Ramsäckar

Det verkar vara få som säljer ryggsäckar med ram.
är inte ramsäckar så populära numera som det var på 70 och 80 talet?
jag gillar ram på ryggsäckar.
 
Det verkar vara få som säljer ryggsäckar med ram.
är inte ramsäckar så populära numera som det var på 70 och 80 talet?
jag gillar ram på ryggsäckar.

Det går mycket mode i sådant där. Minns att ngn chef på Fjällräven suckade över detta nya påfund med ryggsäckar med intern ram som väger bly och visade upp en gammal Raven Gyro-säck som med extern ram som väger en bra bit under 2 kg.

Fjällrävens säckar med extern ram dyker upp då och då på Blocket eller Tradera och då är det bara att slå till. Annars finns det andra fina ramryggsäckar, t.ex. finska Savotta, svenska Sacci o.s.v. - men till helt andra vikter.

Är man ganska kort duger en LK70 bra också, finns oanvända på diverse överskottslager.

/Mats
 

avslutad210712

Gäst
När jag återvände till fjällvandringsscenen för tio år sedan så plockade jag fram de gamla Fjällrävensäckarna. Efter att ha jämfört dem med de nyare Lundhags- och Ospreysäckarna som jag haft efter dess så anser jag att

Fördelen med Fjällrävensäckarna var deras låga vikt. Strax över två kg med ram och 70+30 liter är inte fy skam. Systemet med en extern ram med perforerade avbärarband över ryggen är klart trevligare ur svettsynpunkt än på en säck med intern ram som ligger tight an mot ryggen.

Nackdelarna är att deras bärsystem (inte ramen) lämnar en hel del i övrigt att önska. Axelremmarna var alldeles för smala och klena för lite mera last. Höftbältena är alldeles för mjuka och klena för lite mer last och dessutom är själva låsandordningen där man drar åt höftbältet så dålig att bältet hela tiden satt an för dåligt.

Anser jag då att en begagnad Fjällrävensäck är ett katastrofalt köp? Inte alls och fortfarande funderar jag på att försöka fixa ett nytt bärsystem till mina gamla säckar och testa. Visst blir tyngden lite större men jag tror ändå att det kan bli ett riktigt bra bärsystem.
 
Det

viktigaste är att säcken och ramen passar din rygglängd. Min subjektiva uåpfattning är att inställningsmöjligheterna är bättre på säckar med intern ram.

Men det finns fortfarande ramsäckar t ex Norrönas och Bergans.

Thure
 
Har en Haglöfs alaska med extern ram och den känns inte blytung . har fått byta ram en gång efter att ett flygbolag hanterat den synnerligen ovarsamt men betalade utan knussel ny ram åt mej och lyckligtvis var det på hemvägen.
Ska jag bära tungt så känns den fortfarande konkurenskraftig men nackdelen med stor ryggsäck är att den kräver dicipilin så man inte packar med "bra att ha" saker som väger onödigt mycket.

Dock ser jag inte inte alaskan på haglöfs hemsida idag bland expeditionssäckarna.

/Patrik
 
Loppisarna och begagnademarknaden är fortfarande primo för gamla lätta ramsäckar. Tur att man har ett par. Bergans gjorde en 90 l på 1600g. Svårslagit.
go tur
 
Bra idé

När jag återvände till fjällvandringsscenen för tio år sedan så plockade jag fram de gamla Fjällrävensäckarna. Efter att ha jämfört dem med de nyare Lundhags- och Ospreysäckarna som jag haft efter dess så anser jag att

Fördelen med Fjällrävensäckarna var deras låga vikt. Strax över två kg med ram och 70+30 liter är inte fy skam. Systemet med en extern ram med perforerade avbärarband över ryggen är klart trevligare ur svettsynpunkt än på en säck med intern ram som ligger tight an mot ryggen.

Nackdelarna är att deras bärsystem (inte ramen) lämnar en hel del i övrigt att önska. Axelremmarna var alldeles för smala och klena för lite mera last. Höftbältena är alldeles för mjuka och klena för lite mer last och dessutom är själva låsandordningen där man drar åt höftbältet så dålig att bältet hela tiden satt an för dåligt.

Anser jag då att en begagnad Fjällrävensäck är ett katastrofalt köp? Inte alls och fortfarande funderar jag på att försöka fixa ett nytt bärsystem till mina gamla säckar och testa. Visst blir tyngden lite större men jag tror ändå att det kan bli ett riktigt bra bärsystem.

Första ramsäcken var en Haglöfs Grönland 70 och nästa blev en Fjällräven Gyro Raven. Jag håller med om att själva ramen är bra men avbärarbälte och axelremmar är för klena. Tittar på en Bergan Powerframe nu men den gräver ett hål i börsen. Jag har länge funderat på varför ramsäcken som lyftes fram av fjällräven som ett under plötsligt fick försvinna ut genom bakdörren helt tyst. De moderna säckarna klarar inte de högre vikterna som däremot ramsäckarna gör. Som det är nu finns det en djungel av dessa säckar medan endast några få uppdaterade ramsäckar har sett dagens ljus. Voffe ere på detta vise ?
 
Första ramsäcken var en Haglöfs Grönland 70 och nästa blev en Fjällräven Gyro Raven. Jag håller med om att själva ramen är bra men avbärarbälte och axelremmar är för klena. Tittar på en Bergan Powerframe nu men den gräver ett hål i börsen. Jag har länge funderat på varför ramsäcken som lyftes fram av fjällräven som ett under plötsligt fick försvinna ut genom bakdörren helt tyst. De moderna säckarna klarar inte de högre vikterna som däremot ramsäckarna gör. Som det är nu finns det en djungel av dessa säckar medan endast några få uppdaterade ramsäckar har sett dagens ljus. Voffe ere på detta vise ?

Det kallas marknaden, som i sin tur styrs av trender - oftast bra men ibland mindre bra om du frågar mej.

/Patrik
 
Har ännu inte hittat någon säck som är bättre än Fjällräven Gyro Raven 90L...man bär verkligen bara med benen, har gått med 30kg i fjällen utan att känna något i axlar alls.

Däremot är höftben blåa och ben slutkörda;)

Har haf en från 96 (tror jag) och var ute senast förra veckan...lika nöjd komfortmässigt.
MEN har haft haveri ute på kalfjäll, och tackar rullen med ståltråd med hela hjärtat. FR hade problem i början med Fjällräven Gyro Raven att saker gick sönder...fick ett nytt avbärarbälte så var problemet löst.

Skulle en ny utgåva komma så är jag den första att köpa denna;)....hör ni det FR!

Edit: Verkar som jag har en ovanlig modell (90L) finns ingen på ex google;)
 
Har ännu inte hittat någon säck som är bättre än Fjällräven Gyro Raven 90L...man bär verkligen bara med benen, har gått med 30kg i fjällen utan att känna något i axlar alls.

Däremot är höftben blåa och ben slutkörda;)

Har haf en från 96 (tror jag) och var ute senast förra veckan...lika nöjd komfortmässigt.
MEN har haft haveri ute på kalfjäll, och tackar rullen med ståltråd med hela hjärtat. FR hade problem i början med Fjällräven Gyro Raven att saker gick sönder...fick ett nytt avbärarbälte så var problemet löst.

Skulle en ny utgåva komma så är jag den första att köpa denna;)....hör ni det FR!

Edit: Verkar som jag har en ovanlig modell (90L) finns ingen på ex google;)

Raven Gyro från 80-talet var på ca 70l inkl 4 ytterfickor, och rejält med plats kvar på ramen under säcken för ex liggunderlag etc. Fanns även en 80-90-liters variant men tror den hette FJ Island Gyro.
På 90-talet sålde även FJ en tvådelad säck (öppningsbar även från framsidan) med två större sidofickor på ca 90 liter med Gyroram som jag tror hette Skaife.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.