Randoneé el. Telemark?

StoraBerg; sa:
Borttappade skidor eller inte. Så vitt jag vet är dödstalen för de som fastnar i en lavin betydligt högre än för de som tappar en skida på berget. Om man kan förbättra sin chans något genom att inte använda fångrem är väl det bara bra?

Eller?

Va, va?

Fångrem eller inte, det beror på var man åker och om man hade tänkt att ramla eller ej (se nedan). Regler om vad som är rätt och fel funkar sällan i naturen...

Cover06_12_11.jpg
 
Om det gäller att hitta igen en skida tappad i bottenlöst puder så har många Kanadensare en cirka en meter långa fluorescerande bandstump fastknuten i skidan. Under åkning stoppar man upp bandet i täckbrallorna. När skidan sticker iväg blir sökandet ordentligt mycket lättare. Inte förrän man har sökt skidor i för många timmar så förstår man hur otroligt väl det här fungerar. För Sverige vet jag inte, det är väl bara Borga som någonsin får tillräckligt med snö för att sånt här ska vara aktuellt.

61603571_646563b558.jpg
 
Intet nytt under solen

Vandrare (Björn Sjögren) skrev; sa:
Om man inte vill ha fågremmar men ändå ha en chans att hitta skidorna i lössnön kan man köra med lössnö-band uppknölade i byxbenet. Ett 4 m långt tygband kan göra skidletandet bra mycket enklare, men leta får man göra ändå.

utomjording; sa:
Om det gäller att hitta igen en skida tappad i bottenlöst puder så har många Kanadensare en cirka en meter långa fluorescerande bandstump fastknuten i skidan. Under åkning stoppar man upp bandet i täckbrallorna. När skidan sticker iväg blir sökandet ordentligt mycket lättare. Inte förrän man har sökt skidor i för många timmar så förstår man hur otroligt väl det här fungerar. För Sverige vet jag inte, det är väl bara Borga som någonsin får tillräckligt med snö för att sånt här ska vara aktuellt.

Jodå, såna band har funnits länge, men jag skaffade inte såna förrän för 4 år sen. Först hade jag ett par köpta, men nu har jag ett band från en tygaffär. Funkar bra, men fluorescerande är bättre. Med tre inlägg i samma tråd så lär ju detta kanontips gå fram ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.