Råd angående tält för fjällvandring

Hej,

Hade behövt lite råd angående tält för fjällvandring. Vi är fyra stycken ungdomar som ska fjällvandra (Vakkotavare-Nikkaluokta) i mitten av augusti och behöver inhandla ett tält. Då vi alla är studenter så är vår budget begränsad och därför finns inte utrymme för några jätteutsvävningar gällandes tält.

Tror ni ett tremannatält kan fungera om man sover tajt? (Vi är alla ganska små)

Jag skulle vilja sticka ut hakan här och påstå att val av tält faktiskt inte är sådär jätteviktigt. Särskilt som ni skall gå ledat där det finns fjällstugor att övernatta i i nödfall.
Mina första solovandringar i fjällvärlden gick jag med ett blått och orange campingtält inköpt på stadens Konsumvaruhus för 168 riksdaler. Problemet med billiga campingtält är främst att de inte är vindtåliga men med lite planering är det ingen större konst att välja tältplatser i någorlunda vindskyddad omgivning. Vad jag vill ha sagt är att köp tält efter plånbok och vill ni spendera mer pengar på er utrustning så satsa hellre dessa på saker som sovsäck och liggunderlag.

För övrigt håller jag verkligen med de som redan påpekat att det nog är smartare att två mindre tält än ett stort.

Tusen tack för hjälpen alla!

Det slutade med ett Vango Banshee 300 som jag snart ska sätta upp och prova.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
På denna recension (ej min egen) finns bilder: http://beardedgit.com/?p=8054 och http://beardedgit.com/?p=8147

Vi bodde två i det vid flertal tillfällen förra sommaren, det mest äventyrliga var en veckas fjällvandring längs Kungsleden.

Fördelar:
+ lätt & snabbt att sätta upp
+ innertält och yttertält kan fällas och resas ihop
+ har stått emot allt regn
+ billigt

Nackdelar:
- små förvaringsutrymmen/minimal absid
- inga krokar/linor invändigt att hänga lykta eller fuktiga kläder i

Undras något mer specifikt så fråga gärna!

Efter att varit ute i helgen konstaterar jag att tältet även saknar myggnät för ingångarna samt lina/krokar för att hänga upp blöta strumpor och dylikt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips