Rädd att fastna...

Re: sit on top

Siven; sa:
jag har sagt det förr och jag säger det igen en bra sit on top är ett reellt alternativ för de allra flesta då slipper man inte bara problemet med fastna/rolla utan får en kajak som inte tar in vatten och är lätt att åter ta sig upp i. Kan välja en roligare kajak i fler situationer utan att behöva kunna rolla som en kung.

Hur fungerar en sit on top kajak under den kallare delen av säsongen ?
Fryser man inte valda delar av sig ?
Jag är helt med på att den fungerar under sommaren och i varma vatten/väder. men om den fungerar bra även under den kallare tiden så vad är det som gör att man nästan aldrig ser en sådan ?
 
det är väl inget vidare i minusgrader men det finns vågsurfare i nordnorge så inte är det några stora problem annars funkar det rätt bra den stora fördelen är att du tvingas göra det du borde göra i din kajak men aldrig gör för att det blir för varmt nämligen klä dig efter vattentemperaturen. Är det 0gradigt i vattnet behöver du alltid samma kläder för att klara dig om du kapsejsar men i en kajak där du sitter under ett kapell blir man väldigt varm om man klär sig för ett dopp. Sedan är det viktigaste vid ett dopp att snabbt komma upp och där är surfskin överlägsen Grejen är att europa traditionellt kör kajak medan det inte alls är lika vanligt i andra delar av världen där undrar de varför vi inte kör surfski här uppe.
 
ska inte vara nån fara

Hejsan. Jag har paddlat forskajak och tävlat lite i det också i snart 3 år. Dom låderna är ju bra mycket kortare men jag har även paddlat havskajak.
Men en sak som jag kan säga med erfarenhet är att det är bra om man tränar lite först i en bassäng och övar sig på eskimåvändning ( eller flip turn som det även kallas) så att man känner sig säker och kan behärska det innan man ger sig ut på en längre tur i havet.
Jag har själv fastnat i forskajaken upp och ner i en virvel och var under ca 1,5 minut fast det var i strömt vatten. Havskajakerna har mycket större sitbrunn och är betydligt lättare att ta sig ur. Man kan säga att kommer man i utan problem så är det heller inge problem att ta sig ur.
Men mitt råd är att först träna på eskimåsväng inne i en bassäng så kommer det att kännas bättre så småningom.

mvh Ante
 
Hej Ylva!

Det här känner jag igen!
Bor 100 m från havet och drömmer om att paddla havskajak - kan inte tänka mig ett bättre sätt att nå en "totalupplevelse"! Ja det skulle i så fall vara hängflygning, men det ena måste ju inte utesluta det andra!
Men - klaustrofobi har hindrat mig också.
Är inte det minsta rädd för att vara under vatten när jag badar eller så, tvärtom, och jag har paddlat canadensare i sjöar utan problem. Men just känslan att sitta fast, och upp o ner dessutom är skrämmande.
Är rädd att tappa orienteringen också, och inte veta vad som är upp o ner...
En vän till mig är sjukgymnast, och tillsammans med honom har jag tränat bl a kropps/rumsuppfattning en tid. Det kanske låter knepigt, men jag märker att det gör stor nytta! Ju mer jag vet "var jag har mig sjäv" i förhållande till "omvärlden" desto säkrare känner jag mig på att kunna hantera en situation där det gäller att ha koll på var jag befinner mig. Det kanske kan vara något för dig också?

Så - nästa steg är att hitta någon jag har förtroende för, och som har tålamod nog att stå bredvid så att jag kan få prova en bit i taget att gå runt med en kajak...

Jag bor i norra Bohuslän - finns det någon bassängträning här uppe tro?
Har kikat lite på Orust kajak, är det någon här som gått kurser hos dem?

Lycka till, det är många fina tips som kommit fram i inläggen ovan!

MVH Lena.
 
En bra början om man vill börja öva wet-exit är ju med cykop (eller näsklämma) och UTAN kapell.

Ett vanligt kapell sitter ju faktisk fast så att det är svårt att få bort utan att dra i stroppen också. I själva verket har man ju all tid i världen till detta, men första gången är risken stor att man inte tycker det, och att man glömmer bort att gör framåtkullerbytta. Det senare gjorde jag inte, själv trots att jag hört tipset. Det gick bra ändå, men var mindre smidigt och gav skrapsår på benen.

