Ramundberget - Vålådalen

Hej!
Ska vandra mellan Ramundberget och Vålådalen i sommar. Mellan följande stugor (dock med tält, så ska inte sova på några stugor): Ramundberget - Fältjägaren - Helags - Gåsen - Vålåstugorna - Vålådalen.

Vad tycker ni om min plan för rutten?
Har hört att Holkendurrie ska vara fint. Kan man klämma in det eller blir det stor omväg?

Tacksam för tips och råd!
(Det här är min andra fjällvandring efter Jämtlandstriangeln, så har inte tonvis med erfarenhet, men anser mig heller inte vara novis.)

Hej!

Gick själv förra året från Gåsen via Holken till Vålåstugorna, kan varmt rekommendera denna tur.
Du kan annars gå från Helags via holken till Gåsen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har själv gått den turen som du planerar och gick då genom Holkendurrie. Kan varmt rekommendera det alternativet.

Calle

Tack för snabba svar! Vet nån av er hur långt det blir mellan Helags och Gåsen om man går via Holkendurrie?

Finns det förresten några svåra vad under hela sträckan mellan Ramundberget och Vålådalen?

Gick väster om Snusestöten och väster om Ljungsjöarna, där var det inga problem att vada. I övrigt inga problem efter den sträckningen.
Vet inte hur långt alternativet är, leden Helags-Gåsen är väl 17 km och detta blir nog någon km ytterligare, fast mindre kuperat.

Calle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips