Råd om storlek på turskidspjäxa

Hej!

Skall köpa mig ett par turskidspjäxor och det lutar åt alpina bc-1550.

Problemet är att jag inte vet om jag skall välja storlek 41 eller 42. Jag testade båda några ggr idag på Naturkompaniet och kan inte riktigt bestämma mig.

41:eek:rna sitter väldigt bra med dubbla strumpor (coolmax + ullstrumpor) och det finns några millimeter tåutrymme kvar. Däremot sitter det redan som gjutna runt foten, så någon extra sula tror jag kan bli lite tajt, och en tredje strumpa för riktigt kalla dagar kan nog bli lite trångt.

42:eek:rna kändes både bredare och längre, men kunde snöras fast bra på foten. Tycker hälen glappade minimalt vid trappgång och uppförslut. Däremot fanns det rätt mycekt tåutrymme, drygt 1 cm, vilket kanske är lite mycket (hade även här dubbla strumpor på mig). Skulle kunna lägga i extra sula och ta på en tredje strumpa för de riktigt kalla dagarna.

Hur skall man göra?

Försäljaren sa att det var lite tveksamt, men han tyckte det lutade åt 42:eek:rna just för att jag kunde sätta i en ullsula och ta på mig ett extra par strumpor vid riktigt kalla förhållanden. Men hur ofta behöver man tre strumper i en fodrad pjäxa? De skall väl vara rätt varma de där bc-1550?!

All hjälp och kommentarer är varmt välkomna!

mvh
Erik

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Och jag hade lätt tagit den mindre. En socka räcker väl om Du skall åka skidor, och då blir det ju riktigt stort om Du åker med skor som Du kan ha 3 sockar i+ en cm i tån.

Vad har du för personlig köldgräns för övrigt? Känns det sannolikt att du kommer att vilja åka när det är så kallt att du behöver lägga i en extra sula och ha ett tredje par strumpor? I så fall skulle jag satsa på de större.

Tack för svaren!

Ja, jag lutar också mot de större, så jag testade dessa pjäxor på förmiddagen, då jag inte gått mer än några hundra meter. Foten kommer garanterat svälla lite under dagen och lite till med belastning av ryggsäck kan jag gissa.

Jag har alltid dubbla strumpor, sommar som vinter, så jag tycker det funkar bäst för foten....minimerar risken för skavsår enligt mina erfarenheter. Jag är inte frusen av mig, utan rätt varm i kroppen, men fötterna fryser jag rätt ofta om av någon anledning. Svettas väldigt lite om fötterna också.

Några fler åsikter?

mvh
Erik

Senast ändrad:
Större!

Tag de större. Jag brukar stå i samma vl och kval, men till och med med racingpjäxor har jag till slut valt de större. Inga problem alls. Bli bara varmare. Det blir inte mindre svettigt i mindre pjäxor. Bara kallare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips