Ramsäckar

tror para ranger har samma bärsystem, bara det att ramen går invändigt. skulle satsa på den, den är lättare och billigare. den används i flera militära förband så det går att bära tungt i den

Vet du vilka militära förband som har den varianten som går att köpa i butik nu?
 
tror para ranger har samma bärsystem, bara det att ramen går invändigt. skulle satsa på den, den är lättare och billigare. den används i flera militära förband så det går att bära tungt i den

Kollade precis på Para Rangern (PR) & det är inte en ramsäck utan en vanlig anatomisk säck. Dom allra flesta anatomiska säckarna har ju någon sorts metalskena integrerad (ofta två på varsin sida om säcken) men PR har en stor i mitten, men alltså ingen ram.
Har svårt att tänka mig att den eller någon annan anatomisk säck skapar samma härliga känsla som Recon Packen (RP) gjorde; att känna att det faktiskt fungerar riktigt bra att gå med 20kg. (även om kroppen behöver anpassa sig för den vikten). Men eldprovet väntar i sommar... :)
 
Kollade precis på Para Rangern (PR) & det är inte en ramsäck utan en vanlig anatomisk säck. Dom allra flesta anatomiska säckarna har ju någon sorts metalskena integrerad (ofta två på varsin sida om säcken) men PR har en stor i mitten, men alltså ingen ram.
Har svårt att tänka mig att den eller någon annan anatomisk säck skapar samma härliga känsla som Recon Packen (RP) gjorde; att känna att det faktiskt fungerar riktigt bra att gå med 20kg. (även om kroppen behöver anpassa sig för den vikten). Men eldprovet väntar i sommar... :)

höftbältet är det samma på dom och även axelremmarna, tror egentligen det inte är så stor skillnad på bärkomforten, kanske om man ska bära 30+ kg. bergans alpinist har annars ett grymt patenterat bärsystem: http://www.outnorth.se/bergans/alpinist-medium-110l.php?group=prod_prod_grp-s1/1649
den är iofs inte en ramsäck... jag skulle inte stirra mig blind om det är en ramsäck eller inte.
 
höftbältet är det samma på dom och även axelremmarna, tror egentligen det inte är så stor skillnad på bärkomforten, kanske om man ska bära 30+ kg. bergans alpinist har annars ett grymt patenterat bärsystem: http://www.outnorth.se/bergans/alpinist-medium-110l.php?group=prod_prod_grp-s1/1649
den är iofs inte en ramsäck... jag skulle inte stirra mig blind om det är en ramsäck eller inte.

Höftbältet är tjockare på PR.
Tja...där går våra åsikter isär min vän... :)
 
bergans alpinist har annars ett grymt patenterat bärsystem: http://www.outnorth.se/bergans/alpinist-medium-110l.php?group=prod_prod_grp-s1/1649
den är iofs inte en ramsäck... jag skulle inte stirra mig blind om det är en ramsäck eller inte.

Jag var på jakt efter en bra stor ramryggsäck för ett par år sedan. Ville egentligen köpa en LK100 / Ryggsäck 2000, men Sacci hade slut på sånna och priserna på blocket var alldeles för höga. Jag provade ReconPack i butik och var imponerad (och det är sällan jag är det av ryggsäckar, de designas nästan alltid tvärt emot mina behov...). Men även där var priset ett hinder. Till slut chansade jag och köpte en Alpinist begagnad, och till min stora förvåning är jag nöjd, trots att den inte har extern ram.

Men har du nu gått och köpt en ReconPack tror jag att du kommer stortrivas. Den verkar mycket vettig, och jag tror den tål mycket mer vikt än du verkar vilja bära.

Får man fråga hur du fyller så stora säckar med så (relativt) lite vikt? Jag brukar vara över 30 kg totalvikt när min 110-liters är full.
 
FR Trader...

Har varit min sommarsäck sedan 1980 talet. Väl misshandlad numera, axelremmarna utbytta mot Mantor och avbärarbältet moderniserat - men fortsatt en bra säck. Och helt grym scoutlägersäck - allt kommer med! Men på skidor väljer jag hellre en softpack.

Har efter det hittat ett par Nepal på Myrorna och en Gyrosäck i ett konteinerrum. Säcken gick vidare till en behövande kamrat i Jämtland.

Avbärarbältet är jag inte helt nöjd med! Vad finns för alternativ?
Styrkan prioriteras efter ett avbärarhaveri under en vinterfjällstur kring Storfjället (Vindelfjällen).
Tur att jag hade syl och ståltråd med, annars hade axlarna fått ta hela stöten...

Tips mottages tacksamt!

//D
 
Jag var på jakt efter en bra stor ramryggsäck för ett par år sedan. Ville egentligen köpa en LK100 / Ryggsäck 2000, men Sacci hade slut på sånna och priserna på blocket var alldeles för höga. Jag provade ReconPack i butik och var imponerad (och det är sällan jag är det av ryggsäckar, de designas nästan alltid tvärt emot mina behov...). Men även där var priset ett hinder. Till slut chansade jag och köpte en Alpinist begagnad, och till min stora förvåning är jag nöjd, trots att den inte har extern ram.

Men har du nu gått och köpt en ReconPack tror jag att du kommer stortrivas. Den verkar mycket vettig, och jag tror den tål mycket mer vikt än du verkar vilja bära.

Får man fråga hur du fyller så stora säckar med så (relativt) lite vikt? Jag brukar vara över 30 kg totalvikt när min 110-liters är full.

Jag antar att det är till mig frågan är vänd fast du citerade Boras inlägg..?
Jag packar luftigt vet du... :) Skämt åt sido. Med min LK100 så upplevde jag aldrig att den var för stor. När man väl har packat ner tält, sovsäck, ev. liggunderlag i säcken, kök, regnkläder, extrakläder & mat, (har jag missat något?) så tycker jag att det fyller de flesta säckar. Hart väl aldrig gillat att packa supertight var enda gång man ska lägga i grejerna, det är alltid bra med lite marginaler tycker jag.

Vad beträffar vikten så tror jag det finns två diken man verkar kunna hamna idag; antingen packar man fjäderlätt med bekostnad av kvalité, komfort (inte viktmässig komfort) & säkerhet. Eller så packar man för tungt & då blir ju knappast turen så behaglig. Lite vett & förnuft kommer man långt med! För mig är inte målet att komma fram, utan att känna att man med sin utrustning kan utmana naturens krafter!

Är du förresten fortfarande sugen på en Sacci LK100 med fjällrävens axelremmar (mycket bättre än orginalremmarna) så har jag en i nästan nytt tillstånd till salu! Vet inte vad man får ge på blocket, men du kan få min för 1500 spänn.
 
FR Specifikation

Hittade specifikationen på FR-säcken jag köpte i mitten på 70-talet. Använder den gärna fortfarande på sommaren, även om jag senare förbrukat en Norröna Skagadal och nu använder en Haglöfs Matrix. Båda de senare går att "lyfta" på locket, vilket är ett måste för mig som är i grunden ramryggsäcksanvändare.
Första höftbältet som var just ett höftbälte för att säcken skulle sitta still, byttes ut mot avbärarbälte som tog upp vikten. Bytte axelremmar på 90-talet, första omgången bara fastsydda i var ända på stoppningen som blev längre med att åren gick och ej passade in mot axelpartiet.
Har alltid impregnerat både säcken och packpåsen med Grönladsvalla, vilket iofs gör den något tyngre.

/B
 

Bilagor

  • img009.jpg
    img009.jpg
    118.5 KB · Visningar: 776
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.