Råd om första turskidor – nybörjare, Jämtland/Kungsleden

Nu har ju givetvis du en poäng där Fredrik, men för just turskidor är detta som jag skrev tidigare en riktig djungel. För det beror dels på vilket användningsområde tillverkaren av skidorna, till exempel Åsnes, tänkt sig, samt hur och var skidorna används.

Ett enkelt exempel. När man åker med sportskidor idag görs detta till 99.9% i maskindragna spår. Detta innebär att man även med ett mycket styvt slutspann (kallas ibland dubbelspann) kan räkna med att underlaget är styvare än skidan. Detta medför att man med rätt spann kan få både bra glid (eftersom vallan inte är i kontakt med snön när man står på bägge skidorna) och bra fäste när man trycker ner skidan i snön.

Men på tur gäller ganska ofta det motsatta, dvs skidan är styvare än snön. I dessa lägen kommer vallan/stighuden/fiskfjällen alltid vara i kontakt med snön. Så fördelarna med ett hårt slutspann är inte lika stora. Därför har till exempel Åsnes väldigt olika spann på sina turskidor. Deras Ingstad skidor har till exempel ett mjukt spann och ingen slutspann att tala om. Detta för att ge skidan bättre egenskaper i lössnö och i utförsåkning (det finns ju inte en enda slalomskida på marknaden med slutspann, däremot många med rocker...). Vill minnas att Amundsen skidan har ett styvare spann för att få bättre glid. Om man dessutom lägger till att man ibland ger sig av med minimal dagstursäck på 1-2 kg och ibland med full fjällpackning på 20 kg på ryggen eller kanske med pulka med 0 kg på ryggen och mycket större behov av bra fäste är det omöjligt att välja det perfekta spannet på ett par turskidor. Det kommer alltid vara en kompromiss.

/ Stefan

Får väl fortsätta killgissa (har bara provat BC manual).

Jag hade definitivt satsat på BC manual, inte Magnum. Min känsla är att ha en bindning som är bredare än skidan knappt kommer ge några fördelar men kan leda till problem. Till exempel om man skidar i mjuk kramsnö misstänker jag att det kan börja fastna snö under bindningen i värsta fall.

Och hur bra skidkontroll man har/upplever styrs främst av hur styva pjäxorna är. Sätter man till exempel ett par bekväma läderpjäxor i en styv telemarkbindning kommer det fortfarande upplevas som mycket mjukt. För att får bra skidkontroll vid utförsåkning (framför allt som nybörjare) behöver man plastpjäxor, men dessa tycker i alla fall jag är otänkbara på tur. Blir både på tok för svettigt och obekvämt med plastpjäxor på tur, även sådana som ska vara anpassade för det som Scarpa T2 (har ett par sådana).

Dessutom har jag svårt att se framför mig att Magnum skulle upplevas signifikant styvare än BC manual. Visst kan man få lite bättre stöd i sidled om man åker på skrå, men enligt min erfarenhet är det framför allt "kuddens" styvhet som påverkar hur stabil/styv bindningen känns. Har vid ett tillfälle hänt att "kudden" på mina BC manual bindningar ramlade av och jösses vilken skillnad det gjorde. Och kollar man på Rottefellas hemsida har de en styvare kudde (Rottefella BC Flex Extra Hard) som de rekommenderar för skridskor, så den kan man ju alltid köpa till och prova om man gillar den bättre.

/ Stefan
Jag håller med om att pjäxor styr upplevd stabilitet mer än skidorna men delar inte åsikten att det krävs plastpjäxor. Jag har ett par rejäla gamla läderpjäxor med dubbla alpinknäppen som jag åkt liftburen telemark (alpinskidor) med. De påminner om dessa även om det inte är exakt
Jag har även gått på tur med dessa på turskidor och det funkade.
Ska man åka mer avnacerat utför måste såklart bindningen hålla fast pjäxan ordentligt och ha fångremmar också. På tur på flacken kan fångremmar vara överkurs.

Så stabila pjäxor ja!, men inte nödvändigtvis plast om du frågar mej. Pjäxorna är lite onödigt klumpiga för vanlig långfärdsskirdosko men sköna då jag körde kite på skridskor - då var extra tyngden mindre viktig.

/Patrik

Hej och välkommen till vinterturgänget :cool:

Vad det gäller skidor så är t.ex Åsnes Amundsen Fram Waxless, som deras vallningsfria skida heter, ett mycket bra val både för enklare åkning och utanför spår. Finns även ny skida med integrerad stighud som heter 1888 Turlangrenn BC som jag tycker ser spännande ut. Personligen föredrar jag integrerade stighudar framför "fiskfjäll", men båda funkar bra.

Vad det gäller stavar hade definitivt rekommenderat att köpa riktiga turstavar, som till exempel Åsnes https://www.asnes.com/produkt/amundsen-carbon-kevlar/ som är en utmärkt turstav. Dels vill du ha betydligt längre stavar på vintern jämfört med sommaren och dessutom styvare. Och som nybörjare hade jag räknat med att vurpa (händer även oss som gått på tur i +50 år...) och då är risken påtaglig att en så lätt och vek stav som Black Diamond FLZ går av.

Men om du nu inte råkar vara 100% säker på att turskidåkning är din grej kan det även vara värt att nämna att det går att hyra turutrustning, till exempel på Storulvån.

/ Stefan
Hur är hållbarheten på integrerad stighud(skins?) för turåkning, jag tänker att traska fram på tex skare sliter mer än preparerade längdspår?

Jag har stavar från Komperdell, aluminium, tillverkade i EU. Väldigt nöjd med de, se till att trugorna är de 5-ekrade i plast bara, de 4-ekrade i läder gick sönder nästan omgående.
Jag är 194cm lång och har 2 uppsättningar i 155 respektive 160 cm.
Jag har skidor med fiskfjäll, vissa klagar högljutt över det, men det är väl vad man vant sig vid. När jag går på tur förväntar jag mig inte samma glid som vid längdåkning, och har därför inget problem med att det glider lite sämre (med betoning på lite).

Nu har jag inte köpt skidor de sista (decenniet) åren men jag har åkt på skidor med och utan spann och skulle nog säga att mina alla mina "turskidor" är i princip utan spann så när man har packning går man på hela skidan. Glidet är ok och fästet vanligtvis bra.

dvs man går med skidor inte åker skidor med turskidor.

Mitt förslag: Köp ett par skidor på loppis/återvinningsbutik/facebook för en billig peng och prova.

/ATW

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips