Ram, Thorn eller Fort ?

Tja
Funderar på vilken ram jag skall välja till cykeln. Någon som kan skillnaden mellan Thorn och Fort. Tittar på förslagen från http://www.lo-cykelsport.nu
två fina förslag på cyklar, frågan är om det är värt pengarna att köpa den dyrare (tänkte cykla distansen Kapstaden till Kenya)...

Skillnad

Den mest uppenbara skillnaden är att Thorn är gjord av stålrör och Fort i alu.

Thorn har gott renome i touringkretsar, är väl nästan en ikon.

Fort är ett gott namn i UK, USA och kontinentala Europa på både racer och mountainbike. Ramarna är gjorda i tjeckien.

Jag skulle utan tvekan välja Fort, snyggare, mer udda och jag tycker att alu.ramar fungerar utmärkt till touringhojar. Har kört 13039 km på min Batavus och är helnöjd med åkkomforten och kurvegenskaperna när myket packning hänger på, bättre än de stålhojar jag tidigare ägt.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
ahaa ok, tackar för ett bra svar...

Då är vi tillbaka till de där med att köra på sålram i utvecklingsområden (Afrika) som så många förespråkar ... utseendet på cykeln spelar mig ingen större roll, inte heller märket.. bara det är bra grejer i hållbarhet, komfort och funktiononalitet..

Är inget lätt val tycker jag.. (håller med om att Fort är snyggare, vill föresten minnas att även den ramen fanns i stål, men har kanske fel.. )

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips