Räddningskniv

RDK5.jpg

RDK6.jpg

Nu liknar det nånting. Hur långt är skaftet med tanke på hantering med handskar?
Kanske lite mer konturskuret eller parerskydd på handtaget för att minimera halkrisken. Den som skär kan ju ha händerna hala av blod i en räddningssituation. Det är inte säkert att den som skärs loss är första offret.

Tack. Ja det är inte så hemskt mycket kvar. Problemet är bara att det inte kniven ska fastna i kläder och dylikt när man ska skära upp bälten m.m.

Seved

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Öljetterna

Var har du köpt öljetterna till slidan? För det är väl öljetter?

Mina små öljetter har tagit slut och jag hittar inget ställe längre som säljer så små öljetter som inte är vassa.

Per

Det är inte riktigt öljetter dom här är lite grövre å längre tror jag, det är speciella nitar för kydex. Nordellknives har endel men inte så mycket. Jag har beställt mina från knifeKit i usa. Är det kydex nitar du vill ha så kan du köpa lite av mej. Öljetter borde väl slöjd detaljer ha eller.

Seved

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.