Ramsäckar

Nyfiken

Ramsäckar är bäst att bära med, inte bäst att resa med och rätt odugliga på cykel... Har en Fjällräven Gyro med nytt pivåupphängt höftbälte och hemsydda, tjejanpassade axelremmar - med den kan jag bära dubbelt mot med en "modern" säck. Behöver jag stryktålighet får originalsäckarna sitta på, vill jag ha lätthet har jag tunna silnylonsäckar att byta till. Ibland surrar jag direkt på ramen. ;) Med ram snackar vi flexibilitet!

Pivåupphängt höftbälte och nya axelremmar, det låter intressant. Har du möjlighet att visa nån bild på det eller berätta vidare. Det vore kul för jag tänker själv på att modifiera min gamla RavenGyro.
 
Min första "egenköpta" säck var en Raven Gyro på 70l som jag köpte för sommarjobbspengana1990. Jag har kvar säcken men har nog inte använt den sedan 15 år. 1996 gick ramen sönder men de vänliga mäniskorna på Fjällräven skickade mig en ny mot att de fick kolla på min gamla - väldigt generöst IMHO.

Man kunde helt klart bära tungt med den säcken. Gyrosystemet (höftbältet upphängt på "öron" på ramen) la verkligen belastningen på benen. Jag tycker också att höftbältet var väldigt bra - stadigt och bekvämt utan att vara speciellt stoppat - så bra att det borde kunna inspirera modernare säckar.

Däremot var balansen och kontrollen på säcken helt värdelös. Om man är van vid moderna säckar märks det även på planmark och vid skidåkning är det riktigt irriterande.

Säckens utforming - en högt placerad bred, nästan fyrkantig, huvudsäck med fyra ytterfickor hjälper till att få en hög tyngd punkt vilket är bra när man går på platten men inte är optimalt i lite trixigare terräng.

Jag kan inte heller minnas att jag upplevde säcken som speciellt lätt - 2,7 kg är en siffra jag har för mig jag mätt upp någon gång. Säkerligen marknadsfördes den som lättare - fjällrävens viktangivelser stämde aldrig på den tiden - och jag har bytt ut en del remmar och spännen som jag upplevde som små och svårhanterliga.

Är det en bra säck? Absolut.

Skulle jag välja den framför mina nyare säckar? Nej, inte generellt.
.

Uffe
 
Klättermusen Mjölner 2.0 100L vs Norrøna Recon Pack 125L

Var ute på en dagstur i eklandskapet idag med min Sacci LK 100 & bar runt 17kg. (modifierade axelremmar från Fjällräven). Har varit ute förr med denna säck på kortare turer över dagen, men det är något som inte stämmer för mig, & så väger den cirkus 5kg. i sig själv!
Har nu beslutat att köpa ny säck (igen) & det som jag är intresserad av är Mjölnern 100l, Recon Packen & hittade faktiskt (hör & häpna!) en Norrøna Hardeng La 120l!! Jag tror dom slutades tillverka runt -03 eller så..
Nackdelen med Norrønasäckarna är att dom bara är halvkilot lättare än lk 100:an, medan Mjölnern är hela 2kg lättare, & 2 kg. är mycket i sammanhanget! Fördelen är att alla verkar tycka att Norrønasäckarna är kanonsköna!
Mjölnern då... Vikten, & det innovativa bärsystemet verkar mycket lovande tycker jag!
Ramen har fått lite frågetecken av en del på forumet (att den var svag för att den var så tunn), men sedan jag läste att den var gjord i stål så blev jag nog mindre orolig.. Såg förresten att Haglöfs hade kopierat Mjölnerns mes på en av deras säckar, så helt ute & cyklar verkar inte Peter Askulv vara!

Så...vad välja? Kom gärna med synpunkter, tips & förslag, framför allt erfarenheter & då speciellt på Mjölnern & i synnerlighet 100l & 2.0:an!
 
två saker med mjölner;

höftbältet är för klent för tyngre vikter, viker sig för lätt

öglorna som används för att stänga locket är en miss, dom har en tendens att hoppa ur.

om du ändå är inne på bastanta 100 liters säckar, kolla berghaus crusader (känns som om jag har skrivit om den säcken i 100 olika trådar), 1800 från amazon och väger ung 2.8 kg, 110 liter.
 
två saker med mjölner;

höftbältet är för klent för tyngre vikter, viker sig för lätt

öglorna som används för att stänga locket är en miss, dom har en tendens att hoppa ur.

om du ändå är inne på bastanta 100 liters säckar, kolla berghaus crusader (känns som om jag har skrivit om den säcken i 100 olika trådar), 1800 från amazon och väger ung 2.8 kg, 110 liter.

Tack för en snabb respons! :)
Den såg ju robust & rejäl ut, verkar påminna mycket om Norrøna Para Ranger.
Men Crusadern är uteslutande en anatomisk rygga (varav vikten) & det är jag inte helt överens med dig om att man kan jämföra med ramryggsäckar som Mjölner & Recon Pack.
Läste i en recension från -05 att dom hade åtgärdat problemet med krokarna..
På vilket sätt menar du att höftbältet skulle vika sig när man bär tungt? Har du någon egen erfarenhet med bärsystemet som kan vara värdefullt att ta del av? Jag antar du pratar om en uppdaterad version av Mjölner?
 
När jag har hört med dom ledande företagen här i Sverige så värkar ramsäckar vara i malpåsen.
verkar som Finska Savotta gör säckar med ram.
och även granen i väst gör ramsäckar.
ja ramsäckar verkar gå ur tiden och stoftmodeller tar över.
 
