Råd angående tält för fjällvandring

Absolut billigast borde vara att låna. Det finns många fördelar. Ni får testa en variant av tält och se om det är något ni gillar/ogillar. Ni slipper stå där med ett budgettält som ni i framtiden (som inbitna fjällrävar) har ersatt med ett ni verkligen vill ha (när budgeten tillåter). Att sälja ett budgettält av (i Sverige) inte känt märke kommer inte att ge mycket pengar tillbaka.

Hör med kompisar, föräldrar, kompisars föräldrar...... Någon kommer säkerligen att ha ett (kanske super-duper fjälltält) liggandes i garderoben. Har ni hört er för här på utsidan förresten? Kanske finns det någon här på sidan som bor i närheten av er som kan tänka sig att låna ut ett tält!

Som nästa alternativ skulle jag hyra om jag var ni.

Det är jätteskönt att kunna snabbt slänga upp tältet (i mitt fall bara yttertältet) vid lunchen om det är riktigt trist väder.

Lycka till
Peter
 
Nu har jag inte full koll, men på pappret så är ju de tekniska specifikationerna (tänker främst vikt & vattenpelare) bättre för lågpristälten jämfört med hyrtälten.
Är argumentet för dyrare märkestält då främst bättre byggkvalitet?
Vet inte exakt vilka tält du jämför, men misstänker att prisskillnaden huvudsakligen kan hänföras till silikonbelagda nylonvävar ("silnylon") resp. polyuretanbelagda polyestervävar. De förra lättare, betydligt mer nötningshärdiga och rivstarka vid samma vikt, men också avsevärt dyrare - mer ju fler lager silikon som väven är belagd med. Detta ser man ju inte, om man bara tittar på resp. vattenpelare, som kan vara väl så höga för PU-belagda polyestervävar.
En liten nackdel med "silnylon" kan vara att väven töjer sig vid regn, och att sömmar inte går att tejpa (utom då på tält från Vaude, som hittat på något hemligt sätt), utan måste sys med svällande tråd och/eller eftertätas av köparen med silikonlösning. Av denna anledning finns det också "kompromisstält" med silikonbeläggning på utsidan och PU-beläggning på insidan.

Allt detta betyder inte alls, att ett tält i PU-belagd polyester är odugligt som fjälltält - det har funnits och finns många sådana - utan bara att man får bära tyngre för samma rivstyrka och att tältet antagligen blir lite mer kortlivat - inte bara p g a den sämre nötninghärdigheten, utan också för att PU-beläggningen har en tendens att delaminera efter ett antal år.

Det brukar vara mer än vävarna, t ex kvaliteten på tältstänger, pinnar och t o m staglinor, som skiljer mellan de billigare och dyrare tälten, men det Vangotält ni vaskade fram kommer från en seriös tillverkare, ser ut att ha genomtänkta detaljer, och förtjänar nog inte att kallas för "festivaltält" - dylika kostar 3-400 kr på Biltema ;).

Men jag håller med om att två tvåmanstält blir både mer flexibelt och mer lättsålt, ifall ni tröttnar.
 
Är sjukt tacksam för era råd!

Om jag får fortsätta att utnyttja era kunskaper:
Hittade nu http://www.fieldandtrek.com/vango-banshee-300-tent-2013-783075 som jag inte förstår att jag missade tidigare. Om man tänker att man använder det som tvåmannatält -- vad tror ni om det?
Vikten är ju bättre än för det andra vangotältet samtidigt som vattenpelar och annat verkar vara samma.
Detta är ju ett mycket mindre tält med en ingång. Absolut inte mer än ett tvåmanstält, och inte jättegeneröst då heller med den lilla absiden och låga höjden, men antagligen lika ok kvalitetsmässigt. Mycket "finesser". Här finns en lång rad röster om tältet, men minns att Vango är britternas nationalmärke ;).
 
Innertältet på Vango Banshee 300 består delvis av myggnät vilket tydligen kan göra det en aning dragigt. Jag delar inte gärna utrymme med packningen varför jag värderar en stor absid rätt högt. Tältet har faktiskt två ingångar, men den andra ser ut att fungera mindre bra om det regnar. Varken priset eller vikten är heller något att bråka om.

Karrimor X Lite X2t verkar också vara ett helt ok tält för de pengarna som det kostar och jag tycker som många tidigare att det helt klart är bättre med två 2-mannatält än ett 4-manna.

