Ramsäckar

Idel ramsäckar, merparten Haglöfs verkar det som.
Båtbryggan vid Änonjalme, 1995.
 

Bilagor

  • Ram.jpg
    Ram.jpg
    223.6 KB · Visningar: 1,735
Gamla FR Expedition fanns i 50, 70 o 90 l utförande. 30 l packpåse ingick som standard. Med ramförlängare var det inga problem att få med liggunderlag och 30 l klättersäcken oxså.
Höftbältet var den svagast punkten. Haglöfs hade ett vida bättre löst till salu.
 
Nackdelarna är att deras bärsystem (inte ramen) lämnar en hel del i övrigt att önska. Axelremmarna var alldeles för smala och klena för lite mera last. Höftbältena är alldeles för mjuka och klena för lite mer last och dessutom är själva låsandordningen där man drar åt höftbältet så dålig att bältet hela tiden satt an för dåligt.

Anser jag då att en begagnad Fjällrävensäck är ett katastrofalt köp? Inte alls och fortfarande funderar jag på att försöka fixa ett nytt bärsystem till mina gamla säckar och testa. Visst blir tyngden lite större men jag tror ändå att det kan bli ett riktigt bra bärsystem.

Jag hade själv ramryggsäckar och pulade lite med hembygda träramar. Vet att jag ritade av och kopierade ett bärsystem som Haglöfs hade, vill minnas att det hette Mantor (rätta mig?) där var anliggningytan på axlarna mkt större.
 
Gamla FR Expedition fanns i 50, 70 o 90 l utförande. 30 l packpåse ingick som standard. Med ramförlängare var det inga problem att få med liggunderlag och 30 l klättersäcken oxså.
Höftbältet var den svagast punkten. Haglöfs hade ett vida bättre löst till salu.

Jo allt var inte bra förr i tiden. Så är det. Men det var bättre... 😄
Själv känner jag mig uppdaterad numera då jag köpt varsin Haglöfs OXO till mig och frugan. Lätta packningar runt 20 kilo känns bekvämt och bra för mig. Men kryper det uppåt blir det att ta fram gammelsäcken med ram.. Där blir det både över och underpåse med ram förlängaren. På midsommarafton bar det av med 34 kilo men då knakade det. Mest i den gamla gubben... Jag ska nog se om jag inte kan göra om axelremmarna och avbärarbältet något. Uppdatera till 2.13 typ.
 
Helt klart är att det skulle vara möjligt att tillverka en ramsäck som väger väldigt lite till en rimlig kostnad. Dessutom skulle man slippa dessa fjäderlätta ryggsäckar som inte går att bära utan att bärsystemet kolapsar. Problemet är att ingen tillverkare för tillfället är intresseard av ramsäckar. Men de skulle kunna vara "äckligt" lätta och ändå inte behöva packa dem "rätt ".
/Johan
 
Hade jag hittat en ramförlängare till min Fjällräven Expedition hade den fortsatt fått åka med på långturer. Gillar den skarpt men kan man inte säkra lasten och sätter saker lite halvdåligt utan på så blir de ganska vingliga är min erfarenhet. Därför blev det en större ryggsäck istället, så man slipper ha saker utanpå, i väntan på att jag snubblar på en begagnad ramförlängare.
 
Hade jag hittat en ramförlängare till min Fjällräven Expedition hade den fortsatt fått åka med på långturer. Gillar den skarpt men kan man inte säkra lasten och sätter saker lite halvdåligt utan på så blir de ganska vingliga är min erfarenhet. Därför blev det en större ryggsäck istället, så man slipper ha saker utanpå, i väntan på att jag snubblar på en begagnad ramförlängare.

Det är ju ganska enkelt att böja till själv, eller låta en mekanisk verkstad böja till. Al-rör i många olika dimensioner finns här.

/Mats
 
Gamla FR Expedition fanns i 50, 70 o 90 l utförande. 30 l packpåse ingick som standard. Med ramförlängare var det inga problem att få med liggunderlag och 30 l klättersäcken oxså.
Höftbältet var den svagast punkten. Haglöfs hade ett vida bättre löst till salu.

Min första riktiga säck på 70-talet var just en sådan (50 + 30 liter). Jag hittade dessutom en 25 år senare på loppis som jag köpte (nyare och mindre sliten säck). Men höftbälte saknades på den första (ej uppfunnet?) och var uselt på den andra. Jag inhandlade ett Haglöfs löst bälte, väl madrasserat och tyvärr väldigt tungt. Men underbar bärkomfort. Det lösa bältet hade bl a två fästkrokar av stål och jag köpte en liten vantskruv och spände fast med. Satt som berget.

Dessa ramsäckar bar mycket - jag fyllde en av dem med föreningspost på över 60 kg och bar några km till Posten för att posta (det tänker jag aldrig göra om, men det beror inte på säcken).
 
Ramsäckar är bäst att bära med, inte bäst att resa med och rätt odugliga på cykel... Har en Fjällräven Gyro med nytt pivåupphängt höftbälte och hemsydda, tjejanpassade axelremmar - med den kan jag bära dubbelt mot med en "modern" säck. Behöver jag stryktålighet får originalsäckarna sitta på, vill jag ha lätthet har jag tunna silnylonsäckar att byta till. Ibland surrar jag direkt på ramen. ;) Med ram snackar vi flexibilitet!
 
Min sjuttiotals-Raven Gyro första generationen lever ännu.
Jag köpte för en liten peng nya moderna axelband från FR och funderar på att yta höftbältet oxå.
Väger dryga två kg med packpåsen och de nya axelbanden.
Materialfel känner jag inte igen, det följde med en påse med sprintar, låsringar och byglar och allt finns kvar orört.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.