Råd för nya till Turskidåkning

Jag vill gärna ha lite råd.
Jag vill prova Turskidåkning. Min ambition, efter att jag har lärt mig och övat, är både att gå på maskinlagade spår och att göra stuga till stuga resor i Sverige eller Norge. På dessa stuga till stuga resor tror jag att ryggsäcken blir 12kg. max.

Ny höjd 167 cm
Min vikt 67 kg

Jag tror att den bästa Turskidor för mig är Åsnes Fram 67 mm bred. Åsnes säger att 67 mm är OK för maskinlagade spår.
Men det här är MYCKET dyrt. Har hittat på webbmärket Sporten som är billigare. De har modellerna 64 mm (Explorer) och 68 mm (Ranger). https://www.lyzelyze.cz/p/sporten-explorer-mge/delka-175-cm/
https://www.lyzelyze.cz/p/sporten-ranger-mge-1/delka-170-cm/

FRÅGA: Är bredd 68 mm OK för maskinlagade spår i Sverige och Norge? (Åsnes 67mm OK så jag antar att 1 mm mer är bra men vill vara säker)

FRÅGA: Vilken av de två möjliga Sporten -bredderna rekommenderar du för min applikation - både maskinlagade spår och stuga till stuga?

FRÅGA: Vilken skidlängd skulle du rekommendera för varje skidtyp-
Ranger 68mm?
Explorer 64 mm?

Tack för alla svar,
Seán
 
För vanliga spår rekommenderar jag vanliga smala skidor, för ospårat sensäsongsföre 68mm. Sporten verkar rekomendera 190cm för upp till 100kg för Ranger så jag skuller välja den längden då det ger bättre bärighet. För att kunna åka i dragna spår så bör 64mm vara maxbredd.
 
Man mäter ej skidors bredd på det bredaste stället utan det smalaste eller där i mellan för vissa märken.
Fjällskidor 60 mm ev 65 mm längskidor för maskinlagda spår max 55-60 mm ,tävlings ca 45 mm och dessa klarar alla att åka på som börjat som barn,jag hade tävlingsidor 1v i Norska högfjället när jag med släkt bodde på hotell Tyinholmen jag fick problem med svullna vrister då jag endast såg spetsarna på hela veckan men åkte i andras spår ibland hade ej problem med balansen men det var när jag var vältränad.
Köp beg.skidor av känd märken på tex blocket el på tex återvinningshus för välgörenhets organisationer kan kosta några hundra kronor om du ej köper på vintern ,pjäxor köper du normalt nya då du annars lätt får skavsår.
 
Jag rekommenderar Fischer e99 eller Åsnes Amundsen, de är bra på fjället och går att använda i spår. Köp inte för långa så att de blir ohanterliga i branta backar - om du vill ha skidor med spann för din vikt är det svårt med fjällskidor, i synnerhet när du bär på ryggsäck. Åsnes har längdrekommendationer på sin hemsida.
 
En annan fråga vid val av skidor (förutom spår/ospårat) är ju fästet.

Vill du ha dubbelspann med möjlighet att valla skidan, eller vallafritt med sådant belag, eller turskida med möjlighet till stighudar?

Jag har åkt på fjället och i spår med både Åsnes Amundsen och Åsnes Sondre. Amundsen är lite bredare och bättre i ospårat på fjället och har korta stighudar med snabbfäste, Sondre med dubbelspann kan vallas för fäste.
Fischer 99 liknar väl mest Sondre i bredd mm. Och jag föredrar Sondre utför men Amundsen är OK med mycket i ryggsäcken. G

Där är ytterligare en skillnad, gamla nordic norm 75 pjäxor på Sondre med stabil Telemark Rottefella bindning på tårna/sulan är stabilare än nya BC-bindningar på Amundsen för min del, fia utför i ospårat.

Jag är inte så lång, 178 cm, så för mig passar 200-210 cm skidor om de inte är bredare än Amundsen, men jag har åkt sedan barndomen och gillar inte när de är så korta att de inte spårar rakt fram eller inte får spann för valla. Med telemark-teknik eller plog-sväng utför så är det bättre med längd än för korta för mig.
 
