Ramryggsäck

Det är lustigt hur olika vi är vid val av utrustning och vad vi gillar. Min vandrarkamrat gick länge och envisades med sin Haglöfs Alaska. Men efter att vi en dag bytt säck och han testat min Berghaus Vulcan ändrades inställningen helt. Det blev en Atlas, vilket han tycker är en fröjd jämfört med Alaskan. Men som den samlare han är är det utsiktslöst att han säljer säcken.

Raskesven
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Själv sålde jag med glädje min Alaska när jag provat och köpt en Bergans. Alaskan var helt enkelt inte bra längre, gammal i konstruktionen som den var.
 
Aoooh

De där 2 sista sved. Ska ge min Alaska en extra varm kram i kväll. :)

Fast de lär vara svettiga om ryggen har jag hört, de där vulkanerna.

Peter
 
Min är en Bergans Powerframe 3800. Den var svettdrivande, tills jag upptäckte att en av ryggkuddarna gick att ta bort. Nu är den perfekt!
(Lite lustigt är det att det står "Bergans of Norway", och så är säcken sydd i Vietnam...)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Grrr

Nu har ni gett mig huvudbry. Nu vet jag inte om jag ska köpa en Alaska längre eller om jag ska köpa en Berghaus Atlas eller Vulcan. Jag provade lite Berghaus säckar lite snabbt i en butik i Stockholm för några år sen, tyckte att dom skavde då. Men jag var så snabb också så det var kanske inte rätt storlekar och inställda mm. Hmmm....nu får jag verkligen fundera...man vill ju var nöjd också o inte köpa nåt förhastat.
 

xyzxyz

Avslutat
Re: Grrr

serenade; sa:
Nu har ni gett mig huvudbry. Nu vet jag inte om jag ska köpa en Alaska längre eller om jag ska köpa en Berghaus Atlas eller Vulcan. Jag provade lite Berghaus säckar lite snabbt i en butik i Stockholm för några år sen, tyckte att dom skavde då. Men jag var så snabb också så det var kanske inte rätt storlekar och inställda mm. Hmmm....nu får jag verkligen fundera...man vill ju var nöjd också o inte köpa nåt förhastat.

Det är så de opererar, vulcanisterna. Med vänlighet och hjälpsamhet sår de ett tvivlets frö som så småningom växer till ett ogräs som tar kontroll över ditt sinne :)
 
Re: Re: Grrr

lapetter; sa:
Det är så de opererar, vulcanisterna. Med vänlighet och hjälpsamhet sår de ett tvivlets frö som så småningom växer till ett ogräs som tar kontroll över ditt sinne :)

Muahahahaha! (superskurkskratt)

tintin_hajsoen2.jpg


Vår plan är att se till att landets garderober mättas med Vulcan så att det blir billigt för oss att köpa loss dem när vi vill köpa 2-3 testsäckar att göra ondskefulla trimmningsförsök på!

Så ni som köper nya: storlek 4 är bäst. Den passar alla. Ni vill ju ha nåt att växa i.
 

xyzxyz

Avslutat
rev:[/i]
lapetter; sa:
Det är så de opererar, vulcanisterna. Med vänlighet och hjälpsamhet sår de ett tvivlets frö som så småningom växer till ett ogräs som tar kontroll över ditt sinne :)

Muahahahaha! (superskurkskratt)

tintin_hajsoen2.jpg


Vår plan är att se till att landets garderober mättas med Vulcan så att det blir billigt för oss att köpa loss dem när vi vill köpa 2-3 testsäckar att göra ondskefulla trimmningsförsök på!

Så ni som köper nya: storlek 4 är bäst. Den passar alla. Ni vill ju ha nåt att växa i. [/QUOTE]

De aggressiva småhandlarna hillebanerna har mycket att lära sig om diabolisk manipulation. Hillebanerna får hela tiden bekämpa en enveten motståndsrörelse--vulcanisterna får sig själva att framstå som en motståndsrörelse. Svindlande...jag kan bara buga mig.
 
McKinley-litrar och Berghaus-litrar måste vara av olika sort - själv har jag en gammal 60-liters Berghaus Laser 60 som jag förtvivlat försöker slita ut- men där får allt plats åtminstone för en enveckastur, inklusive tält, kök, liggunderlag och mat. Är McKinlyn så liten, eller ska du gå länge?
 
Jag tänkte vandra c:a en vecka...har också tänkt på det med litrar..65 har ju vart perfekt förut..men jag tvivlar att få plats med stormkök, tält, sovsäck och liggunderlag. Men ioförsig 100 liter e kanske att ta i..80 räcker nog gott och väl.Jag tar alltid med mig bara det nödvändigaste.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.