När jag har hört med dom ledande företagen här i Sverige så värkar ramsäckar vara i malpåsen.
verkar som Finska Savotta gör säckar med ram.
och även granen i väst gör ramsäckar.
ja ramsäckar verkar gå ur tiden och stoftmodeller tar över.

Anledningen till att dom gör så handlar snarare om att få ner vikten än att "få upp" funktionen. Jag tror att vi kommer att få se mer & mer att den typ av ram som KM är inne på kommer att komma tillbaka, då man har lyckats även få ner vikten med bibehållande extern mes. Haglöfs Lex är ett sådant exempel. Mycket närmare ordet "kopiering" kan man nog inte hamna vad beträffar just ramen.
 
Tack för en snabb respons! :)
Den såg ju robust & rejäl ut, verkar påminna mycket om Norrøna Para Ranger.
Men Crusadern är uteslutande en anatomisk rygga (varav vikten) & det är jag inte helt överens med dig om att man kan jämföra med ramryggsäckar som Mjölner & Recon Pack.
Läste i en recension från -05 att dom hade åtgärdat problemet med krokarna..
På vilket sätt menar du att höftbältet skulle vika sig när man bär tungt? Har du någon egen erfarenhet med bärsystemet som kan vara värdefullt att ta del av? Jag antar du pratar om en uppdaterad version av Mjölner?

sorry, var trött när jag skrev, du pratar om mjölner, jag trodde det var granit.

ok.

har själv en mjölner 1.0, hötbälte och bärsystem är det inget fel på, däremot krokarna. men som du säger, jag tror dom har åtgärdat det på 2.0 versionen. nu är ju mjölner lite speciell, väldigt teknisk säck. ngt som jag har problem med är den s.k butterfly grejen, dvs en aluminium böjd skena som sitter längst upp på bröstremmen. den har en tendens att hoppa ur. det kanske också är åtgärdat på 2.0 men jag tycker de ser likadana ut.. har läst på detta forum att vikten inte riktigt stämmer heller, den är tyngre än vad som anges. om det är ramsäckar som gäller så är det inte så stort utbud. haglöfs nya lex påminner lite om mjölner, kolla in den,
 
sorry, var trött när jag skrev, du pratar om mjölner, jag trodde det var granit.

ok.

har själv en mjölner 1.0, hötbälte och bärsystem är det inget fel på, däremot krokarna. men som du säger, jag tror dom har åtgärdat det på 2.0 versionen. nu är ju mjölner lite speciell, väldigt teknisk säck. ngt som jag har problem med är den s.k butterfly grejen, dvs en aluminium böjd skena som sitter längst upp på bröstremmen. den har en tendens att hoppa ur. det kanske också är åtgärdat på 2.0 men jag tycker de ser likadana ut.. har läst på detta forum att vikten inte riktigt stämmer heller, den är tyngre än vad som anges. om det är ramsäckar som gäller så är det inte så stort utbud. haglöfs nya lex påminner lite om mjölner, kolla in den,

Låter mera rimligt ang. Mjölnern.
I skrivandes stund har jag precis vart på xxl & provgått en Recon Pack (RP) med 22,4 kg. Jag gick omkring i ca. en halmtimme med säcken på för att verkligen känna efter hur det var att gå med den, & 2 saker kunde jag konstatera direkt: 1) Aldrig mera "fast" höftbälte! 2) Tung ram slår lätt säck utan...lätt!
Jag har ju varit lite skeptisk kring RP pga. vikten på 5kg. (vägde hemma), men när man väl hade 17,4 i den, så märkte man att det här fungerar ju faktiskt, även om jag blev så pass trött i höftmusklerna att jag var tvungen att stanna upp då & då. Men det beror på att jag är otränad att gå med så tungt. Det var skillnad på LK 100 det, som jag bara klarade att gå med 14,3 som totalvikt!!
Köpte RP:en & ska testgå mer med den hemma & riktigt känna efter innan jag rycker bort Norrønalapparna. Annars är Mjölner 100 ett alt. Lite snålt att man inte får med sidoväskor på Mjölnern!
När du säger att Mjölnern är tyngre än anvisningarna så känns RP:en ännu mer rätt dessutom!
 
Låter mera rimligt ang. Mjölnern.
I skrivandes stund har jag precis vart på xxl & provgått en Recon Pack (RP) med 22,4 kg. Jag gick omkring i ca. en halmtimme med säcken på för att verkligen känna efter hur det var att gå med den, & 2 saker kunde jag konstatera direkt: 1) Aldrig mera "fast" höftbälte! 2) Tung ram slår lätt säck utan...lätt!
Jag har ju varit lite skeptisk kring RP pga. vikten på 5kg. (vägde hemma), men när man väl hade 17,4 i den, så märkte man att det här fungerar ju faktiskt, även om jag blev så pass trött i höftmusklerna att jag var tvungen att stanna upp då & då. Men det beror på att jag är otränad att gå med så tungt. Det var skillnad på LK 100 det, som jag bara klarade att gå med 14,3 som totalvikt!!
Köpte RP:en & ska testgå mer med den hemma & riktigt känna efter innan jag rycker bort Norrønalapparna. Annars är Mjölner 100 ett alt. Lite snålt att man inte får med sidoväskor på Mjölnern!
När du säger att Mjölnern är tyngre än anvisningarna så känns RP:en ännu mer rätt dessutom!

tror para ranger har samma bärsystem, bara det att ramen går invändigt. skulle satsa på den, den är lättare och billigare. den används i flera militära förband så det går att bära tungt i den
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.