Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är det någon som vet var man kan finna information om ovannämnda sträcka? Jag vill minnas att den fanns med i packat o klart ed. Med vänliga hälsningar
23 september
På mountainbike längs rallarleden
Bobbo cyklar från svenska Abisko till norska Narvik - från fjäll till hav.
Historiska tillbakablickar längs rallarleden som byggdes för snart 100 år sen.
Tyvärr hittar jag ingen ytterligare info om detta.
Hör med Abisko turiststation. De brukar ha dagsutfärder längs rallarvägen så de kan säkert hjälpa till med det du vill veta. Jag var själv med på en sådan dagstur med färdledare i september och det var riktigt intressant att få berättat för sig om rallarnas liv.
För de som är lite historieintresserade, men som väljer att gå utan färdledare finns det tavlor uppsatta längs vägen (åtminstone på den svenska sidan) som berättar om rallarna.
Hej!
Jag har själv cyklat på Rallarvägen, och rekommenderar det starkt.. Däremot är det inte helt lätt om man cyklar hela vägen och inte bara de grusvägar de hade med på SVT.
(en stor tistel till Tågkompaniet som inte vill ha med cyklar på tåget)
..Tobbe
Jag har cyklat Kiruna-Narvik och det är inga problem. Med full packning på mtb'n dessutom!
Enda strulet är att det inte går att cykla ända fram till Narvik utan man får hopppa på tåget i Katteratt (om de nu inte byggt in tågstationen...). ALternativt hämntning med båt från Rombakksbottna!
De norska tågkonduktörerna accepterar cykel på tåget!
Om inte annat kan man säkert få skjuts med något av arbetstågena...
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...