Ramryggsäck

NUI; sa:
Jag gillar ramsäckar, skall jag bära tungt så är det min gamla Fjällräven från 1977 som gäller. Av någon anledning verkar ryggsäcken vara den utrustningsdetalj som trots all den tekniska utvecklingen av ultralätta tyger och kolfiberdetaljer, bara blir tyngre och tyngre. (klipp) Vi bara anpassar tillgängliga fakta för att passa vårt tyckande. Eller? :)

Jörgen

Jag har själv använt Trader från 70-talet (vikt 2,8 kg/90L om jag inte minns fel) och den är inte alls jämförbar med t ex reconpacken i bärkomfort (100L/3,6 kg eller 125L/4,1 kg)...

Det känns helt enkelt lättare att bära med Reconpacken, trots att den i sig är 800 gr tyngre, min erfa. Att det känns lättare beror på bättre höftbälte, bättre axelremmar med bröstrem, toppstramare och detaljer som kompressionsremmar som gör lasten tajtare och för den närmare kroppen. Vikt är inte den "viktigaste" faktorn när det gäller ryggsäckar för längre turer, ergonomin är snäppet viktigare (men naturligtvis bra om det går att förena), fortfarande min erfa. Några hekto väl använd stoppning och några hekto väl använda toppstramare etc förbättrar helt enkelt mer än de försämrar...

Allt under förutsättning att man har bärbehov som motsvarar säckens kapacitet förstås, ska man ut och knalla i 4 dagar eller göra stugtur kan man ta i princip vad som helst på ryggen utan problem...då behöver man inte bry sig om bärsystemet är behagligt efter en dag med 28 kg ;)...

Jaha, nu blev det en såndär utläggning igen dårå ;).

Fast egentligen tycker jag ungefär som du, även om jag inte gillar Trader så mycket :).

//J
 
joru; sa:
öringen; sa:
joru; sa:
Jo, eller som när man köper en syntetsovsäck för 3000 kr istället för en dunsäck för 7 500 kr: man blir inte 3000 kr fattigare utan 4 500 kr rikare. Alltså har man tjänat 1 500 kr netto !!! ;).

//J

Hur fasen blir det om man köpt en rejäl vintersäck i dun för 3 000 då? :)

Då har man tyvärr blivit 3000 kr fattigare ;).

//J

Inte alls!
Man tjänar 4500 (samma matte som ovan) PLUS de 3000 som man sparar på att inte köpa syntetsäcken. Det blir 7500.
Sen räcker ju en dunsäck kanske dubbelt så länge.
En vinst på 15000 alltså!
Som man kan köpa vad man vill för!

---

Vad gäller vikt/komfort på ryggsäckar är det som sagt en gammal klassisk diskussion, där jag lägger det gamla klassiska Vulcan-kortet:
Med en Vulcan kan man bära riktigt tungt men ändå bekvämt, och den väger 2 kg när man har pillat bort en del bös.
 
Nordesjö; sa:
joru; sa:
öringen; sa:
joru; sa:
Jo, eller som när man köper en syntetsovsäck för 3000 kr istället för en dunsäck för 7 500 kr: man blir inte 3000 kr fattigare utan 4 500 kr rikare. Alltså har man tjänat 1 500 kr netto !!! ;).

//J

Hur fasen blir det om man köpt en rejäl vintersäck i dun för 3 000 då? :)

Då har man tyvärr blivit 3000 kr fattigare ;).

//J

Inte alls!
Man tjänar 4500 (samma matte som ovan) PLUS de 3000 som man sparar på att inte köpa syntetsäcken. Det blir 7500.
Sen räcker ju en dunsäck kanske dubbelt så länge.
En vinst på 15000 alltså!
Som man kan köpa vad man vill för!

---

Vad gäller vikt/komfort på ryggsäckar är det som sagt en gammal klassisk diskussion, där jag lägger det gamla klassiska Vulcan-kortet:
Med en Vulcan kan man bära riktigt tungt men ändå bekvämt, och den väger 2 kg när man har pillat bort en del bös.

Har tyvärr aldrig funkat för mig, Vulcan och jag går inte ihop om lasten är tyngre än 18-20 kilo ;)...där kommer ergonomin in...


//J
 
öringen; sa:
Nordesjö; sa:
Inte alls!
Man tjänar 4500 (samma matte som ovan) PLUS de 3000 som man sparar på att inte köpa syntetsäcken. Det blir 7500.
Sen räcker ju en dunsäck kanske dubbelt så länge.
En vinst på 15000 alltså!
Som man kan köpa vad man vill för!

Detta ska jag ta upp med sambon :)

Denna den högre och mera konstruktiva bokföringen förtjänar en hedersplats på kylskåpet innan jag släpar hem något nytt "onödigt".....

Tack för hjälpen och Go tur
 
...och med samma uträkningsmetodik har jag kommit på hur jag ska spara 1,490,000 kr: genom att köpa en xbox 360, en flatskärm och spelet testdrive istället för en Aston Martin DB9, så sparar jag både på miljön och får en ny TV på köpet. Och riskerar inte fortkörningsböter.

(sorry, OT, men kunde inte låta bli.. ) :)

Jag ska hädanefter alltid kolla vad två friluftsprylar kostar, så eftersom jag bara köper en så har jag sparat in lika mycket som jag betalat. Vilken tur jag har som snart behöver en till ryggsäck... och får den för halva priset!
 
joru; sa:
NUI; sa:
Jag gillar ramsäckar, skall jag bära tungt så är det min gamla Fjällräven från 1977 som gäller. Av någon anledning verkar ryggsäcken vara den utrustningsdetalj som trots all den tekniska utvecklingen av ultralätta tyger och kolfiberdetaljer, bara blir tyngre och tyngre. (klipp) Vi bara anpassar tillgängliga fakta för att passa vårt tyckande. Eller? :)

Jörgen

Jag har själv använt Trader från 70-talet (vikt 2,8 kg/90L om jag inte minns fel) och den är inte alls jämförbar med t ex reconpacken i bärkomfort (100L/3,6 kg eller 125L/4,1 kg)...

Det känns helt enkelt lättare att bära med Reconpacken, trots att den i sig är 800 gr tyngre, min erfa. Att det känns lättare beror på bättre höftbälte, bättre axelremmar med bröstrem, toppstramare och detaljer som kompressionsremmar som gör lasten tajtare och för den närmare kroppen. Vikt är inte den "viktigaste" faktorn när det gäller ryggsäckar för längre turer, ergonomin är snäppet viktigare (men naturligtvis bra om det går att förena), fortfarande min erfa. Några hekto väl använd stoppning och några hekto väl använda toppstramare etc förbättrar helt enkelt mer än de försämrar...

Allt under förutsättning att man har bärbehov som motsvarar säckens kapacitet förstås, ska man ut och knalla i 4 dagar eller göra stugtur kan man ta i princip vad som helst på ryggen utan problem...då behöver man inte bry sig om bärsystemet är behagligt efter en dag med 28 kg ;)...

Jaha, nu blev det en såndär utläggning igen dårå ;).

Fast egentligen tycker jag ungefär som du, även om jag inte gillar Trader så mycket :).

//J

Jag tror att den här typen av jämförelser är ganska omöjliga, eftersom moderna värstingsäckar är så beroende av att de passar och är anpassningsbara till bärarens rygg. Olika tillverkare har lite olika mått och lite olika storlekar vilket gör att den vars rygg passar en Recon eller en Vulcan får en härlig känsla, jämfört med den felvuxne.

Min enda erfarenhet av moderna värstingsäckar är en Arcteryx Bora 95 som jag gjorde en veckotur med, innan jag föll för lättpackningens sirensång. Tung och dyr och lovordad var den, och helt OK att bära på. Det vill säga jag märkte ingen skillnad mot min gamla Fjällräven som kunde motivera vare sig pris eller vikt. Men jag bar väl bara 18-20 kg med Arcteryxen, det kan hända att den varit "bättre" med 28 kg.

Min Fjällräven är något modifierad, skall erkännas. Gyro-öglorna vid höften är avsågade och bärremmar och avbärarbälte är en modell som Norröna hade i slutet av 80-talet.

Jörgen
 
NUI; sa:
Det finns idag jättelika åbäken till ryggsäckar med internal frames som väger 4-5 kilo. Ändå är de, enligt Åke Nordin, Fjällrävens grundare, inte bättre att bära tung packning på än de hälften så tunga ramryggsäckar som han sålde för några decennier sedan. Men dessa ramsäckar går inte att sälja idag, säger Åke Nordin. Av någon anledning väljer vi användare bort dem.


Jörgen


Att Åke Nordin inte tycker att det hänt något positivt sedan Gyro bärsystemet är väl kanske inte så förvånande - hur pass inovativa är Fjällräven av idag? *ler*

Visst finns det ryggsäckar i 4 kg klassen men att kategoriskt säga att alla moderna ryggsäckar väger så mycket är nog att ta i...

Och så förtvivlat lätta var inte de gamla ramsäckarna heller. Min Raven Gyro på 70l väger in på 2,7 kg. Inte så mycket mindre än vad en betydligt bekvämare och stabilare ryggsäck från 2000-talet i motsvarande storleksordning.

Det intressanta idag är ju att det finns ett betdligt större utbud än för bara 15 år sedan. Den som vill ha superduperyggsäcken med rosa blinkande clowner på kan hitta den samtidigt som den som vill springa omkring med en SilNylon påse kan bli saligt på sitt.

Uffe
 
Schneeberger; sa:
NUI; sa:
Det finns idag jättelika åbäken till ryggsäckar med internal frames som väger 4-5 kilo. Ändå är de, enligt Åke Nordin, Fjällrävens grundare, inte bättre att bära tung packning på än de hälften så tunga ramryggsäckar som han sålde för några decennier sedan. Men dessa ramsäckar går inte att sälja idag, säger Åke Nordin. Av någon anledning väljer vi användare bort dem.


Jörgen


Att Åke Nordin inte tycker att det hänt något positivt sedan Gyro bärsystemet är väl kanske inte så förvånande - hur pass inovativa är Fjällräven av idag? *ler*

Visst finns det ryggsäckar i 4 kg klassen men att kategoriskt säga att alla moderna ryggsäckar väger så mycket är nog att ta i...

Och så förtvivlat lätta var inte de gamla ramsäckarna heller. Min Raven Gyro på 70l väger in på 2,7 kg. Inte så mycket mindre än vad en betydligt bekvämare och stabilare ryggsäck från 2000-talet i motsvarande storleksordning.

Det intressanta idag är ju att det finns ett betdligt större utbud än för bara 15 år sedan. Den som vill ha superduperyggsäcken med rosa blinkande clowner på kan hitta den samtidigt som den som vill springa omkring med en SilNylon påse kan bli saligt på sitt.

Uffe

Håller i princip med om allt. Men ibland blir jag lite tveksam till om det större utbudet gagnar mig som konsument mest eller om det mest vädjar till mitt behov av konsumism. Och därmed gagnar tillverkarna mest.

Att superduperryggsäckarna med clowner har en större marknads- och anhängarbudget än silnylonpåsarna känns väl också. Därav mitt intresse att lite försiktigt påpeka att det finns silnylonpåsar som funkar på långfärd om man inte lägger 25 kg i dem.

Att alla ryggsäckar är vråltunga är naturligtvis inte sant. Det intressanta är att några är det och ändå går att sälja, med den teknik som finns tillgänglig. Om man jämför Haglöfs Topo med Haglöfs Matrix i 70-litersklassen så är viktskillnaden ca 2 kg. Svaret är naturligtvis att vi har de ryggsäckar vi förtjänar. Så låt oss därför förtjäna lättare ryggsäckar :)

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JimmyPH Packa ramryggsäck Fjällvandring 12
petmay Information om "Haglöfs Turist" ramryggsäck? Fjällvandring 4
mindful ramryggsäck/mes Fjällvandring 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.