Löparskidor med Rottefella NNN BC-bindning

Jag har utrustning för turskidåkning som jag är mycket nöjd med. Nu har jag funderingar kring att skaffa ett par smalare löparskidor att komplettera med, som jag vill använda till att åka lite lättare och snabbare i de preparerade skidspåren.

Min fråga är om det är möjligt att kombinera löparskidor tillsammans med Rottefella NNN BC-bindning? Vad finns det för nackdelar med denna kombination?

Tanken är att jag inte vill köpa på mig för mycket specialutrustning, istället vill jag så långt det är möjligt kombinera den utrustning jag redan har. I det här fallet handlar det om att använda mina turpjäxor Crispi Vidda med BC-bindning, stavar med större trugor tillsammans med ett par löparskidor.

Givetvis blir det inte någon optimal kombination. Men jag ska varken tävla eller motionsträna med löparskidorna. Jag vill bara ha ett par lättare skidor som jag kan åka lite snabbare i spåren med än med mina turskidor. Är det någon här på Utsidan som kan ge goda råd kring mina funderingar eller andra tips?
 
Försöka duger förstås, men jag skulle själv avråda. Mina NNN BC-bindningar är alldeles för hårda i avtrampet, dvs när du ska skjuta ifrån i steget så vill skidan följa med foten upp i luften pga den styva bindningen, istf att stanna på snön och ge fäste i frånskjutet (vilket en klassisk bindning gör). Detta har iaf gällt med mina Alpina BC1550 och 1600-pjäxor. Jag tror det har med NNN BC-bindningens gummimudd att göra, den är rätt hård.
 
Försöka duger förstås, men jag skulle själv avråda. Mina NNN BC-bindningar är alldeles för hårda i avtrampet, dvs när du ska skjuta ifrån i steget så vill skidan följa med foten upp i luften pga den styva bindningen, istf att stanna på snön och ge fäste i frånskjutet (vilket en klassisk bindning gör). Detta har iaf gällt med mina Alpina BC1550 och 1600-pjäxor. Jag tror det har med NNN BC-bindningens gummimudd att göra, den är rätt hård.

Ja, troligen är det gummibiten som ju är gjord för betydligt tyngre don.

Sen är jag tveksam till att åka i spår med breda pjäxor, de brukar kunna ta i i sidorna på spåren. Dels kan man då förstöra spåren för de som åker med riktig utrustning, dels kan man få tvärstopp själv...

//J
 
Ja, troligen är det gummibiten som ju är gjord för betydligt tyngre don.

Sen är jag tveksam till att åka i spår med breda pjäxor, de brukar kunna ta i i sidorna på spåren. Dels kan man då förstöra spåren för de som åker med riktig utrustning, dels kan man få tvärstopp själv...

//J

Tack för snabba svar! Bredden på pjäxorna är det inga problem med eftersom jag redan har prövat att åka i spåren med mina turskidor :)

Däremot så har jag inte tänkt på att hårdheten på gummimudden kan spöka till det. Om mina pjäxorna passar in i skidspåret så kan det är alltså vara hårdheten på gummimudden tillsammans med spannet på skidan som eventuellt inte fungerar bra ihop?
 
Kan man inte bearbeta gummimudden på något sätt?
Skära bort en bit eller så och få den att passa längdskidåkning bättre.
 
Till att börja med, hur långt är det mellan ytterskruvarna på en BC-bindning? Är det mer än sådär drygt 30mm så kommer det inte gå att montera på en löparskida som oftast är 42-44mm breda, och i vissa fall smalare ändå upptill.

För den som inte har en omonterad bindning borde detta gå att kolla på undersidan av en skridsko med samma typ av bindning.
 
Varför så kritiska?

Tror att ni har fel i era invändningar. I varje fall så passar den här bindningen utmärkt på min sons smala skidor (ca 44 mm). När man skjuter ifrån med foten vid klassisk åkning så belastar man med stor del av kroppsvikten . Hårdheten på gummiklossen förändrar inte trycket mot snön i avstampet däremot hur skidan följer med foten när skidan inte belastas.

Skobredden/sulbredden är inte nämnvärt större på NNN BC jämfört med löparskidpjäxor.

Thure
 
När man skjuter ifrån med foten vid klassisk åkning så belastar man med stor del av kroppsvikten . Hårdheten på gummiklossen förändrar inte trycket mot snön i avstampet däremot hur skidan följer med foten när skidan inte belastas.
Du har rätt i ovanstående men med skidvana sen treårsåldern kan jag säga att jag åker hyfsat på klassiska skidor med därtill avsedd bindning, medan frånskjutet blir skit och pannkaka med NNN BC-bindning (vilket spelar mindre roll när man turar, då hasar man ju mest och så har man kroppen mer upprätt)
 
Vore intressant att se

dig åka Anders. Jag har personligen åkt bara tillfälligt med NNN BC skor och bindningar. Misstänker att det kan vara skon minst lika mycket som bindningen som kan begränsa rörelseomfånget precis efter avstampet.

Däremot har jag åkt mycket på Salomons BC med Alfa Skarvet kängor med olika breda och smala fjällskidor och den bindningen och kängorna ger mycket bättre avstamp än det gamla NN 75-systemet.

Thure
 
Du har rätt i ovanstående men med skidvana sen treårsåldern kan jag säga att jag åker hyfsat på klassiska skidor med därtill avsedd bindning, medan frånskjutet blir skit och pannkaka med NNN BC-bindning (vilket spelar mindre roll när man turar, då hasar man ju mest och så har man kroppen mer upprätt)

Det är just skidans allt för snabba retur med de hårdare bindningarna som ger en lite märklig åkrytm tycker jag. Lite som att försöka åka klassiskt med skejtbindningar...för min del blir resultatet detsamma som för Anders...ingen känsla...

...sen är det ju dessutom stor skillnad på känsla i ett par race-pjäxor och ett par kraftigare pjäxor, liksom känslan i lätta kompositstavar jfrt med turstavar med djungeltruga ;)...

...mitt råd är att gå hela vägen och skaffa race-kit, det blir en ny dimension i åkningen..:)

//J
 
Kan man inte bearbeta gummimudden på något sätt?
Skära bort en bit eller så och få den att passa längdskidåkning bättre.

Eller gå in i närmaste butik som säljer NNN BC bindning och hör om de har gummiklossen i mjukare material. Det fanns i alla fall för 5-6 år sedan när jag jobbade i butik och sålde dessa, en variant var till för när man monterade dem på långfärdsskridskor och en modell för när man monterade dem på skidor.

Lycka till!

/Nicke
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.