Begagnade skidor bör du börja med och smala begagnade skidor för maskingjorda spår är inte dyra. Beroende på terräng och före samt din förmåga kan sådana skidor fungera bra även på stugtur. Bra pjäxor är också dyrt och en viktig utrustningsdetalj.

Ansluter mig till rekommendationen om Fischer E 99. En lite bredare skida är roligare nedför med telemarksvängar t ex Fischer E 109. Dessa skidor håller ofta flera decennier. Har du tur hittar du dem begagnade. Köp inte för långa fjällskidor! Du tappar massor i åkglädje och manöverbarhet utför. Med din längd är ca 190 cm maxlängd jag skulle rekommendera. Fisher vallningsfria belägg är utmärkta på stugtur men i maskingjorda spår visslar de. Där är "skinskidor" eller vallatejp utmärkta alternativ.

Hyra såna fjällskidor kan vara ett utmärkt alternativ din första stugtur. Lycka till!

Mitt inlägg blev lite tekniskt. Viktigast är att ha kul. Ta det som en lek. Utrustningen betyder mindre än inställningen. Du får större glädje av ett par skidor för maskingjorda spår och ett bredare par med stålkanter och vallningsfria belägg på stugtur.

Thure
 
Senast ändrad:
Begagnade skidor bör du börja med och smala begagnade skidor för maskingjorda spår är inte dyra. Beroende på terräng och före samt din förmåga kan sådana skidor fungera bra även på stugtur. Bra pjäxor är också dyrt och en viktig utrustningsdetalj.

Ansluter mig till rekommendationen om Fischer E 99. En lite bredare skida är roligare nedför med telemarksvängar t ex Fischer E 109. Dessa skidor håller ofta flera decennier. Har du tur hittar du dem begagnade. Köp inte för långa fjällskidor! Du tappar massor i åkglädje och manöverbarhet utför. Med din längd är ca 190 cm maxlängd jag skulle rekommendera. Fisher vallningsfria belägg är utmärkta på stugtur men i maskingjorda spår visslar de. Där är "skinskidor" eller vallatejp utmärkta alternativ.

Hyra såna fjällskidor kan vara ett utmärkt alternativ din första stugtur. Lycka till!

Mitt inlägg blev lite tekniskt. Viktigast är att ha kul. Ta det som en lek. Utrustningen betyder mindre än inställningen. Du får större glädje av ett par skidor för maskingjorda spår och ett bredare par med stålkanter och vallningsfria belägg på stugtur.

Thure

Har tidigare talat mig varm för valaltejp i skidspår men efter att ha provat skinnskidor med vred för att flytta bindningen så är jag helt såld på detta. Som att valla om utan att ens ta av sig skidorna.

Dessutom har den röda tejpen förändrats för några år sedan, till det sämre om du frågar mej. Måste applisceras i värme och mycket kletigare att få på kläderna.

Hur skinnskidor funkar med packning ospårat vet jag inte - har köpt mina för motionsåkning i spår.

På tur har jag Fischer E99 och mina pjäxor och bindningar är för breda för normala anlagda spår - de går i kanterna.

En annan sak du ska fundera på med turskidor är stålkant eller inte. Hundägare har inte stålkant för att inte råka skada hunden har jag förstått men jag som inte har hund gillar stålkant på tur på skare. Har också vallningsfria turskidor och lidet inte så mycket av ljudet utför på hårt underlag (spår eller ej), men visst hörs det.

/Patrik
 
Kära Kimmo, hsp, Lotta, Spikbjörn, Thure och Patrik
Tack alla så mycket för rådet.
Det finns så många överväganden i Turskidåkning!
Ingenting är ett enkelt val mellan A och B - alltid kompromissen!

Jag har åtminstone redan en bra ny pjäxor med BC -bindning, Alpina Wyoming. Det är en bra början tycker jag.

Tack igen alla,
Seán
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
Moh Ramundberget - Vålådalen råd önskas. Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19
DavidS Behöver råd om bindning Turskidåkning 3
Toni_v_89 kan någon ge tips och råd?? nybörjare.. Turskidåkning 5
tibloc Behöver hjälp/råd,tips! Turskidåkning 3
Roffis Ett gott råd! Turskidåkning 7
gaedda Råd för vinterturer Turskidåkning 2
Jolo Vita Blixten - råd!? Turskidåkning 1
Nybörjare söker råd Turskidåkning 3
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...