Ramryggsäck

viktorjonsson; sa:
I somras gick jag en ensamtur i Sarek med farsans Jack Wolfskin-rygga på runt 70 liter inkl sidofickor. Det var extremt trångt. Så inför årets tur har jag införskaffat en Bergans Viking på 130 liter. Många tycker att 130 liter är tokmycket, men att bära 25 kg i en större ryggsäck är skönare än att bära det i en mindre.

Jag har provat att bära 50 kg i min Bergans-rygg och det var inga större problem, när den väl var på plats. Har läst att maxgränsen är 85 kg. Ska ta och prova gå en längre tur med 50 kg på ryggen och se om det är möjligt.

Murtegel är en beprövat dålig barlastmetod.....
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

avslutad210712

Gäst
viktorjonsson; sa:
I somras gick jag en ensamtur i Sarek med farsans Jack Wolfskin-rygga på runt 70 liter inkl sidofickor. Det var extremt trångt. Så inför årets tur har jag införskaffat en Bergans Viking på 130 liter. Många tycker att 130 liter är tokmycket, men att bära 25 kg i en större ryggsäck är skönare än att bära det i en mindre.

Jag har provat att bära 50 kg i min Bergans-rygg och det var inga större problem, när den väl var på plats. Har läst att maxgränsen är 85 kg. Ska ta och prova gå en längre tur med 50 kg på ryggen och se om det är möjligt.

Nja att det skulle vara skönare bara för att säcken är större tror jag knappast på för en stor halvfull säck som inte går att komprimera är inte bra att bära med heller. Däremot är jag helt inne på att säcken skall vara så stor att man kan bära i princip allt på insidan av säcken och inte ha hälften dinglandes på utsidan eller liggandes på backen en halvmil bakom sig.

Och även om jag tillhör den "ultratunga packningens bevarande" så ser jag liksom ingen vits med att bära tungt bara för att det är möjligt.
 
graylingman; sa:
viktorjonsson; sa:
Ska ta och prova gå en längre tur med 50 kg på ryggen och se om det är möjligt.

Man frågar sig... Varför??

//Anders

Att det går att bära toktungt är inte nytt och det är väl känt att det är möjligt. I lumpen promenerades det både länge och väl...vissa olyckliga hade startvikter på 65-70 kg (grk-grupp). De flesta dock humanare, mellan 35 och 40 kg. Själv har jag som fjällvandrare aldrig behövt bära mer än 31 kg och då gällde det över 3 veckor med mat och bränsle samt fiskegrejor. Idag skulle vikten för samma tur hamna på 29-30 genom några lättare utrustningsförändringar och bättre kunskap...

Min slutsats är att det är en större utmaning att få ner vikten än att få upp den...

//J
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
joru; sa:
Min slutsats är att det är en större utmaning att få ner vikten än att få upp den...

Dessutom blir resultatet dubbelt så trevligt.

En supertung rygga är bara trevlig när man skryter om den. En superlätt är trevlig både när man skryter om den och när man använder den.
(Enkel matematik)

Om man dessutom är en person som pallar att gå med 50 kilo så är ju en 15-kilosrygga som om man gick utan rygga och dessutom vägde 15 kilo mindre än vanligt! :)
(Lite klurigare matematik: 50-15=35, och eftersom en vanlig rygga väger 20 kg så blir resultatet MINUS 15 kg!)
 
Nordesjö; sa:
joru; sa:
Min slutsats är att det är en större utmaning att få ner vikten än att få upp den...

Dessutom blir resultatet dubbelt så trevligt.

En supertung rygga är bara trevlig när man skryter om den. En superlätt är trevlig både när man skryter om den och när man använder den.
(Enkel matematik)

Om man dessutom är en person som pallar att gå med 50 kilo så är ju en 15-kilosrygga som om man gick utan rygga och dessutom vägde 15 kilo mindre än vanligt! :)
(Lite klurigare matematik: 50-15=35, och eftersom en vanlig rygga väger 20 kg så blir resultatet MINUS 15 kg!)

Jo, eller som när man köper en syntetsovsäck för 3000 kr istället för en dunsäck för 7 500 kr: man blir inte 3000 kr fattigare utan 4 500 kr rikare. Alltså har man tjänat 1 500 kr netto !!! ;).

//J
 
Jag gillar ramsäckar, skall jag bära tungt så är det min gamla Fjällräven från 1977 som gäller. Av någon anledning verkar ryggsäcken vara den utrustningsdetalj som trots all den tekniska utvecklingen av ultralätta tyger och kolfiberdetaljer, bara blir tyngre och tyngre. Men detta har vi ju tuggat några gånger här på Utsidan

Det finns idag jättelika åbäken till ryggsäckar med internal frames som väger 4-5 kilo. Ändå är de, enligt Åke Nordin, Fjällrävens grundare, inte bättre att bära tung packning på än de hälften så tunga ramryggsäckar som han sålde för några decennier sedan. Men dessa ramsäckar går inte att sälja idag, säger Åke Nordin. Av någon anledning väljer vi användare bort dem.

Kanske för att en del av oss får sina kickar av att köpa dyrt och bära tungt. Medan andra får sina kickar av att bära lätt och köpa billigt. Och det är klart, mot sådana känslomässiga drivkrafter väger naturligtvis kunskap, sunt förnuft och logik lätt. Vi bara anpassar tillgängliga fakta för att passa vårt tyckande. Eller? :)

Jörgen
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.