Rädda älgen !

muuuu

Vi har nog förlorat oss i tråden.. Det Johan menar är att de tidigare betalt per skjutet djur och då har Jägarna inte känt sig tvingade att skjuta bort hela älgkvoten om de inte tyckt att detta varit bra..

För skogsbolaget som ändrat till arendeform så finns det två fördelar med ett fast pris istället för en fällavgift. Det första är att de garanteras en fast summa pengar in från arendet samt att de riskerar inte att jägarna struntar i att fälla kvoten..

MAO. Mindre älg och mer pengar till skogsbolaget..
 
Re: muuuu

FJS90/91; sa:
Vi har nog förlorat oss i tråden.. Det Johan menar är att de tidigare betalt per skjutet djur och då har Jägarna inte känt sig tvingade att skjuta bort hela älgkvoten om de inte tyckt att detta varit bra..

För skogsbolaget som ändrat till arendeform så finns det två fördelar med ett fast pris istället för en fällavgift. Det första är att de garanteras en fast summa pengar in från arendet samt att de riskerar inte att jägarna struntar i att fälla kvoten..

MAO. Mindre älg och mer pengar till skogsbolaget..

Självklart förstår jag skogsbolagets elaka slughet i frågan, och förstår jägarnas ekonomiska försämring, men det verkar ju bara vara ett symtom på en felaktig kvotsättning.

För grejen är ju den att man som lekman skulle kunna tycka att kvoten skulle kunna, möjligtvis, sättas på ett så klurigt sätt att det blir precis lagom med älgar i skogen när man fällt älgarna som ingår i kvoten.
Jag trodde i min naivitet att det var meningen med att bedriva jakt.
Är kvoten ett tak? Finns det då en botten också - ett minsta antal djur som skall nedläggas?
Medge att situationen verkar en smula absurd.

MAO: sätt rätt kvot så slipper vi problemet.
 
Re: Re: muuuu

Nordesjo; sa:
Jag trodde i min naivitet att det var meningen med att bedriva jakt.
Är kvoten ett tak? Finns det då en botten också - ett minsta antal djur som skall nedläggas?
Medge att situationen verkar en smula absurd.

MAO: sätt rätt kvot så slipper vi problemet.

Det är riktigt att kvoten skall vara sådan att en bra viltstam bibehålls efter en avskjutning av hela tilldelningen.

Problemet är att i vissa delar av landet så är tilldelningen så stor att Jägarna inte har något behov att skjuta av hela sin tilldelning och detta till skogsbolagens förtret. Det finns ingen undre gräns för hur många djur som skjuts och detta vill om jag förstått rätt skogsbolagen styra genom att ta ut en kostnad som är så hög att Jägarna måste skjuta av hela tilldelningen för att ekonomiskt gå ihop.

Så kvoten är rätt satt men Jägarna är nöjda med färre fällda djur än vad som medges, skall dom då "tvingas" att skjuta fler?

Vi söderut har inte riktigt samma problem..
 
Det är länsstyrelsen som, mha (oense)jaktorganistioner och skogsbolag, sätter kvoterna. Men då ska man tänka på att skogen ännu, trots Ace of Base, ABBA, Ericsson & Volvo är den största hörnstenen i svensk exportindustri.
SCA, Holmen, STORA och de andra har alltså en hel del att säga till om.

Därför sätts kvoterna, i många jägares ögon, för höga. På mitt område har fyller vi oftast inte kvoten, och ändå jagar vi väldigt mycket under hösten. Det finns helt enkelt inte underlag att skjuta så många älgar som Bolaget vill att vi ska. Det känns därför motbjudande att fortsätta nöta på i djupsnö för att skjuta dom sista älgarna, bara för att bolaget vill det. Då har man ju ingen älg kvar till nästa år. Och som sagts tidigare, inget att titta på när man är ute i skogen.

Ett annat problem, som återspeglas på många andra ställen på den här sidan (MTB mfl.), är koncentrationen.
På vintern samlas älgarna i stora flockar som pga snödjupet håller sig på ett begränsat område. Betesskadorna kan då på vissa områden bli ofantliga. Det är inte roligt att äga ung barrskog (som är vinterdieten) på sådana områden.
Frampå sommaren när snön tinat bort sprider dom ut sig igen och gör ingen skada.
Bolagen gör därefter betesskadeinventeringar och kommer fram till att det finns för mycket älg, framför detta till Länsstyrelsen varför kvoten höjs ytterligare.

Detta är ett komplicerat problem.
Skall där anställas yrkesjägare som tar skoter och helikopter till hjälp? Dimper ner från luften och klappar ner en 15-20 älgar på en fläck? Ingen bra metod tycker jag, men ide´n har framförts som ett "hot" från bolagen för att jägarna är för "slöa".

Jag vill göra en liten liknelse för hur Bolagen agerar:

Vem kräver Anticimex att betala en stor summa i förskott, och sedan klagar på dom när dom inte tagit bort tillräckligt med myror från husgrunden??

Skillnaden är att älgjakten är en företeélse sedan urminnes tider.

/BAX
 
BAX; sa:
Vem kräver Anticimex att betala en stor summa i förskott, och sedan klagar på dom när dom inte tagit bort tillräckligt med myror från husgrunden??

Skillnaden är att älgjakten är en företeélse sedan urminnes tider.

Skillnaden är att Anticimex inte fyller frysen med myrkött och säljer resten.
Sorry, kunde inte låta bli.

Skönt att se att problemet inte är så lätt som det verkade i början. Lätta problem är alltid skumma.

Något som på sikt skulle kunna hjälpa är kanske att öka efterfrågan på viltkött? Själv äter jag hellre vilt än tamt, eftersom jag föredrar att djuren har fått ett normalt liv och en sportslig chans innan de hamnar på min tallrik.
 
Älgen räcker

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att antalet älgar är fler i Sverige som helhet än på bra länge. Mitt råd är att istället för att löpa runt på andras mark och skjuta bort all deras "skogsförstörande älg" att köpa sig en täppa med jakträtt mitt i älgrike och skjuta så patronerna ryker och pipan glöder. Om jag inte har fel (igen) så slipper du betala för köttet då. Kanske blir billigare och roligare än på SCAs mark?

Halvironiskt menat.

/ G
 
No hard feelings..

Nordesjo; sa:
Något som på sikt skulle kunna hjälpa är kanske att öka efterfrågan på viltkött? Själv äter jag hellre vilt än tamt, eftersom jag föredrar att djuren har fått ett normalt liv och en sportslig chans innan de hamnar på min tallrik.

Det kan jag ta.
Efterfrågan på viltkött finns ju redan eftersom många älgjägare kan sälja sitt kött.

Problemet är vilket älgantal som är en lämplig nivå.
Skall Bolagen istället ersättas för betesskadorna, ungefär som vargrivna renar?
Nä, ingen bra metod heller (tycker jag)
Jag har inget bra svar på detta "problem", vete tusan om det kommer att

Håller för övrigt totalt med i ditt sista stycke.

/BAX
 
Re: Älgen räcker

tigertamjaren; sa:
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att antalet älgar är fler i Sverige som helhet än på bra länge. Mitt råd är att istället för att löpa runt på andras mark och skjuta bort all deras "skogsförstörande älg" att köpa sig en täppa med jakträtt mitt i älgrike och skjuta så patronerna ryker och pipan glöder. Om jag inte har fel (igen) så slipper du betala för köttet då. Kanske blir billigare och roligare än på SCAs mark?

Halvironiskt menat.

/ G


He he..
Den dan Lottokulorna har rullat rätt tänker jag försöka, om nu STORA vill sälja (knappast troligt).

Jag vet inte riktigt vilken areal man måste ha för att få registrera ett A-område, men köpeskillingen blir nog minst sjusiffrig.

/BAX
 
Nordesjo; sa:
Något som på sikt skulle kunna hjälpa är kanske att öka efterfrågan på viltkött?

Jag vet inte om det är rätt väg.. Det känns inte som om det är bra om jakten kommersialiseras mer än den redan är.. Jakt skall inte vara en födokrok utan grädde på moset.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.