Rädda älgen !

Hör av dig !

Skriv ett mäjl, johan_g_oscar@hotmail.com. Jag kan säkert sälja dig en älg. Kanske finns den att hämta i området kring Dorotea någon gång om två veckor (om allt går som det brukar). En hel delad i 8 delar eller en halv delad på "längdsen". Du får allt, ben, kött och inanmaten för runt 38-40 kr/kg. Som bonus får du en hel del arbete också. Det är det dock värt när den ligger i frysen och du sitter där och väntar på steken i kalla vintern.
 
Re: Hör av dig !

jonken; sa:
Skriv ett mäjl, johan_g_oscar@hotmail.com. Jag kan säkert sälja dig en älg. Kanske finns den att hämta i området kring Dorotea någon gång om två veckor (om allt går som det brukar). En hel delad i 8 delar eller en halv delad på "längdsen". Du får allt, ben, kött och inanmaten för runt 38-40 kr/kg. Som bonus får du en hel del arbete också. Det är det dock värt när den ligger i frysen och du sitter där och väntar på steken i kalla vintern.
En torkad älg kan jag tänka mig att köpa:)
 
Re: muuuu

FJS90/91; sa:
Vi har nog förlorat oss i tråden.. Det Johan menar är att de tidigare betalt per skjutet djur och då har Jägarna inte känt sig tvingade att skjuta bort hela älgkvoten om de inte tyckt att detta varit bra..

För det första sa finns det inget tvang utan bara ett fritt val.

För det andra om man gör en parallell till fiske da man far en "tilldelning" av tre fiskar sa inte faan sa tänker en vettig människa. Nu MASTE jag dra upp tre fiskar för att ekonomisk sa är det det bästa för mig.

Men jag kan i och för sig tänka mig att det inte är helt ovanligt med ett sadant tankesätt där heller.

Nu finns det väl inte sadana direkta ekomomiska konsekvenser för markägare av fisk men parallellen tycker jag ända har en viss relevans.

Nä, mera rovdjur som pa ett naturligt sett tar hand om älgpopulationen!

En som tror eller atminstonde hoppas pa en klokare yngre generation.
 
Re: Re: muuuu

crazy; sa:
För det andra om man gör en parallell till fiske da man far en "tilldelning" av tre fiskar sa inte faan sa tänker en vettig människa. Nu MASTE jag dra upp tre fiskar för att ekonomisk sa är det det bästa för mig.

Nu är det lite skillnad på ett fiskekort för 150:- och ett Jaktarrende på 65000:-. Har man lagt 150:- på ett fiskekort så känns det inte ekonomiskt betungande om man inte fyller sin kvot men å andra sidan så får man en rätt bra bil för 65000:-.... eller hur?
 
Re: Re: Re: muuuu

FJS90/91; sa:
Nu är det lite skillnad på ett fiskekort för 150:- och ett Jaktarrende på 65000:-. Har man lagt 150:- på ett fiskekort så känns det inte ekonomiskt betungande om man inte fyller sin kvot men å andra sidan så får man en rätt bra bil för 65000:-.... eller hur?

Menar du att du själv lägger ut 65 000 kr?

För det andra kan jag tänka mig att en älg väger nagot mer än en öring på några hekto men jag kan ju ha fel.
 
Re: Älgen räcker

tigertamjaren; sa:
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att antalet älgar är fler i Sverige som helhet än på bra länge.
Fel. Det fanns mycket mer älg på 80-talet. Dock inte sagt att vi har lite älg.
[
Om jag inte har fel (igen) så slipper du betala för köttet då. Kanske blir billigare och roligare än på SCAs mark?
Fel. Man betalar registeravgifter och fällavgifter till Länsstyrelsen, som sedan skall använda dessa pengar att ersätta skador orsakade av viltet. I Västra Götaland är fällavgiften 300:-/vuxen älg, registreringsavgift 750kr (engångs). Dock mycket billigare än 65.000/25 älgar givetvis.

mvh
 
Cellulosa maffian

Vad jag inte fattar är:hur har skogsbolagen kunnat fått den lagliga rätten att bestämma över oss jägare vad och hur många djur vi får fälla,ska vi börja betala
för att plocka bär härnäst??Och dessutom pratas det om återväxten inom jägarkåren,hur fn. ska en nyutexaminerad jägare ha råd att jaga med dessa priser.Och vilka signaler ger bolagen till dessa förväntansfulla personer?Och de sinnessvaga bolagen säger dessutom att det strävas efter att det ska finnas ca. 1,5 älgar per 1000 hektar.Gubbarna i mitt jaktlag säger att det är lika bra att lägga av med jakten.citat:inte fn. tänker jag gå ut i skogen för att passa efter en enda liten älg.Och så tänker nog även våra ungdomar &så.Jag tycker att de får skylla sig själva när de gör så stora sammanhängande hyggen,det måste vara mycket smartare att göra flera mindre och mer utspridda?Och älgstammen har faktiskt
minskat markant de senaste åren,har jagat i 20 år och märkt en stor skillnad nu på "slutet".Vad jag vet så är det olagligt att utrota djur,eller vad??

Jakten har blivit så mycket tråkigare sen den här sk. centralstyrningen kom till.Förbannad blir jag i alla fall.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.