Skjuta havande älgkor!!!

Jag jagar älg i Jämtland och har länge funderat på hur de stora skogsbolagen, naturvårdsverket och olika länsstyrelser kan tillåta att älgkor tillåts skjutas så sent som till den 31 januari (så länge pågår jaktsäsongen) givetvis ligger det ju också åt jägarnas ansvar att inte skjuta dessa kor som i många fall kan vara havande i så mycket som 4 månaden under jakttidens slut.
För många lag som jagar och har dåligt med älg kan dock sägas att om dessa inte lag som kanske inte uppfyllt sin kvot tvingas att skjuta dessa kor för att annars riskerar att förlora jakten på den mark som de jagar på... Detta är för mig obegripligt! Till råge på detta skall också nämnas att jaktlag som jagar på SCA:s mark dessutom inte behöver betala fällavgift ( är annars ca 2000 kr eller nåt sånt per fällt djur) för att skjuta kor då man kommit skjutit ett visst antal del av sin tilldelade kvot. Så hur skall detta lösas?
Länstyrelse och naturvårdsverk sitter i knäna på de stora skogsbolagen och säger inte till, pga den ekonomiska betydelsen av skogen i detta land.
Där har ni något att tänka på djurvänner, diskutare och säg vad ni tycker så att storbolag och myndigheter får en tankeställare.
 
Knepiga regler och oseriösa jägare som vill skjuta en älg till varje pris. Konstigt att lämplighetsbedömningen vid jaktlicens och vapenlicens inte är tuffare.
 
kristofer_wallmark; sa:
Knepiga regler och oseriösa jägare som vill skjuta en älg till varje pris. Konstigt att lämplighetsbedömningen vid jaktlicens och vapenlicens inte är tuffare.

Tänkte säga att felet är inte jägarnas utan detta ligger snarare på bolag och mydigheters ansvar.

Låt oss säga att ett jaktlag på landsbygden i exempelvis Jämtland består av folk som bor i små byar inom deras jaktmark. Jägarna har jagat på marken sedan de var barn och likaså deras föräldrar osv. Vi säger att detta hypotetiska jaktlag (som det kan vara i verkligeheten) har en kvot på 20 djur på SCA mark. På marken finns ganska ont om älg och jägarna har bara skjutit 8 djur, -tiden börjar närma sig december och laget skjuter inte mer. Vad som händer är att laget får en tillsägelse från markägaren att de inte skjutit tillräckligt med djur och måste skärpa sig så att markägaren inte tar in andra jägare på denna jaktmark. På detta sätt tvingas laget kanske att skjuta djur som inte borde skjutas! Alltså, -Skogsbolaget styr jägarna att mot sin vilja skjuta djur som kanske inte borde sjutas, allt detta för att bolaget i sin tur vet att jägarna inte vill tappa sin jaktmark vilket i sin tur kan vara svårt för många jägare på grund av tradition och så vidare!
 
Stoppljus. Din analys av jägarnas tänkbara situation var klockren.Amen till den. Här i Jämtland har vi ju oxå en landhövding som försöker dirigera länstyrelsens tjänstemän i skogsbolagsintresse. Obs: friad av rättsinstans men moraliskt skyldig i mina ögon.

Bosse
 
kristofer_wallmark; sa:
Knepiga regler och oseriösa jägare som vill skjuta en älg till varje pris. Konstigt att lämplighetsbedömningen vid jaktlicens och vapenlicens inte är tuffare.

Vad menar du med jaktlicens? På vilket sätt tycker du polismyndigheterna ska bedöma jägarnas förmåga att anpassa sig/stå emot skogsbolagens tryck när det gäller att förvalta älgstammen? (edit: tillägg, följande text)Polismyndigheterna (som utfärdar vapenlicenser) bedömer personens lämplighet att inneha skjutvapen.
[Ändrat av Tarra 2007-05-19 kl 21:36]
 
Tarra; sa:
kristofer_wallmark; sa:
Knepiga regler och oseriösa jägare som vill skjuta en älg till varje pris. Konstigt att lämplighetsbedömningen vid jaktlicens och vapenlicens inte är tuffare.

Vad menar du med jaktlicens? På vilket sätt tycker du polismyndigheterna ska bedöma jägarnas förmåga att anpassa sig/stå emot skogsbolagens tryck när det gäller att förvalta älgstammen?

Med jaktlicensen menade jag själva lämplighetsbedömningen för en person om den passar att inneha jaktlicens och skjutvapen. Men jag håller med om att jag jag otydlig och en aning subjektiv.
 
Ska man bli tagen på allvar tycker jag att det är viktigt med korrekt terminologi. Såvitt jag vet finns det över huvud taget inget som heter jaktlicens. Däremot finns det något som heter vapenlicens, dvs tillstånd att inneha skjutvapen för på licensen angivet ändamål. T ex jakt.
 
graylingman; sa:
Ska man bli tagen på allvar tycker jag att det är viktigt med korrekt terminologi. Såvitt jag vet finns det över huvud taget inget som heter jaktlicens. Däremot finns det något som heter vapenlicens, dvs tillstånd att inneha skjutvapen för på licensen angivet ändamål. T ex jakt.

Have it your way. :)
Mitt uttalande gjorde jag i all hast och det var obetänksamt. Fel av mig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.