Har du förresten sett det här?

http://www.fieldandtrek.com/robens-challenger-2-tent-783145

Om det finns en ingång även på bortre sidan och det går att resa både inner- och yttertält samtidigt (nu står det förvisso "flysheet first pitching", men de kanske bara missat…) kanske det skulle kunna vara något? Lägg bara till en lätt, liten och billig presenning från ÖoB (just nu 19:) och lite tältspik för att skydda packningen från regn så borde ni klara er bra så länge det inte blåser orkanvindar…
 
Då kan ni ju köpa två olika modeller och utvärdera tälten vilken som var bäst.
Jag tycker vango banshee och tempest verkar prisvärda eller som nån sa innan karrimor xlite. Jag har för mig jag såg nån xlite för 69 pund nånstans. Det är ju väldigt billigt.


/Sanca
 
Bilden klarnar mer & mer. Om vi inte lyckas låna ihop ett 4-mannatält så kommer vi att köpa ett tvåmannatält då vi redan lyckats låna ihop ett annat tvåmanna fjälltält.


Som jag tänker nu så står valet mellan:
  1. http://www.fieldandtrek.com/karrimor-x-lite-x2t-tent-2012-783056
  2. http://www.fieldandtrek.com/vango-banshee-300-tent-2013-783075

Angående Vango-tältet så hittade jag en recension här: http://beardedgit.com/?p=8054 och mitt intryck är att det tältet har lite mer funktioner och större plats för packning och smart utrymme för kängor.


Finns det någon anledning för mig att fundera över Karrimor-tältet istället eller är valet givet (till Vango-tältets fördel)?
 
Bilden klarnar mer & mer. Om vi inte lyckas låna ihop ett 4-mannatält så kommer vi att köpa ett tvåmannatält då vi redan lyckats låna ihop ett annat tvåmanna fjälltält.


Som jag tänker nu så står valet mellan:
  1. http://www.fieldandtrek.com/karrimor-x-lite-x2t-tent-2012-783056
  2. http://www.fieldandtrek.com/vango-banshee-300-tent-2013-783075

Angående Vango-tältet så hittade jag en recension här: http://beardedgit.com/?p=8054 och mitt intryck är att det tältet har lite mer funktioner och större plats för packning och smart utrymme för kängor.


Finns det någon anledning för mig att fundera över Karrimor-tältet istället eller är valet givet (till Vango-tältets fördel)?
Jag tycker spontant som du att det inte finns någon anledning att fundera på Karrimortältet. Däremot så skulle jag ta mig en extra funderare över mina prioriteringar: är det vikten eller utrymmet som känns viktigast? Kring den prisnivån ni bestämt er för finns betydligt lättare, men naturligtvis då mindre tält, med de nackdelar - men också fördelar - som hör till.

Exempel: om ni vill spara mycket vikt, inte har något emot att ligga tajt två stycken, och tror att tältet i framtiden kanske används till ensamvandringar, så kan det vara värt att kasta ett öga på Wild Country Zephyros 2 (1,63 kg).

Wild Country är Terra Novas budgetmärke. Zephyros är såklart mycket smalare än Vangotältet, men faktiskt inte lägre på mitten, rentav högre i ändarna, och med en i stort sett lika rymlig absid. Field & trek är slarviga med info, men här får ni en måttritning och fler bilder på Zephyrostältet, plus en ingående recension efter långtidsanvändning. Den stora bristen verkar vara tältgolvet, som inte är ordentligt uppdraget på alla sidor, vilket kräver omsorg vid val av tältplats.
 
Bilden klarnar mer & mer. Om vi inte lyckas låna ihop ett 4-mannatält så kommer vi att köpa ett tvåmannatält då vi redan lyckats låna ihop ett annat tvåmanna fjälltält.

Jag är generellt sett skeptisk till hela konceptet med fyrmannatält om man inte pratar basläger, slipper bära det själv och är högst två personer i det. Du blir mycket mer flexibel både vad gäller packning och tältplatser med två mindre tält och ett tvåmannatält går att släpa med sig ut även om man är ensam - det gör du inte gärna med ett fyrmanna...
 
Jag har två vangotält och är otroligt nöjd, förstår inte varför andra inte har upptäckt vango, samma kvalitet som märkestält som kostar 2-3ggr så mycket. Ja va själv inne på halo men fastande tillslut för chinook när ja köpte mitt kupol.

Karrimortält har jag aldrig sett mer än på bild men har förstått att dom har så kallade generiska produkter dvs dom köper en produkt och klistrar på sitt märke, vissa kan vara bra medan andra kan va skit. Jag har ett karrimor uppblåsbart liggunderlag som visserligen fungerar som det ska men ja skulle ändå säga att karrimor är ett mer osäkert kort än vango
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.