsla som räknas inte om det är hippt exklusivt etc.

Thure
 
Scarpa F1 + Dynafit

Scarpa F1 randonee-pjäxor är bra för diagonalåkning om man använder dem med Dynafitbindningar. Dynafits tådel ger en känsla som påminner om bindningar för längdskidor. Dessutom väger Dynafit nästan ingenting.

F1 har telemarksböj i tån och det hjälper till vid diagonalåkning. F1 väger mindre än de minsta telemarks-plastpjäxorna (typ Scarpa T4 och Garmont Libero), trots att de är högre och ger mer stabilitet vid utförsåkning. Men det bästa med F1 är att man får en otroligt bra rörlighet i foten (för att vara plastpjäxa) när man spänner upp bakdelen. Man kan verkligen sträcka fram foten, något som jag inte upplevt i andra plastpjäxor, vare sig telemark eller randonee.

Om du väljer Scarpa F1 med Dynafitbindningar och lätta randoneeskidor, har du en mycket bra kombination för toppturer i svenska fjäll. Det är även en populär kombination i alpländer för folk som vill ha lätt utrustning.

Några länkar:
http://www.wildsnow.com/articles/scarpa_f1_boot/f1_review.html
http://www.telemarkski.com/html/rvw_scarpa_f1.html


Edit: Enda nackdelen är väl att det är svårt att få tag på F1 och Dynafit i Sverige. Jag köpte mina utomlands.
[Ändrat av Anders M 2006-12-02 kl 22:14]
 
Randoneutrustning är tyngre, om du inte väljer Dynafit. Då har du både lätt och stabilutrustning. Priset är inte särskilt mycket högre än andra randoutrustningar.

Titta tex på bergzeit.de eller sport-conrad.de

Telemark tar nog längre tid att lära sig än alpinåkning. Bra mycket längre enligt vissa, själv har jag valt bort Telemark för det skulle innebära minst en mellansäsong då man bara lär sig att åka.

En klar nackdel med Telemark är att de flesta bindingar saknar utlösningsmekanism, samt att man använder fångremmar. Hamnar du i en lavin kommer skidorna att fungera som ett ankare och dra ned dig i snön.

Lycka till

Mvh
Magnus
 
StoraBerg; sa:
En klar nackdel med Telemark är att de flesta bindingar saknar utlösningsmekanism, samt att man använder fångremmar. Hamnar du i en lavin kommer skidorna att fungera som ett ankare och dra ned dig i snön.

Kolla på 7TM bindningarna... Jag har dem, utlösningmekanism finns dock är de lite mindre vridstyva än t ex rottefella R8.

Att använda fångstremmar är bara bra... Under min säsong i Chamonix har jag träffat på 4 st slalom åkare som har tappat bort sin skida i snön. Det finns fångstremmar som inte har en speciellt stark karbin som skulle låssna eller gå sönder vid för högt drag.

Gus
 
Telemarksläger

Lär dig åka telemark först! Jag var på ett jättekul läger i Fjätervålen förra året, där alla nivåer av åkare är välkomna - från nybörjare till proffs.Det är en långhelg i slutet av januari. Kolla in på svenska skidförbundets hemsida! Lotta
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.