Att öva roll i bassäng, så att den sitter i ryggmärgen vid spontanplurrning i hårt väder (typ tre år senare) tror jag är överkurs. Finns en gammal tråd om rollning i skarpa lägen och det verkade som om få tillämpat detta i havskajak. (Antar att de som kan rolla, inte plurrar i första taget...)
 
alven; sa:
hobbes; sa:
Jag hörde ungefär samtidigt talas om att en person som gick runt och satt fast i en halvtimme.

???

Snacka om att hålla andan!
I vissa smalare havskajaker kan man sitta kvar i kajaken om man gått runt. Man kan vicka kajaken så man får huvudet över vattenytan även om man inte klarar eskimåsväng. Detta har man stor nytta av vid kamraträddning (att den kapsejsade personen kan dra sig upp om han kan få tag i en för eller akter). Detta är bra att träna då man kan fortsätta paddla utan att få packning (eller underkropp) blöt.

(Glömde att skriva att packning avser min grönlandskajak där det inte finns några täta skott. Packningen har jag så klart i täta säckar, men man slipper fylla kajaken med vatten.)
[Ändrat av Gidde 2005-10-26 kl 20:08]
 
Hej Torbjörn!

"Satt fast i en halvtimme" skriver du...
Skojar du? Satt fast i en halvtimme upp o ner i en kajak under vattnet?
Jag tror jag börjar med korsstygnsbroderi istället!!!

:)))

MVH Lena...
 
Re: Hej Torbjörn!

Bohuslän; sa:
"Satt fast i en halvtimme" skriver du...
Skojar du? Satt fast i en halvtimme upp o ner i en kajak under vattnet?
Jag tror jag börjar med korsstygnsbroderi istället!!!

:)))

MVH Lena...

Nej tyvärr skojar jag inte.
Han hade tydligen lyckats få ansiktet över vattenytan och därmed kunnats andas.

Orsaken till mina "problem" att komma ur kajaken är att jag har samma problem att komma i den.
dvs jag är tvungen att vrida kroppen lite så jag kan få upp ett ben först. men jag har ju absolut inga problem med att få kontakt med kajaken ;-)

iomed att du är medveten om det så är det ju något som du också kommer att öva och vara aktsam på.
iomed det så borde det inte bli ett problem, du kan ju välja en kajak med en stor sittbrunns öppning, eller som magnus siven förslog en kajak som du sitter på istället för i.
även om jag fastnade så är jag inte rädd för att gå runt idag eftersom jag vet vad jag behöver göra för att ta mig ur.

/Torbjörn
 
Vattenträning i bassäng

Bohuslän; sa:
Jag bor i norra Bohuslän - finns det någon bassängträning här uppe tro?

Kan mellersta Bohuslän vara OK? Vi i Tjörns Kajakklubb brukar ordna en bassängkväll minst en gång per år, i Sundahallen i Stenungsund. Det brukar vara en fredag i mars (2006 års program ännu ej fastlagt). Det är bara att gå med i klubben (kostar endast 100 kr för kontinuerligt medlemskap) och sedan anmäla sig till den aktuella aktiviteten.

Vår bassängträningskväll är ett tillfälle till egna övningar, inte en kurs. Men vi, som redan provat bada många gånger, hjälper gärna med råd och dåd.

Se http://hem.passagen.se/tjornkajak , 2006 års program publiceras runt nyår.

hälsningar
Jens
 
Hej igen Torbjörn!

Allvarligt talat - vilken panik...Tack o lov att det slutade väl!
Hoppas att sådana upplevelser hör till undantagen.

Jag ska DEFINITIVT fortsätta träna kroppsuppfattning, och lära känna kajaken i bassäng under vintern!

Lena
 
Hej Jens!

Mellersta Bohuslän är mycket OK!!!
Har tittat på hemsidan, ska betala in medlemsavgiften idag och anmäla mig till bassängträning så fort den annonseras!

Tack för tipset!

Då hoppas jag vi ses framöver :)

Lena.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.