Billigt 4-säsongers tält

Kan ett Trisar 2 xl tält duga att vintertälta med.
Det är ju väldigt billigt, så man undrar ju om det är ett bra tält.

Det är jag och min son som söker ett billigt tält för att ta med på fjällvandringen sommar/höst.

Men vi är även sugna på att prova att vintertälta lite i vinter.
Bara en bit ifrån huset, för att se hur det funkar.

http://sv.fieldandtrek.com/wild-country-trisar-2-xl-tent-783269

Till sommarvandringen så funkar det mesta, (vet att jag kommer att få mothugg här). Själv har jag kört allt i från duschdraperi till tarptent till Hilleberg och senast en tarp i fjället. Tältet du länkar till borde funka så länge som det inte blåser upp för hårt men då får ni bara ta ner tältet och vandra någonstans där ni kan sätta upp tältet i lä.

För vintertur så behövs det bättre grejer för fjällen men tältar ni runt knuten så kan man också köra det mesta. Mitt problem med vissa sommartält för vintertältning är att ventilationen ofta kommer i från glipan under yttertältsduken vilket kan vara svårt minst sagt när snön yr.

Ska ni bara känna på vintertältning så köp inte på er något dyrt som inte kommer att användas.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Ett mycket trevligt tält om man inte vill lägga enormt mycket pengar. Enkelt att få upp, bra ventilationer och bra absid. Lite bökigt att få in 2st uppblåsbara standardunderlag då tältet smalnar av vid benen vilket också betyder att man ligger nära varandra så man får tänka efter vem man ska åka med.

Jag vill säga att det är ett 3-säsongstält om jag jämför det med mitt Akto och Nammatj men det är nog upp till var och en att lägga vikt vid.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips